Maailman diabetespäivä tänään – älä unohda raskausdiabetesta

Onko raskausajasta ja synnytyksestä vierähtänyt jo jonkin aikaa? Sairastitko raskaana ollessasi raskausdiabeteksen?

Vaikka raskausdiabeteksen oireet usein häviävät synnytyksen jälkeen, sairastumista ei kannata unohtaa.

Miksi ei pitäisi unohtaa?

Raskausdiabetes altistaa äidin myöhemmin puhkeavalle diabetekselle, etenkin tyypin 2 diabetekselle, joka on yleensä pitkään oireeton ja kehittyy vuosien kuluessa. Oireet saattavat olla aluksi niin lieviä, ettei niitä osaa yhdistää diabetekseen.

Tämän vuoksi raskausdiabeteksen sairastaneille suositellaan seurantaa myös synnytyksen tai synnytysten jälkeen. Myös silloin, kun raskausdiabeteksesta on jo vuosia aikaa.

Mitä varhaisemmassa vaiheessa kohonneet verensokerit havaitaan, sitä helpommin diabetes on ehkäistävissä ja hoidettavissa.

Mitä seuranta raskausdiabeteksen sairastaneilla tarkoittaa?

– Sokerirasituskoetta ja paastoverensokereiden mittaamista suositellaan säännöllisesti.

– Verenpaineen ja veren rasva-arvojen (kolesterolit) mittaamista suositellaan 1­-3 vuoden välein.

– Liikunta, terveellinen ruoka, painonhallinta ja tupakoimattomuus ovat avaintekijöitä tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä. Elintapoihisi liittyvillä valinnoilla voit joko kokonaan ehkäistä tai ainakin siirtää tyypin 2 diabetesta mahdollisimman myöhäisiin vuosiin.

Sokerirasituskoe raskausdiabeteksen sairastaneilla

Sokerirasituskoe suositellaan tehtäväksi noin vuoden kuluttua synnytyksestä. Raskausdiabeteksen aikana insuliinia käyttäneille koe suositellaan jo 6-12 viikkoa synnytyksestä.

Jos synnytyksen jälkeinen sokerirasituskoe on normaali, sokerirasituskoe suositellaan tehtäväksi kolmen vuoden välein. Lisäksi veren paastosokeri (fP-gluk) kannattaa mitata vuosittain.

Jos synnytyksen jälkeinen tulos on poikkeava, jatkoseuranta suositellaan tehtäväksi yksilöllisen suunnitelman mukaan. Ole yhteydessä hoitopaikkaasi ja sovi seurannasta.

Glukoosi- eli sokerirasituskokeella tutkitaan sokeriaineenvaihduntaasi 12 tunnin paaston jälkeen. Tutkimus kestää laboratoriossa kaksi tuntia. Kokeessa sinulta otetaan ensin paastoverinäyte. Sitten saat juotavaksi sokeriliuosta. Kahden tunnin kuluttua sokeriliuoksen nauttimisesta sinulta otetaan vielä toinen verinäyte.

Paino ja vyötärönympärys

Tavoittele normaalipainoa. Ylipainoisella jo 5 % painonlasku pienentää selvästi vaaraa sairastua tyypin 2 diabetekseen. Ota huomioon, että etenkin vyötärölihavuus lisää sairastumisriskiä.

Ruokavalio

Pyri syömään säännöllisesti. Nauti päivittäin säännöllisesti kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysviljatuotteita, saat niistä tärkeitä kuituja. Suosi pehmeitä rasvoja, esim. ruokaöljyä voin sijaan. Hyvästä ruokavaliosta löydät lisää tietoa Diabetesliiton Ruoka-sivustolta.

Liikunta

Liiku säännöllisesti, mieluiten päivittäin. Suosi hyöty- ja arkiliikuntaa – lisää päivittäisiä askeleita tai muuta ruumiillista ponnistelua. Liiku niin, että hengästyt, mutta pystyt puhumaan.

Raskausdiabetes lyhyesti

– Raskausdiabetes on raskauden aikana ensimmäistä kertaa ilmenevä sokeriaineenvaihdunnan häiriö.

– Vaikka raskausdiabetes yleensä paranee synnytyksen jälkeen, se altistaa äidin koko loppuiän ajan myöhemmin puhkeavalle diabetekselle.

– Raskausdiabeteksen sairastaneita on Suomessa yhä enemmän, sillä tauti on yleistynyt kymmenen viime vuoden aikana. Vuosittain n. 7 400 (12,5 %) raskaana olevaa naista sairastuu raskausdiabetekseen.

– Tehokkainta raskausdiabeteksen ehkäisyä on pyrkiä normaalipainoon jo ennen raskautta. Ylipainon lisäksi raskausdiabetekselle altistavat mm. korkea ikä ja aiempi raskausdiabetes.