18.3 C
Alajärvi
perjantai 12.9.2025

Seutukaupunkitutkimus 2025: Alajärvi tunnetaan turvallisena, yhteisöllisenä ja Aallon kaupunkina

Seutukaupunkien vetovoimatutkimus 2025 kartoitti 57 seutukaupungin tunnettuutta, imagoa ja vetovoimaa. Tutkimukseen vastasi keväällä yli 10000 ihmistä eri puolilta Suomea.

Tulokset kertovat, että Alajärvi on monille vielä tuntematon – mutta merkittävää on, ettei kaupungista tunnisteta myöskään huonoa imagoa. Tämä antaa vahvan pohjan rakentaa tulevaisuuden vetovoimaa.

MAINOS

Alajärveläisille Alvar Aalto ykkösbrändi

Ensimmäistä kertaa tutkimuksessa Alajärven omat asukkaat kokevat Alvar Aallon perinnön kaupungin suurimmaksi brändiksi, jopa pesäpalloa suuremmaksi.

Ulkopuolisessa mielikuvassa pesäpallo säilyttää edelleen ykkössijan ja Aalto seuraa heti perässä. Tämä kertoo, että Alajärvellä on kaksi vahvaa ja kansallisesti tunnistettavaa kärkeä, joiden varaan kaupungin imagoa voidaan kehittää.

Yhteisökoordinaattori Tuomas Lahdenperä pitää tätä myönteisenä kehityksenä. – On positiivista, että Alajärvellä on useampia kärkiä, joiden varaan voimme levittää kaupungin imagoa. Se antaa meille joustavuutta ja mahdollisuuden houkutella eri kohderyhmiä monipuolisesti.

Rauhallisuus, luonto ja yhteisöllisyys

Tutkimuksen mukaan Alajärven parhaita puolia ovat turvallisuus, asumisen edullisuus ja luonnonläheinen ympäristö. Asukkaat arvostavat rauhallista arkea ja yhteisöllisyyttä, ja myös maahanmuuttajavastaajat korostivat näitä tekijöitä vetovoimatekijöinä.

Alajärven haasteena on, että kaupungin tunnettuus ja imago ovat vielä vertailuryhmän keskiarvoa matalammat. Kääntöpuolena tämä tarkoittaa, että mielikuvat Alajärvestä ovat avoimia – niitä ei väritä negatiivisuus, vaan ne voidaan aktiivisesti rakentaa vahvuuksien pohjalta.

Elinvoimajohtaja Jaakko Aninko näkee tilanteessa mahdollisuuden. – Alajärven kaupunki on aloittanut pitkäjänteisen työn tunnettuuden ja imagon kohottamiseksi. Tällä saralla ei ole tarjolla pikavoittoja kenellekään, mutta määrätietoisella tekemisellä rakennamme vähitellen yhä vahvempaa ja näkyvämpää Alajärveä.

Työllistymismahdollisuudet, englanninkieliset palvelut ja liikenneyhteydet nousivat kehityskohteiksi, joihin panostamalla Alajärvi voi houkutella uusia asukkaita ja osaajia.

Kohti tulevaisuuden vetovoimaa

Seutukaupunkien välinen kilpailu kovenee, ja Alajärvellä on nyt tilaisuus hyödyntää tutkimuksen tuoretta tietoa. Kaupunki aikoo vahvistaa näkyvyyttään erityisesti Aallon arkkitehtuurin, urheiluperinteen ja luonnon kautta – sekä varmistaa, että asukkaat kokevat edelleen kaupungin turvalliseksi ja viihtyisäksi kotipaikaksi.

– Alajärvi on kaupunki, jossa yhdistyvät rauhallinen arki, kansainvälisesti tunnettu kulttuuriperintö ja vahva yhteisöllisyys. Tämä on erinomainen lähtökohta tulevaisuuden kasvulle ja elinvoimalle.

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät