Yhä useampi 17-vuotias saa henkilöauton ajokortin ikäpoikkeusluvalla. Nuoren on hyvä muistaa, että kortti ei välttämättä oikeuta ajamaan autoa ulkomailla.
Reilu vuosi sitten voimaan astunut uusi ajokorttilaki kevensi ajokortin ikäpoikkeusluvan vaatimuksia.
Ikäpoikkeusluvalla tarkoitetaan tässä tapauksessa B-luokan eli henkilöauton ajamiseen oikeuttavan ajokortin saamista 17-vuotiaana. Uudistuksen jälkeen ikäpoikkeusluvalla on myönnetty jo liki 9000 ajokorttia ja tuhansia hakemuksia on odottamassa käsittelyä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa.
Alaikäiselle myönnettävä ajokortti ei sisällä muista uusista ajokorteista poikkeavia erityisehtoja, vaan on pysyvä eli ajokorttidirektiivin perusteella voimassa 15 vuotta.
Nuoren ajokortillisen on kuitenkin syytä tiedostaa, että ulkomailla ei alaikäinen välttämättä saa kuitenkaan ajaa autoa voimassa olevasta ajokortista huolimatta.
– Ajokortillinen nuori tulee tuskin edes ajatelleeksi matkustaessaan Ruotsiin, Norjaan tai Viroon, että näissä maissa ei alaikäinen saa autoa ajaa.
– Myös esimerkiksi suosituissa etelänmatkakohteissa Italiassa ja Espanjassa edellytetään ajokortin lisäksi vähintään 18 vuoden ikää, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen toteaa.
– Muun muassa Tanskassa ja Itävallassa puolestaan 17-vuotias saa ajaa autoa, jos tällä on Suomessa myönnetty ajokortti. Nuoren automatkailijan onkin syytä selvittää ennen matkaa, missä maissa hänen ajokorttinsa kelpaa ja missä ei, ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Suomalaiset matkustavat kaukomaille enemmän kuin koskaan ja yhä useammin kohteessa ajetaan myös moottorikäyttöistä ajoneuvoa.
Moni maa edellyttää ulkomaiselta kuljettajalta joko Wienin tai Geneven tieliikennesopimukseen perustuvaa kansainvälistä ajokorttia.
Alaikäinen kuljettaja ei kuitenkaan kansainvälistä ajokorttia voi saada, sillä YK:n tieliikennesopimuksissa kortin saajan alaikäraja on korttiluokasta ja tapauksesta riippumatta 18 vuotta.