Olli Ketola esittelee iloista Ritirati-nimistä mattoa, joka on ollut erittäin suosittu retron tultua muotiin.

Halla-aholta mattoja maapallon toiselle puolelle

Halla-ahon Kutomo Ky on perheyritys, jossa tällä hetkellä työskentelee yrittäjät Olli ja Vappu Ketola. Ruuhka-aikoina pariskunta miltei asuu kutomon puolella, joka sijaitsee samassa pihapiirissä.

–Sesonkiaikoina töitä tehdään kuin puolijauhooset, toteaa Olli. Hän on sitä mieltä, että yrittäjäksi synnytään. Yrittäminen on aina ollut heille elämäntapa ja se on kulkenut käsi kädessä kaiken muun kanssa.

Ollin ja Vapun esikoispoika syntyi vuonna 1978 ja toista poikaa odotettiin muutama vuosi sen jälkeen. Työ haluttiin saada mahdollisimman lähelle kotia ja Olli sai Vapun innostumaan kutomon perustamisesta. Vappu jätti työt ompelimossa ja tutustui Ollin mukana mattojen tekemiseen. Kiinnostus mattoihin syventyi, kun he huomasivat, että alalla voi aina toteuttaa itseään, kehittää osaamistaan ja ideoida täysin uudenlaisia tuotteita.

Halla-Ahon Kutomo Ky perustettiin virallisesti vuonna 1982. Silloin mattoja tehtiin vielä autotallissa ja töitä oli niin paljon, että he joutuivat palkkaamaan työntekijöitä. Vuoden päästä kutomolle valmistui oma rakennus. -Tuohon aikaan kutomoita oli paljon. Tuli kuitenkin aika, jolloin niitä alettiin karsimaan. Muut miettivät, miten tehdä mahdollisimman halpa tuote, mutta me keskityimme siihen, miten tehdä mahdollisimman hyvä tuote, kertoo Olli. Heillä on aina ollut kova luotto omaan tekemiseen, mikä on kantanut hankalienkin aikojen yli.

Mattojen raaka-aineet tulevat pääsääntöisesti Turkista ja ne jatkokäsitellään Lappajärven värjäämössä. Tuotanto tapahtuu kokonaisuudessaan kutomossa Vapun ja Ollin käsityönä. Kotimaista mattoa osataan arvostaa ja mattoja myydään eri myymälöissä ympäri Suomen. Seinäjoella Kotimatto myy hyvin paljon heidän tuotteitaan.

Suomalaista laatua arvostetaan myös ulkomailla, niin skandinaaveissa kuin maapallon toisella puolella. Norjan tilauksissa näkyy selkeä ja hienostunut tyyli eli vaaleat värit muutamilla raidoilla. Australiaan taas matkustaa hieman rohkeamman väriset matot.

Olli kertoo, että LP-lanka on ollut yksi parhaimpia mattoteollisuuden keksintöjä. He olivat Vapun kanssa neljänsiä Etelä-Pohjanmaalla, jotka saivat hyödyntää tätä osaamista matoissaan. Heidän kaikkien aikojen suosituin tuotteensa on ollut Poiminto-niminen matto. Tarina kertoo, että myyjän heittäessä maton ilmaan esitelläkseen sitä asiakkaalle, se on myyty ennen maahan laskeutumista. Kyseinen matto syntyi syksyllä vuonna 1995 Ollin lähtiessä Kokkolaan asioille, jolloin hän kehotti Vappua miettimään, josko hän keksisi heille uuden hittituotteen. Takaisin tullessaan sellainen oli syntynyt. Tuote brändättiin taidepuuvillamatoksi.

Olli muistelee, että heidän Poiminto-mallinsa oli niin suosittu, että se varastettiin Intiaan. –Näköjään näinkin pienessä paikassa kuin Halla-ahon kylässä voi keksiä sellaisia ideoita, jotka on viety kopiona Intiaan ja tuotu halpatuontina takaisin.

Ritirati-niminen matto on ollut viime vuosina erittäin suosittu. Sitä on myyty vuodessa jopa 800 metriä. Se löi itsensä läpi aikana, kun retro teki sisustuksessa vahvasti tuloaan. Rohkeaa mattoa menee edelleen kaupaksi, mutta enemmän pastelliväreissä, eli voidaan sanoa sisustuksen muuttuneen selkeästi romanttisempaan suuntaan.

Suurin sesonki kutomolla on joulun alla ja keväällä ennen juhlia. Jouluisin punaista kudetta menee mattoihin jopa 600 kiloa. Eräs asiakas on kommentoinut, että parhaita hetkiä jouluun valmistautumisessa on kun saa heittää ”Ollin joulumatot” tuvan lattiaan.

Kutomon ohella Ketola piti myös Jyväsmatto-nimistä vähittäiskauppaa Jyväskylässä kahdeksan vuoden ajan. Ketola uskoo, että pienyrittäjyys tulee kasvamaan entisestään ja hän puhuukin asiakaspalvelun merkityksestä. –Pieni liike on sellainen kuin sen omistaja. Jos asiakkaalle jää positiivinen mieli myymälässä asioimisesta, hän todennäköisesti palaa sinne uudestaan. Myös tuotteiden oikea hinnoittelu on tärkeää.

Olli kertoo Internet-maailman merkityksestä nykypäivän yritystoiminnassa. – Pienikin yritys voi kansainvälistyä, jos hän osaa suunnata toimintansa verkkoon. Tästä heillä on omakohtaista kokemusta ja he ovat itse erittäin avoimia kaikenlaiselle toiminnan uudistamiselle. Olli sanoo olevansa positiivisella tavalla kateellinen niille, jotka hallitsevat kunnolla Internetin maailman ja osaavat kieliä. –Ne ovat ne eväät, joilla kuka tahansa voi päästä kansainvälisille markkinoille.

Mitä kuuluu Ollin poliittiseen uraan ja miten yrittäjäpariskunta rentoutuu? Lue juttu kokonaisuudessaan Torstai-lehdestä 26.2.2015!

Roosa Linnanmäki