Torstai-lehti täytti tavoitteet, mutta uudet haasteet odottavat

20 vuotta sitten ilmestyi ensimmäinen Torstai-lehti, jonka sivulta 7 löytyi vastaperustetun lehden kustantajan, Järvi-Pohjanmaan Viestintä Oy:n hallituksen ensimmäisen puheenjohtaja Markku Harjun haastattelu.

Haastattelussaan Markku valotti niitä syitä, miksi alueelle oli perustettu uusi lehti sekä niitä tavoitteita, joita sille asetettiin.

MAINOS

– Torstai-lehti täytti nuo tavoitteet hyvin, mutta silti monet 20 vuotta sitten pohdituista asioista ovat edelleen pinnalla, Markku toteaa.

Se missä Torstai-lehti täytti ja otti paikkansa, oli alueen ”tiedotusloukun” purkaminen. Siinä missä ennen alueen koko väestön tavoittamiseen tarvittiin tiedottamista ja mainostamista kahdeksassa eri lehdessä, on viimeiset 20 vuotta voinut hoitaa yhdessä julkaisussa ja yhdellä hinnalla. Uusi kilpailutilanne oli eduksi kaikille osapuolille.

– Torstai-lehti on tarjonnut alueen yrittäjille kattavan ja taloudellisen keinon hoitaa markkinointiaan.

Pari vuosikymmentä sitten Järviseudun alueella elettiin muutoksen aikoja, mutta sama tilanne on käynnissä nyt. – Olemme jälleen uuden edessä, uusi loikka on tehtävä. Torstai-lehti on ollut jo pitkään ansiokkaasti mukana digitalisaation kehityksessä, mutta tähän puoleen on jatkossa panostettava yhä enemmän.

– Silti printtilehdelläkin on edelleen oma, selkeä paikkansa, Markku sanoo.

Yhteistyössä on voimaa

Torstai-lehti kokosi aikanaan alueen kuntien yrittäjät yhteen tarjoten kattavan tiedotus- ja mainoskanavan. Lehden tarkoituksena on alusta saakka ollut muutoinkin koko seutukunnan elinvoimaisuuden ja asukaspohjan säilyttäminen.

Esimerkiksi koulutuspalvelut on alueella saatu yhteistyön voimalla säilytettyä edelleen varsin hyvinä. Sitä yhteen hiileen puhaltamista tarvitaan jatkossakin ja Markku kiittääkin sitä, miten alueen kunnat ovat toimineet asiassa yhdessä.

Väestöpohjan säilyttäminen alueella on toinen asia, joka tällä hetkellä pitäisi olla kaikkien alueen asukkaiden ja kuntien huolena. Tässäkin asiassa yhteistyö on tärkeää ja Markun mielestä kuntarajojen ajattelemisesta pitäisi jo päästä eroon ja miettiä aluetta yhdessä.

– Jokaisella alueen kunnalla on omat vahvuutensa ja kun niitä yhdessä hyödynnetään, kaikki voittavat.

Markku Harju on erityisen huolestunut siitä, millaiseen kilpailutilanteeseen verkkokauppa on ajanut erikoiskaupan niin meillä, kuin muuallakin.

– Koen, että Alajärvellä on vastuu hyvien kaupallisten palveluiden säilyttämisestä, jotta niitä on tarjolla koko seutukunnan asukkaille. Valitettavasti useimmat palvelut ovat naapurikunnista jo lähteneet ja jos ne katoavat myös meiltä, niin sitten ne ovat todella kaukana.

Jos verkkokauppa syö erikoiskaupan palvelut myös Alajärveltä, niin se heijastunee jollain aikavälillä myös tavaratalojen toimintaan. Tämä kaikki vaikuttaa asukasviihtyvyyteen ja väki alkaa muuttaa lähemmäs palveluja.

– Tämän asian kanssa meidän on pakko yhdessä onnistua, jotta voimme säilyttää alueen vetovoiman ja meille kaikille aidot mahdollisuudet elää ja asua tällä seudulla.

– Minusta on aivan sama, asutaanko sitten Soinissa, Kyyjärvellä, Vimpelissä tai Lappajärvellä, kunhan käytetään oman alueen palveluja. Sillä keinoin turvaamme oman alueemme elinvoiman, Harju sanoo ja kiittää sitä, miten hyvä keskusteluyhteys alueen kunnilla nykyisin keskenään on.

Tuula Jokiaho

Ensimmäisen Torstai-lehden sivulta 7 löytyi lehden kustantajan, Järvi-Pohjanmaan Viestintä Oy:n hallituksen ensimmäisen puheenjohtaja Markku Harjun haastattelu.

 

Exit mobile version