Jeremias Ojala seuraa kiinnostuneena, kun puutarha-alan opettaja Mari Rajamäki arvuuttelee oppilailla mitä erilaiset hyötykasvit ja juurekset ovat.

Ylikylän koululaisilla ainutlaatuinen oppimisympäristö

Kun Alajärven Ylikylän koululaiset joutuivat omasta tutusta koulustaan väistötiloihin, niin eipä olisi arvannut että uusi lukuvuosi voi tuoda mukanaan ihan uudenlaista sisältöä koulupäiviin ja aivan erityislaatuisen oppimisympäristön.

Ylikylän koulun oppilaille tarjoutui oiva tilaisuus saada välipala suoraan maasta. Sisu Laitinen popsii porkkanaa taatusti tuoreena ja läheltä.

Alajärvellä tehdäänkin nyt ainutlaatuista yhteistyötä perusopetuksen ja ammatillisen peruskoulutuksen kesken.

Ylikylän alakoulun 1-6 luokkalaiset ovat kuluvan lukuvuoden ajan väistötiloissa Järviseudun ammatti-instituutin luonnonvara-alan toimipisteen tiloissa Kurejoella.

Yli 50 alakoululaiselle järjestyivät omat tilat ns. puutarhaluokista. Lisäksi perusopetuksen käyttöön on vuokrattu huoneisto opiskelija-asuntolasta ja muita luokka- ja liikuntatiloja tarpeen mukaan.

Pihapiiriin järjestyi oma välituntialue ja urheilukenttä liikkumista varten. Piha-alueen liikennejärjestelyissä on tehty muutoksia huomioiden oppilaiden turvallisuus. Ympäristönä luonnonvara-alan oppilaitos tarjoaa paitsi viihtyisän myös poikkeuksellisen oppimisympäristön, jossa riittää ihmeteltävää ja käytännön puuhaa myös alakoulun oppilaille.

Järviseudun ammatti-instituutti järjestää Kurejoen toimipisteessä maatalousalan, puutarha-alan, puualan ja luonto- ja ympäristöalan ammatillista koulutusta nuorille ja aikuisille. Toimipisteen opiskelijamäärä on n. 180.

Oppilaitoksen pihapiiristä löytyy mm. kasvihuoneet ja puutarhamyymälä, maidontuotantoon suuntautunut opetusmaatila, lampaita ja hevosia, puu- ja kone/metalliverstaat sekä pelto- ja metsäympäristöä laavuineen ja patikkapolkuineen.

Alakoulun ja ammatti-instituutin opettajat ovat ehtineet jo istahtaa yhdessä alas ja miettiä yhteistyökuvioita käytännön opetuksessa. Kaikki ovat olleet todella innostuneita molemmille tahoille järjestyvistä uusista mahdollisuuksista opetuksen toteutuksessa.

Ala-asteen oppilaat pääsevät tutustumaan mm. opetusmaatilaan koneineen ja eläimineen, ruuan tuotantoon käytännössä niin pellolla kuin puutarhalla, kasvihuonetuotantoon tekemällä omia viljelmiä sekä luontoon ja kestävään kehitykseen.

Yhteistyön toivotaan olevan hyvin välitöntä ja joustavaa. Tavoitteena on, että alakoulun oppilasryhmä voi hyvinkin spontaanisti lähteä toteuttamaan oppituntia vaikkapa navetalle tai puutarhalle tarpeen mukaan.

Ammatti-instituutin opiskelijat puolestaan saavat alakoulun oppilaista asiakkaita, joille voivat järjestää ohjelmapalveluja ja neuvontaa luonnonvara-alaan liittyen osana ammatillisia opintojaan.

Tuula Jokiaho