Alajärven Osuuspankki palvelee uudistuneissa tiloissa

Pankinjohtaja Markku Pelkonen näyttää, miten kätevästi vuoronumerojärjestelmä toimii ja asiakas voi valita suoraan tarvitsemansa palvelun.

Kun Alajärven Osuuspankin ovista astuu sisälle, kohtaa aivan uudenlaisen maailman, jos sitä vertaa takavuosikymmenten pankkisaleihin.

Hälinän ja kiireen tunne ovat poissa, kun asiakas saa napista painamalla valita itselleen sopivan palvelun, josta hänet kutsutaan keskustelemaan asiantuntijan kanssa yksityiseen, äänieristettyyn tilaan.

MAINOS

– Edellinen pankkisalin remontti oli vuodelta 2006 ja 15 vuotta on kalustolle ja tekniikalle kyllä pitkä aika, toteaa pankinjohtaja Markku Pelkonen uudistuksen taustoista.

Vaikka remontti muutti pankkisalia merkittävästi, niin suurimmat muutokset ovat tapahtuneet katseilta piilossa, sillä talotekniikka ja turvatekniikka on päivitetty tähän päivään.

Julkisivulasitus ja lattiat on uusittu, esteettömyyteen on kiinnitetty huomiota ja äänieristys on ollut keskeinen asia eri ratkaisuissa. Kalustus on uusittu ja samalla OP Kotiin on saatu suora yhteys pankin sisätiloista.

Remontti alkoi viikolla 36 ja valmista oli viikolla 50. Penkkitoiminnot hoidettiin koko remontin ajan, vaikka esimerkiksi koko pankkisalin vanha sisustus riisuttiin remontin edetessä pois.

Hankkeen valmistuttua on voitu todeta, että äänieristyksessä onnistuttiin ja avotiloista on nyt voitu siirtyä rauhallisiin huonekkeisiin. Näin turvataan asiakkaiden yksityisyys entistä paremmin.

Uudet tilat myös palvelevat laajoja aukioloaikoja, maanantaisin ja tiistaisin pankki onkin avoinna aina iltaan seitsemään saakka ajanvarauksella.

Vuoronumerojärjestelmä on niin ikään otettu nyt käyttöön ja sen avulla asiakaspalvelu paranee, kun asiakas voi suoraan valita tarvitsemansa palvelun ja toimihenkilö näkee heti omalta koneeltaan, kun jonoon tulee asiakas.

Rahoituksen asiakkuusasiantuntija Mervi Hautamäki kertoo, että työntekijäpuolella uudistukset on otettu ilolla vastaan. Omat huoneet ja niiden erinomainen äänieristys ovat positiivinen asia ja lisäävät asiakkaan yksityisyyttä.

OP Alajärven kassatoimintojen osalta on tarkoin mietitty mm. koronaturvallisuus. Pleksi tuo turvallisuutta asiakaskohtaamisiin.

Myös työntekijöiden ergonomia on mietitty ja käytössä on mm. sähköpöydät, jotka mahdollistavat työasennon vaihtamisen.

Toimitusjohtaja Jari Leivo kertoo, että remontti kokonaisuudessaan tuli maksamaan reilut puoli miljoonaa euroa. Merkittävältä osin raha meni automatiikan uusimiseen, eli se mikä näkyy asiakkaille vähiten maksaa eniten.

– Uudistuksen myötä haluamme huolehtia siitä, että Alajärvellä ja Järviseudulla on tarjolla kaiken kattavat pankkipalvelut tulevaisuudessakin, ja että meillä on tilat, joissa asiakkaamme voivat tavata asiantuntijoita myös henkilökohtaisesti.

Koronavuosi odotettua parempi

Leivo selvitteli myös OP Alajärven tuloksen avainlukuja koronavuodelta 2020. Vuodesta kehkeytyi keväisiä odotuksia paljon parempi, sillä 621 miljoonan euron asiakasliiketoiminnassa oli 6,5 prosentin kasvu ja mobiiliasiakkaiden määrä kasvoi lähes viidenneksellä. Kasvua oli kaikissa ikäluokissa.

Rahoituskanta kasvoi 1,2 prosenttia ollen 279 miljoonaa ja talletuskannassa nähtiin komea 14,2 prosentin kasvu 248 miljoonaan. Asiakasvarojen kasvu oli 11,3 prosenttia 342 miljoonaan, mutta kulu-tuottosuhde kasvoi 1,2 prosentilla 66,1 prosenttiin.

Heikentyneen kulu-tuottosuhteen taustalta löytyvät viranomaismääräysten myötä liki miljoonaan nousseet luottotappiovaraukset. Lainanhoitojoustoja, eli ns. lyhennysvapaita, lähinnä kevään koronatilanteessa myönnettiin 738 yksityishenkilölle ja 217 yritykselle.

Liikevoitto viime vuodelta oli 1,5 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli lähes kolme miljoonaa.

Bonuksia asiakkaille jaettiin vuonna 2020 noin 900000 euroa ja tuotto-osuuksien korkoja liki 510000 euroa. yhteistyöhön alueen urheiluseurojen ja yksilöurheilijoiden kanssa käytettiin 50000 euroa.

Tuula Jokiaho

Exit mobile version