Kraatterijärvi Geoparkin alueella vietettiin ensimmäistä Geopark-viikkoa juhlistaen vuosi sitten saatua statusta kaikissa alueen kunnissa.
Geoparkin toiminnanjohtaja Sari Hyttinen totesi Alajärvellä järjestetyssä tilaisuudessa, että geopark -statuksen saamiseen alueelle vaikutti varmasti paljon se yhteishenki, joka alueella asian takana on ollut.
– Geoparkin ydin ovat ihmiset ja yhdessä tekeminen. Ilman sisältöä geopark olisi vain tyhjä kuori, Hyttinen totesi.
Koska ihmiset luovat sisällön, olivat Geopark-viikon tapahtumatkin joka kunnassa vähän erilaisia, omannäköisiään.
Alajärven kaupungin elinvoimajohtaja Jaakko Aninko puolestaan mustutti, miten ainutlaatuisia kohteita Alajärven alueelta löytyy. Niitä on eri aikakausilta, eri maisematyypeistä ja on myös kulttuuriperintökohteita.
– Aalto-kohteemme ovat poikkeuksellisia, löytyyhän täältä Alvar Aallon ensimmäinen suunnittelutyö ja hänen toimistonsa viimeinen, sekä monta kohdetta siitä väliltä.
Lisäksi Alajärvellä on Nelimarkka-museo ja luontokohteiden puolella Pyhävuori, Suokonmäki näkötorneineen sekä Valkealammen suppamaisemat.
Sari Hyttinen yhtyi Aningon mielipiteeseen todeten, että Kraatterijärvi Geoparkissa jokaisessa kunnassa on erilaisia hienoja kohteita ja yhdessä niistä tulee valtavan hieno kokonaisuus.
Jotta tämä monipuolisten kohteiden kirjo tunnettaisiin myös muualla, on tärkeää osata viestittää niistä oikein.
Tästä syystä Kraatterijärvi Geoparkille on laadittu brändi, jota esitteli BSTR luova markkinointitoimiston konseptisuunnittelija Anssi Hanhiniemi. Hän totesi brändin olevan mielikuva, joka syntyy viestin vastaanottajan mielessä. Laadittuun brändikäsikirjaan onkin koottu työkaluja, joiden avulla voidaan välittää sellaista viestiä, joka synnyttää haluttua mielikuvaa.
Sanallisen viestinnän pääasioina nostetaan esille kosmisia kohtaamisia ja tietoa siitä, että 78 miljoonaa vuotta sitten meteoriitin törmäyksestä syntynyt Lappajärvi on Euroopan suurin kraatterijärvi.
– Taivaankappaleiden törmäyksen vaikutukset ovat edelleen näkyvillä alueella, joka tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia kosmisille kohtaamisille, kokemuksille ja elämyksille uniikissa ympäristössä ympäri vuoden.
– Haluamme kertoa myös siitä, miten kraatterijärven helmassa on helppo hellittä arjen kiireistä ja rauhoittua universumin äärelle, Hanhiniemi jatkoi. – Olemme kokemusmatkailijan aarreaitta, joka koukuttaa mystisyydellään, yllättää asenteellaan ja voimaannuttaa toiminnallisuudellaan.
– Antaudu kraatterijärven aaltojen vietäväksi, sukella syvälle alueen ainutlaatuisiin elämyksiin ja kosmisen kohtaamisen moniin kerroksiin.
Hanhiniemi painotti puheenvuorossaan myös sitä, miten tärkeää on viestiä alueen ihmisläheisyydestä, kotoisuudesta ja vieraanvaraisuudesta, johon mystiikkaa tuo kosminen törmäys.
Bändikäsikirjasta löytyvät sanallisen viestinnän lisäksi myös graafiset ohjeistukset erilaiseen mainontaan ja julkaisuihin.
Tuula Jokiaho