0.6 C
Alajärvi
sunnuntai 19.10.2025

Soinin yrittäjät toivovat päätöksiä, jotka tukevat työntekoa ja infraa

Kansanedustaja ja SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen vieraili Soinissa tapaamassa paikallisia yrittäjiä ja kunnan edustajia. Vierailun aikana kierreltiin teollisuusaluetta ja keskusteltiin erityisesti kuljetusalan tilanteesta, tiestön kunnosta sekä yritystoiminnan edellytyksistä.

Soini tunnetaan vahvasta kuljetusalan perinteestään, mutta tieverkoston kunto ja työvoiman saatavuus huolettavat yrittäjiä.

– Soinissa on kautta aikain ollut paljon kuljetusyrityksiä, mutta määrä on vähentynyt viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana, kertoi Koneurakointi Aki Sammaliston yrittäjä Aki Sammalisto.

– Kuljettajia kyllä löytyy, mutta ei paikallisia. Soinista ei saada omaa työvoimaa, vaikka muualla kuljettajista on ylitarjontaa, hän jatkoi.

MAINOS

Ulkomaista työvoimaa pysyvästi, ei kausiluonteisesti

Soinin kuljetusalan yritykset ovat panostaneet pysyvän työvoiman saamiseen myös ulkomailta.

– Meillä työskentelee venäläisiä ja ukrainalaisia kuljettajia, jotka ovat asettuneet perheineen Soiniin. Emme halua kausityöntekijöitä, vaan pysyviä työntekijöitä, Esa Mäkelä sanoi.

– Jos joka vuosi joudutaan aloittamaan nollasta ja kouluttamaan uusi porukka, se on liian raskasta ja kallista, hän totesi.

Sammaliston yrityksessä työllistetään yli sata henkilöä, ja investointeja tehdään jatkuvasti.

– Hankimme tänä vuonna uusia autoja, jotka kaikki rakennetaan ja varustellaan Soinissa paikallisten työntekijöiden voimin. Kaikki isot huollot ja korjaukset tehdään täällä, Sammalisto kertoi.

Huono tiestö koettelee yrityksiä

Tiestön huono kunto nousi keskustelun keskiöön. – Raskaan kaluston huoltotarve ja renkaiden rikkoutumiset ovat lisääntyneet merkittävästi. Huono tieverkko nostaa kustannuksia ja lisää päästöjä, Sammalisto painotti

Myös ajo- ja lepoaikoja koskeva sääntely kaipaisi hänen mielestään joustoa. – Ajoajoissa ei ole ongelmaa, mutta pitkän matkan rahtiliikenteessä tarvittaisiin tunnin jousto, jotta kuljettajat pääsisivät kotiin ilman ylimääräisiä järjestelyitä.

Mäkynen myönsi yrittäjien huolen olevan perusteltu. – Liikenne- ja viestintäministeriö varoittaa tiestön rapistumisesta, mutta valtiovarainministeriön näkemyksen mukaan kaikki on kunnossa. Ajatellaan, että jos asfaltti ei kelpaa, tehdään soratie. Se on lyhytnäköistä politiikkaa, Mäkynen sanoi.

Verotus ja sääntely työnteon esteenä

Yrittäjät esittivät myös vahvaa kritiikkiä verotusta ja sääntelyä kohtaan. – Työstä pitää saada kunnon palkka, ja työnteon verotusta on muutettava niin, että työn tekeminen kannattaa. 30 000 euron vuosituloilla ei voi kehittää itseään tai perhettään, Sammalisto painotti.

Hän nosti esiin myös ympäristö- ja vastuullisuussääntelyn (ESG) vaikutukset, jotka hänen mukaansa ohjaavat alaa liiaksi globaalien normien mukaan.

Mäkynen lupasi viedä viestiä eteenpäin eduskunnassa. – On tärkeää, että tällaiset asiat tulevat suoraan kentältä. Hallitus valmistelee parhaillaan hankintalain uudistusta, ja sen vaikutukset pieniin kuntiin ja yrityksiin on otettava vakavasti, Mäkynen totesi.

Tarvitaan toimivaa infraa

Soinin kunnanjohtaja Maija Pihlajamäki nosti esiin konkreettisia kehityskohteita. – Kunnassa on paljon raskasta liikennettä keskustan alueella. Olisi tärkeää saada kaksi teollisuusaluetta yhdistettyä, jotta raskas liikenne voitaisiin ohjata keskustan ohi. Kunta on valmis osallistumaan hankkeeseen, Pihlajamäki kertoi.

Myös Möksyntien parantaminen nousi keskusteluun. Mäkysen mukaan eduskunnalla on valtaa priorisoida tällaisia paikallisia hankkeita, jos tahtoa löytyy. – Pystymme tekemään päätöksiä, jotka vaikuttavat suoraan tällaisiin infraongelmiin, hän totesi.

Tapaamisen kutsui koolle yrittäjä Antti Piipponen, tarkoituksenaan saada yrittäjät ja kunta kansanedustajan kanssa saman pöydän ääreen. – Keskustelu oli rakentavaa ja asioita esitettiin järkevällä pohjalla. Toivottavasti nämä viestit kuullaan myös päätöksenteossa, Piipponen summasi.

Stina Saraste

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät