Tänä vuonna jo yli 12000 kilometriä pyörän päällä!

Lehtimäen Rannankylällä asuva Kari Oittinen ei paljon pysy paikallaan, sillä polkupyörä vie miestä päivittäin kymmeniä ja väliin jopa satoja kilometrejä.
Eipä ihme että matkamittariin on tänä vuonna kertynyt jo yli 12000 kilometriä, siitä 8402 kilometriä nelikuisen Mestaripyöräilijä -kampanjan aikana.
Moiset kilometrit kuulostavat valtaville, mutta Kari nauraa, ettei hänen tämän kesän Mestaripyöräilijä -kampanjan kilometrinsä olleet edes ennätys! Ennätys on hänellä vuodelta 2011, jolloin kilometrejä tuli 10194.
Vuotuiseen pyöräilyennätykseensä Kari sen sijaan saattaa tänä vuonna yltää. Aikaisempi koko vuoden ennätys on vajaat 14000 kilometriä, joten tänä vuonna tuo kilometrimäärä on vielä ihan helppoa ylittää.

Vanha harrastus

Kari Oittinen on pyöräillyt nuoresta pitäen, välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Kari on kotoisin Jyväskylästä, joten Keski-Suomen maisemissa hän pyöräili paljon. Vuonna 1963 hän pyöräili ensimmäisen kerran Pohjanmaalla, kun lähti kymmenen nuorenmiehen porukalla pyöräreissulle Alavuden kautta Kauhavalle. Pohjanmaan reissu oli kohtalokas, sillä Kauhavalla Kari tapasi tulevan puolisonsa Pirjon.
Matka jatkui Lapuan kautta Jyväskylään, yhteensä 900 kilometriä. Tuo oli Karin pitkistä pyöräreissuista ensimmäinen, mutta ei jäänyt viimeiseksi. Välillä pyöräily kuitenkin rajoittui lähinnä työmatkapyöräilyyn, mutta 80 -luvun puolivälissä harrastus muuttui enemmän kuntoiluksi ja mukaan tuli 50-100 kilometrin lenkit.
Pisin reissu oli takavuosina tehty parin viikon reissu Turkuun Kansanlähetyspäiville. Hän teki matkan poiketen Vaasasta Uumajaan ja sieltä Ruotsin rannikkoa Ahvenanmaan kautta Turkuun. Kilometrejä kertyi 1391 ja isolta osin sadesäässä.
Lehtimäelle Kari muutti vuonna 1994 Helsingistä. Seuraavana vuonna hän alkoi laittaa ajamiaan kilometrejä ylös vihkoon ihan oman mielenkiintonsa vuoksi. Syksyllä silloinen kunnan liikuntasihteeri soitteli ja kysyi kesän aikana ajettuja kilometrejä, jotka jäivät 20 kilometriä alle tuhannen ja mestaripyöräilijä -tittelin.
– En edes tiennyt tuollaisesta kampanjasta sitä ennen, Kari sanoo, mutta sen jälkeen kesästä 1996 lähtien mestaripyöräilijältä vaaditut kilometrit hän on polkenut joka vuosi – yleensä moninkertaisesti.
Kari harmitteleekin sitä, miten paljon ihmisten innostus kampanjaan on laantunut ja myös kiinnostus järjestäjien taholta hiipuu, kun enää edes päätöstilaisuutta ei järjestetä. – Parhaina vuosina yksin Lehtimäellä oli 80 mestaripyöräilijää, viime vuonna 20.
Pyöräily olisi kuitenkin mainio kuntoilumuoto monille. Kari esimerkiksi kertoo, että hän itse ei voi jalkavaivan takia kävellä ja selkäkivuille pyöräily taas on parasta lääkettä. – Itselläni pyöräily liittyy myös painonhallintaan. Esimerkiksi nyt parhaan pyöräilykauden alettua maaliskuun alusta, painoni on pudonnut 8-9 kiloa ilman ruokavaliomuutoksia.
Pisin reissu Karilla on tänä kesänä ollut 178 kilometriä, jolloin hän tuli mutkan kautta Kannuksesta kotiin. Normaalit päiväajot ovat lyhyempiä, mutta esimerkiksi Alajärvellä käynti on jo sekin yli 80 kilometriä. Matka taittuu varmasti ja rauhallisesti reilut 17 kilometriä tunnissa.
Keskimääräinen päivämatka kampanja-aikana Karilla oli 70 kilometriä. Kampanjan 120 päivästä hän pyöräili 109 päivänä, eli lepopäiviä oli yhteensä 11. Vuoden alusta laskien keskimääräiset päivän kilometrit ovat olleet 49,09, vaikka tammikuun pakkasilla Kari pyöräili vain 12 päivänä.

Kalusto ja mies kestävät

Vaikka kilometrejä mittariin tulee niin että heikompaa hirvittää, ei Kari polkupyöräkaupoilla silti ole tuttu näky. Pyörä, jolla hän ajaa valtaosan matkoista, on 12 vuotta vanha ja sen mittariin on kertynyt 70000 kilometriä. Korjattu pyörää on paljon, alkuperäisiä osia ei juurikaan enää ole, ei edes runko.
Talvipyörä on samaa vuosimallia ja sillä takana on vajaat 14000 kilometriä.
Pyörään on säännöllisesti uusittava jarrupaloja ja ketjuja, joiden rataspakat taas kestävät maksimissaan 10-11000 kilometriä. Rengasrikkojakin välillä tule, vaikka Kari käyttää pistosuojattuja renkaita.
Jos on pyörät hyvin huollettuina kestäviä, niin sitä on pyörän päällä oleva mieskin. Sairastelemaan ei näillä kilometreillä ole ehtinyt ja viimeisen flunssan Kari muistaa tulleen sinä vuonna, kun hän otti influenssarokotteen. Sen jälkeen hän ei ole rokotetta ottanut eikä flunssaa potenut.
Tuhansiin kilometreihin ei ole osunut myöskään mitään vakavampia onnettomuuksia. Muutaman kerran Kari on pyörällä onnistunut kaatumaan, yleensä kuulemma ihan omaa hölmöyttään tutulla tiellä keskittymisen suuntautuessa johonkin muuhun kuin itse ajamiseen.
Läheltä piti -tilanteita on matkalle tullut useitakin autoilijoiden kanssa, jotka useinkaan eivät ymmärrä antaa pyöräilijälle riittävästi tilaa.

Tuula Jokiaho