Alviinasta ikäihminen saa tietoa ja palvelua mieltä askarruttavissa kysymyksissä. Sinne kannattaa olla yhteydessä aina, jos tuntuu ettei ilman apua enää pärjää.

Järvi-Pohjanmaalla ikäihmisten palvelutarpeeseen vastataan yhdestä numerosta

Järvi-Pohjanmaalla Alajärvellä, Lappajärvellä ja Vimpelissä on pian kolmen vuoden ajan ollut käytössä keskitetty asiakasohjausyksikkö Alviina. Se vastaa ikäihmisten palvelutarpeeseen yhden puhelinnumeron takana.

Hoidon ja hoivan palvelujohtaja Marita Ylilahti kertoo, että Alviinan numero on löydetty hyvin, sillä puheluja tulee kymmenittäin joka päivä.

Ruuhkaisimpina päivinä, yleensä alkuviikosta ja perjantaina, puheluja voi tulla jopa 50, hiljaisinakin päivinä parikymmentä.

Puhelut ovat usein pitkiä, koska niiden yhteydessä tehdään usein myös jo palvelutarpeen arviointia, etenkin nyt korona-aikana. Soittajana voi olla niin apua tarvitseva itse kuin hänen läheisensä.

Alviinasta saa tietoa ja palvelua mieltä askarruttavissa kysymyksissä. Sinne kannattaa olla yhteydessä aina, jos tuntuu ettei ilman apua enää pärjää.

– Tarvetta tälle työlle on, sillä toiminta aloitettiin yhdellä asiakasohjaajalla ja nyt heitä on jo neljä. Asiakasohjaajat pitävät puhelinta vuoroviikoin ja väliajalla he tekevät saamiensa puhelujen pohjalta palvelutarpeen arviointeja, tekevät kotikäyntejä ja päätöksiä niiden pohjalta, Ylilahti selvittää.

Asiakasohjaajat antavat ikäihmisille maksutonta neuvontaa ja ohjausta sekä suunnittelevat yhdessä asiakkaan kanssa hänelle sopivan palvelukokonaisuuden. Tavoitteena on tukea jokaisen ikäihmisen kotona selviytymistä ja löytää yhdessä arjen sujumiseen yksilöllisiä ratkaisuja.

– Aina palvelutarpeen arviointi ei johda myönteiseen päätökseen, mutta silloinkin asiakasohjaajamme pyrkivät antamaan neuvoja siihen, mistä avuksi löytyisi vaikkapa yksityinen palveluntarjoaja.

Ikääntyvien kaikkiin palveluihin hakeudutaan siis asiakasohjausyksikkö Alviinan kautta. Myönnettäviin palveluihin lukeutuvat mm. kotihoidon palvelut, yli 65-vuotiaiden omaishoidon tuki, ikäihmisten perhehoito, intervallihoito, turvapuhelin, ateriapalvelu ja päivätoiminta.

Asiakasohjausyksikköön voidaan olla yhteydessä myös silloin, jos tarvitsee palveluasumispaikkaa tai ympärivuorokautista hoitopaikkaa.

Asiakasohjausyksikkö Alviinan asiakasohjaaja on tavoitettavissa numerosta 06 2412 2277 arkisin kello 9-14. Niin ikääntyneiden kuin omaistenkin palaute toiminnasta on ollut yksinomaan positiivista, onhan todella hienoa, että vain yhteen numeroon soittamalla asiat saadaan heti rullaamaan eteenpäin.

Ruuhkien vuoksi numero voi kuitenkin välillä olla varattuna, mutta ohjaajat myös pyrkivät soittamaan takaisinpäin heti vapautuessaan. Ei siis kannata huolestua, vaikkei heti saisi numeroon yhteyttä.

Tuula Jokiaho