MAINOS

Kinkunpaisto-ohje on yhä joulun nettihitti – reseptejä etsitään entistä enemmän mobiililla

Netin ruokasaitit ovat korvanneet keittiöiden reseptivihkot. Koti- ja ruokalehtien nettisivuilla joulu näkyykin kävijämäärien rajuna kasvuna. Paitsi tietokoneella reseptejä selataan entistä enemmän myös älypuhelimella ja tabletilla.

Lehtien nettiresepteissä kävijämäärät kasvavat tasaisesti joulukuun alusta asti.
– Lukijamme ovat todellisia jouluihmisiä, jotka tekevät jouluruoat laatikoita myöden itse ja leipovat paljon. Jouluviikolla Kotilieden nettisivuilla on noin 300000 kävijää, mikä on kolme kertaa niin paljon kuin muina viikkoina, sanoo Kotilieden päätoimittaja Leeni Peltonen.

MAINOS

Maku-lehden verkkosivuilla keskimäärin 40 prosenttia kävijöistä on uusia käyttäjiä, jotka löytävät sivuille hakujen kautta.

– Printtilehdestä käydään mieluusti kerralla läpi koko sesongin tarjottavat, netistä taas haetaan jotain tiettyä reseptiä. Lanttulaatikko oli saittimme hittituote jo itsenäisyyspäiväviikolla, sanoo Maku-lehden päätoimittaja Satu Koivisto.

– Joulun ajan painetuista aikakauslehdistä huomaa, että niihin panostetaan erityisesti, koska lehdissä pystytään antamaan kootusti monenlaisia vaihtoehtoja joulun menusta. Ja tutkimusten mukaanhan aktiivisimpia kuluttajia ovat henkilöt, jotka hakevat tietoa sekä painetusta että digitaalisesta lehdestä, muistuttaa Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo.

Ilmiö näkyy myös Koti ja keittiö -lehdessä.

– Joka kuukausi kysytään jotain aikoinaan lehdessä ollutta reseptiä, joka onneksi löytyy nettisivuilta. Printistä siis selataan hyviä vaihtoehtoja, netistä tehdään täsmähakuja, sanoo ruokatoimittaja Mari Harjula.

Kävijäpiikki viikolla 51

Lukijat etsivät aikakauslehtien nettisivuilta vuodesta toiseen perinteisten jouluruokien reseptejä. Kinkunpaisto-ohje on joka joulun kestosuosikki kaikkien lehtien saiteilla.

Tänä vuonna jouluaatto osuu keskiviikkoon. Sekä Kotilieden Leeni Peltonen että Maku-lehden Satu Koivisto uskovat viikon 51 kimmahtavan ruokasaittien vuoden piikiksi.

Reseptejä luetaan entistä useammin tabletilla ja älypuhelimella keittiössä piparitaikinaa vaivatessa. Esimerkiksi Maku-lehden reseptejä käytetään jo yhtä paljon puhelimella kuin pöytäkoneella.

– Sanoma Lifestylen sosiaalisen ruokayhteisön, Soppa 365:n, käyttäjistä 40 prosenttia operoi tietokoneella, 40 prosenttia älypuhelimella ja 20 prosenttia tabletilla, sanoo Sopan tuottaja Teemu Leminen.

Käyttöliittymänä tiskipöydän kulmalle istuva kännykkä onkin mitä mainioin keittokirja.

– Mielenkiintoista kyllä, meidän reseptejämme toisaalta myös tulostetaan. Joko ne halutaan tallentaa leikekirjaan tai printit otetaan muistilistaksi kauppaan, Maku-lehden päätoimittaja Koivisto sanoo.

Exit mobile version