13.6 C
Alajärvi
perjantai 22.8.2025

Värianalyysillä löydät oikean tyylisi ja vältyt kaapilliselta käyttämättömiä vaatteita

Jokainen nainen varmaankin tietää sen tunteen, kun on lähdössä johonkin eikä ole mitään sopivaa päällepantavaa. Niin siitä huolimatta, että vaatekaappi tursuaa vähän, tai ei lainkaan käytettyjä vaatteita, joita on tullut ostettua milloin mistäkin alennusmyynnistä, kun halvalla saa.

Entäpä jos osaisit ostaa vain sellaisia vaatteita ja asusteita, jotka pukevat sinua ja joiden värit korostavat parhaita puoliasi? Otitpa sieltä kaapista minkä tahansa alaosan, niin kaikki yläosat ja asusteet sopivat siihen kuin nenä päähän?

MAINOS

Toiveajattelua – tai sitten ei. Diplomikosmetologi Anu Levijoki Kauneus- ja jalkahoitola Sinikellosta Alajärveltä kertoo, että värianalyysin avulla saadut vastaukset ohjaavat ostamaan paitsi juuri sinulle itsellesi sopivia, myös toisensa kanssa sointuvia vaatteita ja asusteita.

Tarkkaa tietoa

Anu kertoo olleensa itse kiinnostunut värianalyyseista jo vuosien ajan. Hän luki viime vuoden lopussa artikkelin siitä, miten ne ovat nousseet jälleen suosioon uuden vastuullisemman sukupolven tultua kuluttajiksi. Silloin Anun oma into asiaan syttyi jälleen ja hän alkoi etsiä paikkoja, jossa analyysien tekoon voisi kouluttautua.

Opiskelu kutsui heti vuoden alussa ja hän valmistui maaliskuulla. Opinnot käynnistyivät intensiivipäivällä, jonka jälkeen teoriaa oli verkko-opintoina. Lähipäivässä hän teki analyysin lähes kymmenelle naiselle yhdessä opettajan kanssa ja vielä ennen valmistumista oli tehtävä itsenäisesti 20 hyväksyttyä värianalyysiä.

Anulle opiskelu oli helpompaa kuin monille muille, koska aikaisempi kosmetologin koulutus ja työ oli opettanut esimerkiksi jo oikeiden meikkisävyjen löytämiseen asiakkaille.

Värianalyysi ei ole tänä päivänä enää sama asia kuin se oli 1980-luvulla, kun niitä alettiin Suomessa ensimmäistä kertaa tehdä. Tuolloinen värianalyysi oli paljon riisutumpi kuin nykyinen, sillä silloin kaikki ihmiset vain jaettiin neljään eri vuodeaikaan: keväisiin, kesiin, syksyihin ja talviin.

Tänäkin päivänä käytetään tätä vuodenaikajakoa, mutta nyt jokaisen värivuodenajan alla on kolme alatyyppiä ja vierekkäiset vuodenajat voivat lainata värejä toisiltaan.

– Nelijakoista värianalyysiäkin tehdään vielä, mutta monet värianalyytikot ovat siirtyneet 12-jakoiseen tai jopa 16-jakoiseen menetelmään, jotta saadaan tarkempi lopputulos.

Anu kertoo, että sitä, mitä värivuodenaikaa kukin on, ei voi arvata ennakkoon. – Olen tehnyt todella paljon värianalyysejä viimeisen puolen vuoden aikana ja olen huomannut, etten voi etukäteen ajatella kenestäkään, että hän on varmasti sitä tai tätä. Ihan samoin erilaisiin nettitesteihin oman värinsä löytämiseksi ei voi luottaa.

Vaalean kesän värit ja yhteen sointuvat meikkien värit.

Värianalyysi aloitetaan ihonvärihuiveilla, joilla kartoitetaan ihon värilämpötila. Sen jälkeen katsotaan hiusten, ihon ja silmien lämpötilat ja tummuusasteet ja kontrastisuus. Lisäksi näitä asioita tutkitaan myös asiakkaan mukanaan tuomasta nuoruusajan kuvasta värjäämättömillä hiuksilla. Vasta tämän jälkeen siirrytään huivitesteihin.

– Miksi omaa värivuodenaikaa 12-jakoisessa menetelmässä ei ole helppo arvata? Tämä johtuu siitä, että sävyissä värilämpötilat, värivoimakkuudet, värikirkkaudet ja murrettuvuus vertailussa henkilön omiin luontaisiin piirteisiin vaikuttaa lopputulokseen. Oikeat värit ja sävyt luovat näiden välille yhdessä halutun harmonian.

Värianalyysin tekeminen kestää noin tunnin ja Anu pitää tärkeänä, että asiakas itsekin näkee konkreettisesti sen eron ja ne syyt, miksi hän on jotain tiettyä värityyppiä eikä jotain toista. Muutokset saman päävärin sisällä ovat suuria, kun väriä testataan asiakkaalle.

Ihminen muuttuu paljon parikymppisestä ikäihmiseen, mutta hänen värityypinsä säilyy. Lapsuusiän jälkeen värityyppiin ei vaikuta sen enempää rusketus tai sen puute kuin vaikkapa harmaantuminen. – Kun ihminen harmaantuu, hänen kuitenkin kannattaa alkaa käyttää oman värityyppinsä vaaleampia sävyjä, Anu neuvoo.

Värianalyysin tulos ei ole vain vaateostoksia ohjaava asia, vaan sitä kannattaa hyödyntää myös asusteissa, koruissa, silmälasivalinnoissa ja kampaajalla. Analyysin jälkeen asiakas saa mukaansa väriviuhkan, josta löytää aina itselleen oikeat värit. Ja nämä värit toimivat yhteen myös keskenään!

Vastuullisempaa kuluttamista

Yksi puoli Anun loppuvuodesta lukemassa jutussa oli se, että uusi kuluttajasukupolvi suosii vastuullisempaa kuluttamista ja haluaa ostaa laadukkaampaa ja pitkäikäisempää, pikamuoti ei ole enää tämän päivän juttu.

Anu on itse nähnyt värianalyysin hyödyt tämän asian suhteen ihan konkreettisesti omalla kohdallaan.

– Minulle tehtiin värianalyysi alkuvuodesta ja sen tuloksena sain tietää, että suosimani mustat vaatteet eivät kuuluneet lainkaan väripalettiini.

– Olin ostanut vaatteita alennusmyynneistä vain huomatakseni kotona, että ne eivät syystä tai toisesta olleetkaan sopivia ja vaikka olin jo ostaessani vaistonnut, ettei tämä nyt ehkä ole paras valinta.

Värianalyysin jälkeen Anu prosessoikin paljon sen tulosta. Hän oli uskonut olevansa talvi -tyyppiä, mutta sai kuullakin olevansa viileä kesä. Analyysin jälkeen hän on ostanut kolmet housut uusista perusväreistään ja niihin sopivia paitoja.

On ollut hienoa huomata, että näitä kaikkia voi nyt käyttää ristiin sen enempää miettimättä, sillä värit todellakin sopivat yhteen ja sopivat myös juuri hänelle itselleen!

– Huiveilla ja koruilla kokonaisuuteen voi sitten tuoda lisäksi aksenttivärejä, Anu muistuttaa.

Hutiostoksia ei tarvitse enää tehdä ja samalla Anu on huomannut, että kun tietää ostavansa pukevia vaatteita itselleen, alkaa kiinnittää myös entistä enemmän huomiota niiden laatuun. Vaatteita ei olekaan enää tarkoitettu vain yhtenä kautena käytettäväksi, vaan niiden elinkaari on entistä pidempi.

– Voin vain ihmetellä, miksi en ole tajunnut tätä aikaisemmin?

Omiin väreihin pukeutuminen tekee ihmisestä pirteämmän näköisen ja tuo tunteen itsevarmuudesta, sekä oman persoonan esille aikaisempaa paremmin.

– Olen huomannut nyt, että vaatteita ei edes tarvitse olla niin paljon kuin ennen, ja silti vaatekaapissa on aina sopivaa päälle pantavaa!

Asian kääntöpuoli on se, että moni pelkää värianalyysiin tuloa, koska arvelee joutuvansa laittamaan sen jälkeen koko vaatekaappinsa sisällön uusiksi.

– Sitä ei tarvitse pelätä, ei analyysin tulos kiellä käyttämästä mitään väriä tai vaatetta. Se toimii kuitenkin inspiraationa kokeilla myös jotain uutta!

Ja vaikka analyysin tulos kertoisi, että jonkin suosimasi värin vaatteet ei olekaan sinun juttusi, niin ei niitäkään tarvitse jättää käyttämättä. – Tärkeintä on se väri, jota on kasvojen lähellä. Pelkästään korvisten värillä voi muuttaa tilannetta oikeaan suuntaan, tai huivilla!

Anulle on tärkeää, että analyysin jälkeen asiakas osaa hyödyntää sen tuloksia. Oman väriviuhkan ja sen käyttöopastuksen lisäksi Anu lähettää asiakkaan whatsappiin kuusi personoitua väriä ja niille vastavärit, jotka näin kulkevat aina kätevästi mukana.

Tarjolla on myös lisäpaketti, jossa saa vinkit meikkivalintoihin tai jopa ihan konkreettisen opastuksen oikeiden meikkisävyjen valintaan analyysituloksen pohjalta.

Tuula Jokiaho





sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät