-4.9 C
keskiviikko 24.4.2024
MAINOS

Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piiriltä kannanotto sote-uudistukseen

Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin sääntömääräinen kevätkokous pidettiin Ylihärmässä 27.3. Kokouksen puheenjohtajana toimi kunnallisneuvos Tapio Liinamaa.

Kokous hyväksyi kannanoton Vanhusneuvostojen huomioimisesta sote-uudistuksessa ja kiinnitti huomiota nykyiseen kotihoidon voimavarojen vähyyteen.

MAINOS

Kokouksen osanottajien kanssa keskusteltiin myös runsaasti Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin 3-4.6. järjestettäväksi annetun kesäjuhlan/liittokokouksen ajankohtaisista asioista. Kokousvieraita odotetaan Seinäjoelle viittätuhatta. Siihen antaa hyvät mahdollisuudet tieto ennakkoon varatuista hotellihuoneista.

Majoittujia on tulossa Seinäjoen hotelleihin runsaasti ja jo maakunnankin majoituskapasiteettia on varattuna. Yhteistyötä majoitusvarauksissa teemme Etelä-Pohjanmaan Matkailun kanssa. Tottakai toiveena on saada myös piirin omien yhdistysten jäsenet osallistumaan juhlien eri tapahtumiin.

Erikoisen lisänsä liittokokousjuhla-aikaan antavat lehmäparaati ja lehmälaidun. Eläkeliiton Elämää käsillä -projektin innoittamina Eläkeliiton yhdistykset niin Etelä-Pohjanmaalla kuin koko valtakunnassa tuovat ITE-taiteen menetelmin valmistamiaan taideteoksia (lehmiä) kokouspäivien ajaksi kaikkien ihailtavaksi Seinäjoelle.

Projektin tavoitteena on osoittaa miten luovia ja käsityötaitoisia ikäihmiset ovat. Lisäksi tavoitteena on tehdä yhdessä hyvää ja nauttia yhdessä tekemisestä ja innostua uusista asioista. Yhteisöllisyys on valttia. Viestit lehmien valmistajilta ovat riemastuttavia. Kekseliäisyys on huipussaan ja hauskaa on ollut ”lehmäpajoissa”.

Elämää käsillä -projektiin liittyy myös valtakunnallinen taidenäyttely, johon on pyydetty eläkeikään ehtineitä taiteilijoita lähettämään teoskuviaan. Seinäjoen Taidehallissa pidetään graafikko, kuvataiteilija Seppo Karin juryttämien töiden (yhteensä 107 teosta) näyttely kesäkuussa. Teoksia saadaan näyttelyyn joka puolelta Suomea.

Kokousvieraille tarjotaan monenlaisia elämyksiä kokouspäivien aikana. Taidenäyttelyn ja lehmäparaatin lisäksi kokousvieraat voivat harjoitella kuorolaulua, nauttia ravitunnelmasta ja superpesisottelusta.

Ohjelmalliset tapahtumat ovat pääasiassa Areenassa: avajaiset, liittokokous, eteläpohjalainen ilta, juhlajumalanpalvelus ja pääjuhla. Lisäksi Lakeuden Ristin toivotaan täyttyvän iltavesperiin tulevista kokousvieraista.

Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin kannanotto

Kokous antoi seuraavan kannanoton vanhusneuvostoiden huomioimisesta sote-uudistuksessa – nykyiseen kotihoitoon enemmän voimavaroja.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista (sote) on jatkettava pikaisesti eduskuntavaalien jälkeen. Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin kevätkokous edellyttää, että sote-uudistuksessa huomioidaan lakisääteiset vanhusneuvostot, joiden toiminta on päässyt hyvään vauhtiin.

Vanhusneuvostot ovat kuntatason toimielimiä, joiden toimintamahdollisuudet on turvattava myös tulevaisuudessa. Kevätkokous edellyttää, että selvitetään myös, miten vanhusneuvostojen keskinäistä yhteistyötä voidaan vahvistaa alueellisesti ja kansallisesti, ja näin lisätä ikäihmisten vaikutusmahdollisuuksia.

Sote-uudistuksen perustavoite oli sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen kaikille asuinpaikasta riippumatta. Perustuslakivaliokunta kaatoi uudistuksen perustuslaillisten ongelmien takia. Se kiinnitti lausunnossaan huomiota mm. hallinto- ja rahoitusmalleihin liittyviin ongelmiin sekä yksittäisten kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien heikkenemiseen.

Uutta ja kaiken toivottavasti parempaan suuntaan mullistavaa sote-uudistusta odottaessa emme kuitenkaan saa unohtaa niitä yksinäisiä, kotona asuvia vanhuksia, joilla ei ole ketään läheisiä ja joiden kokonaisvaltainen hoitaminen jää useasti kiireen vuoksi riittämättömäksi.

Arjesta selviytyminen näillä yksinäisillä vanhuksilla on omassa kodissaan entistä haasteellisempaa. Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piiri toivoo kannanotossaan, että kuntien/kaupunkien järjestämässä kotihoidossa keskityttäisiin tosissaan yksin kotonaan asuvien ikäihmisten elämän laatuun ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Ikäihmiset kokevat omat vaikutusmahdollisuutensa heikoiksi. Tämä johtuu ikääntyneisiin kohdistuneesta ikäsyrjinnästä, jonka tunnistaa 75 % suomalaisista. Samalla 48 % ikääntyneistä on sitä mieltä, että heidän arvostuksensa on heikentynyt ja 58 % kokee, että heitä ei nähdä ainutkertaisina ihmisinä.

sinua saattaisi kiinnostaa