Vimpelissä asuvan ja työskentelevän taiteilija Nina Nahkalan näyttely The Journey - Matka avautuu huomenna Nelimarkka-museossa.

Nina Nahkalan näyttely The Journey – Matka avautuu Nelimarkka-museossa

Vimpelissä asuvan ja työskentelevän taiteilija Nina Nahkalan näyttely The Journey – Matka avautuu Nelimarkka-museossa huomenna lauantaina. Se on avoinna yleisölle 29.11. saakka.

Näyttely esittelee Nahkalan figuratiivisia öljyvärimaalauksia, jotka koostuvat valosta, liikkeestä ja tunteesta.

Näyttely esittelee  figuratiivisia öljyvärimaalauksia, jotka koostuvat valosta, liikkeestä ja tunteesta.
Näyttely esittelee figuratiivisia öljyvärimaalauksia, jotka koostuvat valosta, liikkeestä ja tunteesta.

 

TaM Nina Nahkala on syntyisin Gruusiasta Keski-Aasiasta, mutta hän on asunut ja työskennellyt jo yli 30 vuotta Suomessa. Hänellä on ollut useita yksityis- ja ryhmänäyttelyitä Suomessa ja ulkomailla, mutta taidemuseoissa hänellä ei ole aikaisemmin ollut yksityisnäyttelyä.

Muutoin Nahkalan töitä on nähty niin New Yorkissa kuin Pariisissakin ja onpa yksi hänen töistään ollut esillä myös Louvren taidemuseossa!

– Minun on joskus vaikea puhua omasta työstäni. Se on kuin musiikkia, yritän usein selittää teosten sisältöä, tai rakkautta; et voi selittää sitä sanoin, voit vain kokea sen, Nahkala sanoo.

Osa teoksista on värimaailmaltaan hyvin rohkeita.
Osa teoksista on värimaailmaltaan hyvin rohkeita.

– Pohjanmaalla, missä tyhjyyttä on paljon ja nähtävää on niukasti, valitsen muistikuvia, joita peilaan ja tutkin vuoropuhelussa aiempien havaintojen ja kokemusten kanssa.

Nahkala tarkkaileekin ympäristöään ja tekee siitä oman tulkintansa. Hän haluaa saada katsojan huomaamaan kuinka havainnointi ja tunteiden kokeminen kuuluvat erottamattomasti yhteen.

Nahkala on saanut klassisen taidekoulutuksen, jossa korostetaan teknisiä taitoja: piirustusta, maalausta ja sommittelua. Maalauksissaan hän käyttää yleensä perinteisiä tekniikoita jättäen samalla osan kuvapinnasta avoimeksi luomaan tilaa katsojan tulkinnalle.

Nahkala on saanut klassisen taidekoulutuksen, jossa korostetaan teknisiä taitoja.
Nahkala on saanut klassisen taidekoulutuksen, jossa korostetaan teknisiä taitoja.

Pelkän objektin tallentamisen sijaan Nahkala haluaa kuitenkin perehdyttää katsojan kauneuden salaperäiseen voimaan. Työprosessin aikana maalaukset saavat syvempiä ja laajempia merkityksiä.

Nelimarkka-museon näyttelyssä esittävä yhdistyy ei-esittävään. Värien kerrostumat sekä niiden alta kuultavat fragmentit muistuttavat taiteilijaa antiikin kaupunkien rapautuneista freskoista ja hienostuneista patinoinneista seinissä.

Abstraktiin impressionismiin perustuva ilmaisu on samalla romanttista ja klassista. Vastakohtaisuus toistuu monissa näyttelyn töissä. Kankaalle maalatuista, palettiveitsen kaapimista jäljistä jää kerrostumia kuvapintaan. Nahkala ilmaisee itselleen tärkeitä esteettisiä näkemyksiä vahvoilla ja herkillä väriyhdistelmillä.

Näyttelyssä esillä olevista maalauksista suurin osa on valmistunut kahden viime vuoden aikana. Nahkalan aiempiin teoksiin verrattuna ilmaisu on muuttunut vapaammaksi ja abstraktimmaksi. Nahkalan tarkoituksena ei kuitenkaan ole paeta realismia.

Maalauksissa sisällön ja ilmaisun vuoropuhelu näkyy tasapainona ja harkintana. Visuaalinen ilmaisu perustuu informalismille ominaiseen materiaalinkäsittelyyn, joka yhdistyy pikkutarkkaan, klassiseen akateemisuuteen perustuvan piirtämiseen.

Residenssitaiteilija esittäytyy alakerrassa

Samaan aikaan Nina Nahkalan näyttelyn kanssa Nelimarkka-museosn alakerrassa avautuu residenssitaiteilija Mariya Marinovan näyttely Listen to Trees. Se on avoinna 1.11.saakka.

Bulgarialaissyntyinen, Italiassa asuva ja työskentelevä Mariya Marinova vietti kuukauden Alajärvellä kuunnellen puita ja maalaten tuntemuksiaan. Residenssijakson aikana syntyneet teokset ovat esillä Nelimarkka-museon alakerran grafiikan saleissa.

Marinovan taiteen lähtökohtana on huoli ihmisen ja luonnon epätasapainosta. Ihminen on hänen mukaansa menettänyt yhteytensä luontoon.

Bulgarialaissyntyinen, Italiassa asuva ja työskentelevä Mariya Marinova vietti kuukauden Alajärvellä kuunnellen puita ja maalaten tuntemuksiaan.
Bulgarialaissyntyinen, Italiassa asuva ja työskentelevä Mariya Marinova vietti kuukauden Alajärvellä kuunnellen puita ja maalaten tuntemuksiaan.

Viettäessään kuukauden luonnon helmassa Marinova huomasi, että toisin kuin suurissa kaupungeissa muualla Euroopassa, Suomessa puita on enemmän kuin ihmisiä. Hän ihastui Alajärven rauhallisuuteen, hiljaisuuteen ja puhtaaseen ilmaan.

Marinovassa heräsi toive, että voisi kuljettaa osan tunteesta takaisin kotimaahansa Italiaan ja hän päätyi maalaamaan koivuja todellisessa koossa. Taiteilija pyrki tallentamaan koivujen kuiskaukset, muistin ja viisauden ja maalaamaan oman sisäisen maisemansa, joka on vapaa saasteista ja massateollisuuden aiheuttamasta metsien häviämisestä.

Marinova käytti teoksissaan kierrätettyä paperia, sillä ajatus paperista kuolleena, teollisena puuna soti hänen alkuperäistä ajatustaan vastaan ja tuntui ironiselta. Hyväntahtoista ironiaa Marinova löytää myös ajatuksesta, että koivujen keskellä sijaitsevassa museossa on esillä näyttely luonnollisen kokoisista koivuista.

Yleensä abstrakteja aiheita maalaava Marinova sanoo torjuvansa ympärillään olevan maailman kaaosta turvautumalla ei-esittävään. Alajärven residenssissä hän kuitenkin huomasi kuuntelevansa puita ja ympäröivää luontoa, joiden maalaamisen ei tarvinnut abstraktiota.

Tuula Jokiaho