Tuttu näky maanteillä ja yhä tutummaksi käy, sillä esimerkiksi pohjalaismaakunnissa rahaa päällystystöihin on enää alle 140 kilometrin matkalle.

Päällystettävien kilometrien määrä puolittuu viime vuodesta – Lehtimäen ja Alajärven välille uutta pikeä

Vuoden 2018 maanteiden päällystysohjelman pituus tippui voimakkaasti edellisvuosista pohjalaismaakunnissa yli 400 kilometristä 280 kilometriin.

Kuluvan vuoden päällystysrahoituksen alhainen taso puolittaa vielä tämänkin, ja nyt päällystämään pystytään alle 140 kilometrin matka. Päällysteiden uusimiset keskittyvät lähes kokonaan pääteille. Myös kevyenliikenteen väylien päällysteiden uusimiset loppuvat kokonaan.

Ainoana hankkeena alueellamme Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksen päällystysohjelmassa vuodelle 2019 on jo moneen kertaan paikkaillun kantatie 68 päällystäminen välillä Lehtimäki-Viranperä 13,5 kilometrin matkalla.

Päällystystöiden aikataulut tarkentuvat myöhemmin ja kohteisiin saattaa kesän aikana tulla myös muutoksia.

Rahat puolittui

Rahaa päällysteiden uusimisiin käytettiin viime vuonna noin 12 miljoonaa euroa. Väyläviraston myöntämän vuoden 2019 määrärahan mukaisesti tulevana kesänä päällysteiden uusimisiin pohjalaismaakunnissa on käytössä enää vain noin kuusi miljoonaa.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen mukaan tilanne on se, että jotta pohjalaismaakuntien maanteiden päällysteet pysyisivät edes nykyisellä huonohkolla tasolla, tulisi alueella päällystää vuosittain noin 480 kilometriä.

Tällä hetkellä huonokuntoisia maanteiden päällysteitä on pohjalaismaakunnissa noin 900 kilometriä, mikä määrä kasvaa vuosittain. Varsinkin muiden kuin vilkkaiden pääteiden kunto heikkenee voimakkaasti.

Päällysteiden uusimisen lisäksi rahaa käytetään vuosittain tiemerkintöjen uusimiseen kaksi miljoonaa euroa ja päällysteiden paikkaamiseen kaksi miljoonaa euroa.

Sama niukkuus kaikkialla

Koko maassa maanteiden ylläpidon rahoitus tippuu tänä vuonna edellisvuoden 140 miljoonasta noin sataan miljoonaan euroon, sisältäen myös tiemerkinnät.

Koko maan päällystysohjelman pituus tipahtaa viime vuoden noin 2400 kilometristä 1500-1700 kilometriin.

Korjausvelkaohjelma loppui vuonna 2018, joten päällysteiden rahoituksen pudotus on vuonna 2019 erittäin merkittävä.

Korjausvelkarahoitusta saatiin pohjalaismaakuntiin vuosina 2016-2018 yhteensä 27 miljoonaa, josta päällysteiden uusimisiin ja kevyisiin rakenteenparantamisiin käytettiin 12 miljoonaa, investointihankkeisiin kymmenen (esimerkiksi kantatie 63 Evijärvi-Ina) sekä sorateiden ja kuivatuksen parantamisiin viisi miljoonaa euroa.

Tuula Jokiaho