Mainostoimisto Ikonos kymmenen vuoden ikään

Mainostoimisto Ikonos Alajärveltä on tullut kymmenen vuoden ikään. Yrittäjä Jani Levijoki perusti mainostoimiston sivutoimisena työskennellessään vielä alan töissä vieraan palveluksessa, koska kyselyjä sellaisiin alan työtehtäviin tuli, joita ei työnantajan kautta ollut mahdollista toteuttaa.

Viiden vuoden sivutoimisen yrittämisen jälkeen Jani otti hypyn täysaikaiseksi yrittäjäksi, vaikka palkkatyön jättäminen olikin iso päätös. Tuon askeleen ottaminen kuitenkin kannatti, sillä työtä on riittänyt paitsi itselle, myös yhdelle osa-aikaiselle työntekijälle.

MAINOS

Pian päätoimiseksi yrittäjäksi siirryttyään Ikonoksen asiakkaaksi tuli myös Torstai-lehti. Mainostoimisto Ikonos onkin siitä alkaen huolehtinut Torstai-lehden ilmoitus- ja sivunvalmistuksesta ja nämä työt muodostavatkin nykyisin noin puolet yrityksen liiketoiminnasta.

Yrittäjyys on tuonut Janille vapauden tehdä töitä välillä seitsemänä päivänä viikossa ja vaikka ihan jokainen päivä ei ole ollut silkkaa työn tekemisen riemua, niin kokonaisuus on ehdottoman positiivinen.

Kaikki mainostoimistopalvelut

Mainostoimisto Ikonos tarjoaa tänä päivänä kaikki mainostoimistoalan palvelut, kuten graafisen suunnittelun, taittopalvelut ja internet-sivustot. Asiakkaat ovat pääasiassa yrityksiä ja yhteisöjä Järviseudulta ja Etelä-Pohjanmaalta, mutta digiajan mahdollistamana asiakkuuksia on myös muualta Suomesta.

Työtehtäviä yrityksellä on laidasta laitaan: Joulun alla lukuisat joululehdet työllistävät aamusta iltaan, muutoin suunnitellaan logoja, internetsivuja, esitteitä, mainoksia tai kirjoja. Printtituotteiden osalta Ikonos voi tarjota joko joitain osia valmiiseen tuotteeseen, tai koko paketin.

Ikonoksen yhteistyökumppaneina on mm. useampia kirjapainoja, joiden kanssa yhteistyössä vaikkapa sen pöytälaatikkoon kirjoitetun kirjan saa kätevästi valmiiksi tuotteeksi.

Mainostoimistot mielletään yhä nykyäänkin helposti isojen yritysten käyttämiksi palveluiksi, mutta Janin mukaan tilanne on toinen. Hänen asiakkaistaan valtaosa on tavallisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, ja ihan pienellekin yritykselle mainostoimistosta on apua.

– Yleensäkin yrittäjän kannattaisi keskittyä siihen omaan yritykseensä ja jakaa työkuormaansa asiantuntijoille. Mainostoimisto tuo toimintaan ulkopuolelta ideoita ja visuaalista näkemystä.

– Tänä päivänä se, millaisena yritys näyttäytyy ulospäin, on erittäin tärkeää. Jo kohtuullisen pienellä panostuksella voi saada näyttävää jälkeä.

Juuri visuaalinen kädenjälki, kokemus, asiakaslähtöisyys ja toimiva yhteistyökumppanien verkosto ovatkin niitä asioita, jotka ovat Mainostoimisto Ikonoksen valtteja. Alan palveluja kaivatessaan tarjousta kannattaa aina kysyä!

Eteenpäin menemisen henki näkyy

Mainostoimistossa huomaa hyvin sen, että Alajärvellä ja koko ympäröivällä alueella on käynnissä nyt hyvä eteenpäin menemisen henki.

– Paikallinen yritysilmasto on selvästi piristynyt takavuosista, mikä heijastuu heti myös omaan työhöni, Jani kertoo.

Alueen yrittäjien toivoisikin aina alan palveluita tarvitessaan, kysyvän tarjousta myös paikallisilta yrittäjiltä. Paikallisen yrittäjän kanssa toimiminen on helppoa, koska asioita on helppo suunnitella myös nenäkkäin, eikä vain sähköisesti.

Tulevaisuuden tavoitteena Jani Levijoella onkin luonnollisesti toiminnan kasvattaminen edelleen, mutta tärkeää olisi löytää aikaa kehittää myös omaa osaamistaan, onhan se koko yrityksen tärkein voimavara.

Tuula Jokiaho

Exit mobile version