Myllykankaan kyläkoulun rehtori ja luokanopettaja Sari Salo on tehnyt yli 30 vuotta työtä lasten kanssa. Viimeisen kymmenen vuoden ajan hän on kouluttanut opettajia yhdistämään liikkeen ja oppimisen.
– Tässä työssäni olen käytännössä nähnyt, miten liike tukee keskittymistä ja oppimista, Salo kertoo.
Salon kehittämä Ahkerat Aivot® -menetelmä yhdistää liikkeen ja ajattelun. Harjoitteet tukevat lasten keskittymistä ja ikäihmisten muistia – ja samalla ne tarjoavat ainutlaatuisia hetkiä eri sukupolvien kohtaamiselle.
Liike ja ajattelu nivoutuvat toisiinsa

Menetelmä sai alkunsa, kun Salo kokeili luokassaan erilaisia palloharjoituksia. Niissä piti jatkuvasti pitää mielessä liikesarja: milloin pallo siirtyy oikeaan käteen, milloin selän taakse tai parille, ja missä järjestyksessä liike etenee.
– Huomasin, että harjoitteet vahvistivat lasten keskittymistä. Aloin pohtia, voisivatko ne toimia myös ikäihmisille muistiharjoituksina. Kun mukaan yhdistettiin lasten ja ikäihmisten yhteinen tekeminen, näin heti, että tässä on jotain poikkeuksellisen arvokasta, Salo sanoo.
Salon tavoitteena oli kehittää yhtenäinen ja selkeästi rakennettu menetelmä – ei vain joukkoa irrallisia vinkkejä. Kehitystyötä on tehty yli kuuden vuoden ajan, ja harjoituksia on kokeiltu kouluissa, hoivakodeissa ja erilaisissa yhteisöissä.
– Aluksi harjoituksia tehtiin luokassa pallojen, hernepussien ja toimintamattojen avulla. Myöhemmin kutsuimme mukaan senioreita, ja lopulta harjoituksia vietiin hoivakoteihin, joissa niitä sovellettiin muistisairaiden ja liikuntarajoitteisten kanssa, Salo kertoo.
Tulokset ovat olleet rohkaisevia: lapset keskittyvät paremmin ja innostuvat, ikäihmiset virkistyvät ja motivoituvat yhteiseen tekemiseen.
Yhdessä tekemisen voimaa
Ahkerat Aivot® eroaa monista muista aivojumpista siinä, että se on yhteisöllinen menetelmä.

– Harjoitteet etenevät loogisesti ja niitä voi soveltaa monenlaisiin tilanteisiin. Se, että lapset ja ikäihmiset voivat tehdä samoja harjoituksia yhdessä, tekee tästä ainutlaatuisen, Salo painottaa.
Tutkimusten mukaan liike ja ajattelu tukevat toisiaan: fyysinen toiminta aktivoi hermoverkkoja ja vahvistaa muistia ja tarkkaavaisuutta. Ahkerat Aivot® -harjoitteet pohjautuvat tähän tutkimustietoon, mutta tuovat siihen käytännöllisen, selkeästi rakennetun ja monipuolisen kokonaisuuden.
– Tämä ei ole vain aivojen treeniä, vaan kokonaisvaltaista hyvinvointia aivoille, keholle ja mielelle, Salo kuvailee.
Harjoitteiden suunnittelussa on painotettu hauskuutta, helppoa toteutettavuutta ja moniaistisuutta. Niitä voidaan tehdä koulussa oppitunnin alussa tai hoivakodissa asukkaiden virkeimpinä hetkinä.
– Tärkeintä on, että harjoitteet tehdään yhdessä ja ne etenevät vaiheittain. Sama harjoite voidaan soveltaa helpoksi tai haastavaksi ryhmän mukaan, Salo sanoo.
Tuloksia ja koskettavia kohtaamisia
Menetelmä on tuottanut näkyviä tuloksia: lasten keskittymiskyky paranee ja oppimisen ilo lisääntyy. Ikäihmisillä puolestaan nähdään piristymistä, muistojen heräämistä ja onnistumisen kokemuksia.
– Lasten mukanaolo tuo erityistä iloa. Monelle ikäihmiselle lasten läsnäolo on päivän kohokohta, Salo kertoo.

Sukupolvien yhteinen tekeminen synnyttää myös syviä tunteita: lapsi saattaa ottaa vanhusta kädestä ja auttaa liikettä eteenpäin.
– Eräs oppilaani kertoi, että näiden kokemusten jälkeen hän haluaa aikuisena hoiva-alalle. Se kertoo, kuinka merkityksellisiä nämä kohtaamiset voivat olla, Salo hymyilee.
Myös hoivakoti Villa Koivulassa, jossa menetelmää on kokeiltu yhdessä kululaisten kanssa, on nähty toiminnan vaikutukset.
Saadussa palautteessa todetaan, että lasten vierailu on kovin odotettu ja tykätty tapahtuma. On ihana huomata lasten riemun vaikuttavan asukkaisiin niin merkittävästi.
Asukkaat osallistuvat innostuneesti lasten pyytämiin leikkeihin ja toiminnallisiin aktiviteetteihin. Lasten ilo ja ohjaus saavat ikäihmiset mukaan, ja keskittyminen näkyy kasvoilla. Palautteen mukaan vierailut tuovat monille mieleen muistoja lapsuudesta ja omista lapsista – siksi hetket ovat tunteikkaita ja mieleenpainuvia, joita muistellaan pitkään.
Menetelmä valmiina leviämään
Pilottivaiheessa Ahkerat Aivot® -harjoituksia on testattu kouluissa ja hoivakodeissa. Nyt kehitystyö on valmis ja menetelmä on valmiina leviämään laajemmin.

– Tarve liikkeen ja ajattelun yhdistämiselle on universaali. Harjoituksia voi soveltaa monenlaisiin ympäristöihin, Salo sanoo.
Hän näkee menetelmässä myös kansainvälistä potentiaalia. Harjoitukset ovat helposti sovellettavissa erilaisiin ympäristöihin. Uskon, että Ahkerat Aivot® voi tulevaisuudessa olla käytössä niin kouluissa, hoivayksiköissä kuin perheiden arjessa – ja miksei myös kansainvälisesti. Väki ikääntyy ja tarpeet tällaiselle toiminnalle kasvavat.
– Toivon, että Ahkerat Aivot® rakentaa siltoja sukupolvien välille. Harjoitteet tukevat muistia ja keskittymistä, mutta suuri arvo piilee myös siinä, että ne tuovat eri-ikäiset ihmiset yhteen. Nykyään sukupolvien luontaiset kohtaamiset ovat vähentyneet, ja juuri siksi nämä yhdessä tehtävät muisti- ja liiketehtävät ovat niin tärkeitä.
Linkki videoon harjoitteista: https://drive.google.com/file/d/12gh28ECg8-1aLWe2LPrsRr24hd-N22zL/view
Tuula Jokiaho



