Auto ja Huolto Ky:n Jukka Kangastie on huoltanut ja korjannut alajärveläisten autoja pikkupojasta saakka, ensin touhuten parhaansa mukana isänsä autokorjaamolla ja myöhemmin yrittäjänä.

Auto ja Huolto Ky Jukka Kangastie neuvoo kurkistamaan auton alle!

Päättyvä talvi on ollut kylmä ja runsasluminen. Kun tähän yhdistetään se tosiasia, että teiden talvikunnossapito ei aina ole ihan parasta laatua, voivat talven rankat olosuhteet olla aiheuttaneet autoon yhtä sun toistakin ongelmaa, jonka huomaa vasta kelien parannuttua.

Auto ja Huolto Ky:n Jukka Kangastie on huoltanut ja korjannut alajärveläisten autoja pikkupojasta saakka, ensin touhuten parhaansa mukana isänsä autokorjaamolla ja myöhemmin itse yrittäjänä, joten erilaisten talvien aiheuttamia haasteita autoille on jo nähtynä.

– Isä perusti korjaamon vuonna 1975, kun olin nelivuotias. Olen ollut hommissa mukana ihan pienestä saakka ja kun isä kuoli 1999, jatkoin työtä yrittäjänä alkuvuodesta 2000, Kangastie kertoo.
Jukka onkin jo kolmannen polven autokorjaamoyrittäjä, sillä PikiVillenä tunnettu isoisä aloitti korjaamotoiminnan jo sotien aikaan Kurejoella.

– Myös isäni kaksi veljeä toimi autokorjaamoyrittäjinä, eli kaikki PikiVillen pojat päätyivät alalle ja toimivat sillä 70 -luvulta aina 90 -luvulle saakka, nuorin vielä 2010 -luvullekin ennen eläköitymistään, Kangastie kertoo.

– Myös vanhin poikani Jani on autoalalla. Hän toimii tällä hetkellä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana palkkatyössä, mutta on haaveillut yrittäjyydestä joko kuljetus- tai korjaamoyrittäjänä.

Korjaamisesta komponenttien vaihtamiseen

Vuosikymmenten varrella autot ja niiden tekniikka ovat muuttuneet paljon. Merkittävin ero on siinä, että ennen samat osat sopivat autoihin pidempään, kun taas nykyisin joka merkkiin, malliin ja versioon on omanlaisensa osat ja nekin vaihtuvat usein.

Ennen autot myös kestivät paremmin. Autot rakennettiin alunalkaenkin kestämään eikä niissä ollut yhtä paljon elektroniikkaa, kuin nykyautoissa. Elektroniikka ei aina sovi yhteen Suomen keliolosuhteiden kanssa.

– Autojen korjaaminen on vaihtunut komponenttien vaihtamiseen, Kangastie sanoo ja toteaa, että esimerkiksi latureita ja starttimoottoreita ei enää yleensä korjata, vaan vaihdetaan uuteen.

Autokannan uusiutuminen näkyy korjaamolla jo siinä, että hybridejäkin on jo tuotu perushuoltoihin, mutta pääpaino on toki edelleen perinteisillä diesel- ja bensamoottorisilla autoilla.

Koronan vaikutukset näkyvät myös autojen huolto- ja korjaustoiminnassa, sillä autoja käytetään nyt vähemmän. Etätöiden myötä jäävät pois työajot ja vapaa-ajallakaan ei ajella kuten tavallisesti.

Silti menneen ankaran talven haasteita autoilijoille olivat tuttuun tapaan akkuongelmat, startit, laturit ja lämmityslaitteet.

Nyt kun kevät on tulossa, niin renkaanvaihdon yhteydessä on syytä tarkastaa renkaiden lisäksi jarrujen kunto.

– Auto olisi syytä myös nostaa ylös, jotta voi tehdä yleissilmäyksen auton alustaan. Huonosti auratut tiet ja röykyt koettelevat autojen pohjaa suojaavia muoveja ja pakoputkien kiinnittimiä, joten usein pohjasta roikkuu jotain, mitä ei pitäisi.

Lisäksi keväällä on hyvä tarkastaa auton valojen toimivuus ja kaikki nesteet.

Ruostevauriohitsauksesta autokauppaan

Auto ja Huolto Ky:n Jukka Kangastie tekee huollot ja korjaukset kaikkiin merkkeihin, bensiiniautojen pakokaasumittaukset, pienet autosähkötyöt, paikkamaalaukset sekä fiksaukset. Erikoisuutena ovat ruostevauriohitsaukset, joita ei monikaan enää tee.

Renkaita asiakkaille myydään tilauksesta, mutta sen sijaan käytettyä rengasta tai vannetta etsivälle Kangastieltä löytyy usein vastaus. Myös käytettyjä varaosia löytyy.

Tämän lisäksi yrityksessä on myynnissä edullisia, tarkastettuja ja katsastettuja autoja yleensä 500-5000 euron hintaluokassa. Autokauppaa teki jo Jukan isä alusta alkaen ja se on pysynyt huoltamotoiminnan rinnalla kokoajan.


Tuula Jokiaho