Kuusiolinna Terveys haastaa huolehtimaan sydämen hyvinvoinnista

Kansainvälistä sydänviikkoa vietetään sunnuntaista alkaen 18.-25.4. Viikon kunniaksi Kuusiolinna Terveys Oy haastaakin alueen asukkaat tarkastelemaan oman sydämensä hyvinvointia. Sydämen terveys ei ole vain tiettyjen riskiryhmien asia, vaan siitä seuraava hyvä olo auttaa kaikkia arjen onnistumisissa.

Tämän Sydänviikon haasteen tavoitteena onkin lisätä ihmisten hyvinvointia heidän omien valintojensa pohjalta sekä lisätä myös tietoutta sydämen hyvinvoinnista.

– Haastamme ihmiset miettimään viikon ajan sydämen hyvinvointia. Tätä varten kokosimme seitsemän kohdan listan asioista, joihin keskittyä viikon aikana. Lisäksi tulemme julkaisemaan joka päivä Kuusiolinnan some-kanavilla tietoa ja vinkkejä, mihin kiinnittää huomiota, sekä miten sydämen asiat näkyvät meillä Kuusiolinnan palveluissa, Kuusiolinna terveys Oy:n tuore toimitusjohtaja Juha Viitasaari korostaa.

Ravinto, lepo ja liikunta

Sydän- ja verisuonisairaudet ovat perinteisesti suomalaisten kansansairaus. Nämä samat ongelmat korostuvat Kuusiokunnissa ja Etelä-Pohjanmaalla jopa muun maan keskiarvoa maata enemmän.

Sydän- ja verisuonitautien riskiä kasvattavat muun muassa perinnölliset tekijät, ravinnon rasvapitoisuus ja rasvan laatu, tupakointi, veren korkea kolesterolipitoisuus ja kohonnut verenpaine.

Toisaalta kaikkia ongelmia voi ehkäistä pienillä arjen valinnoilla. Säännöllinen liikunta, riittävä uni ja hyvä ruokavalio ovat avaintekijöinä. Tavoitteita ei tarvitse asettaa huipputasolle, vaan jo kävely ja säännöllinen terveellinen ateriarytmi toimivat peruspilareina.

Samalla ne edesauttavat mielen hyvinvointia, mistä myös sydän tykkää. Onkin terveydellisesti järkevää ehkäistä stressiä viettämällä laadukasta vapaa-aikaa.

– Sen lisäksi, että Kuusiolinna auttaa terveysongelmien ilmettyä, haluamme olla auttamassa elämään hyvää elämää ja välttämään terveysongelmia. Sydän on tunnetusti kehon tärkeimpiä elimiä ja siitä huolehtiminen auttaa myös kokonaisvaltaista hyvinvointia ja jaksamista, Viitasaari jatkaa.

Valtakunnallisen teemaviikko liputtaa ruokailon puolesta

Tänä vuonna valtakunnallisen sydänviikon teemana on ruoka ja ruokailo. Ruokapöydässä ruokitaan vatsan lisäksi onnistumisen iloa, yrittämistä ja hyvää tunnelmaa. Sydänviikon verkkosivuille on koottu muun muassa vinkkejä arjen ruokailuihin ja ruokailutapoihin.

Perheen yhteisiin ruokahetkiin kannattaa panostaa. Myönteisellä ja armollisella suhteella ruokaan voi helliä myös koko perheen sydänterveyttä. Valtakunnallisen sydänviikon järjestää Sydänliitto. He ovat keränneet verkkosivulle sydan.fi/sydanviikko tietoa ja testejä, joiden avulla voi varmistaa oman sydämen hyvinvointi.

Näin varmistat sydämen hyvinvoinnin

– Liiku sopivasti ja lisää hyötyliikuntaa – Kaikki fyysinen aktiviteetti on hyväksi. Kävele, kun on tilaisuus.

– Syö säännöllisesti – Nauti terveellinen ateria 3–4 tunnin välein. Tarkkaile suolan ja kovan rasvan käyttöä

– Muista palautuminen ja rentoutuminen – muista myös riittävä uni

– Huolehdi myös mielen hyvinvoinnista – Ihmisen keho vaikuttaa mieleen ja toisin päin

– Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina

– Käytä alkoholia kohtuudella

– Huolehdi hampaista – hammashygienia on yhteydessä myös sydänsairauksiin

– Pyri normaalipainoon – Vyötärölihavuuden rajat ovat miehillä 100 cm ja naisilla 90 cm