Näillä arkisilla asioilla vähennät rintasyöpäriskiä

Syö tasapainoisesti, harrasta liikuntaa ja vältä ylipainoa. Jo pienillä päivittäisillä valinnoilla jokainen nainen voi vaikuttaa rintasyöpäriskiinsä. Omiin rintoihin kannattaa tutustua ja opetella niiden säännöllinen tutkiminen. Rintasyöpään sairastuu vuosittain lähes joka kahdeksas nainen. Torstaina 15.10. vietetään kansainvälistä rintojen terveyden päivää.

Hyvä ruokavalio ja hikiliikunnan lisääminen vaikuttaa myös rintojen terveyteen. Normaalipainossa pysyminen, aktiivinen liikunta ja tasapainoinen ruokavalio voivat tutkimusten mukaan pienentää rintasyöpäriskiä. Rintojen terveyttä edistää myös alkoholin käytön ja tupakoinnin rajoittaminen. Jo yhdestä kahteen viinilasillista päivässä lisää tutkimusten mukaan syöpäriskiä.

Naisten kannattaa myös tutustua omiin rintoihinsa: miltä ne näyttävät ja tuntuvat. Rintojen omatarkkailuneuvontaa tarjoavan ProMama ry:n toiminnanjohtaja Ritva Passiniemi toteaa, että olisi tärkeää, että nainen tuntee omat rintansa ja seuraa rintojensa terveyttä säännöllisesti.

‒ Rinnat ovat kaikilla naisilla erilaiset ja yksilölliset, ne myös tuntuvat erilaisilta eri ikäkausina. Rintojen tunnustelu kannattaa ottaa tavaksi esimerkiksi aina kuukautisten jälkeen.

Hyvänlaatuisista rinnan muutoksista rintasyöpäkyhmyn voi erottaa muun muassa siitä, että se on koko ajan tiivis, kova ja muuttumaton. Hyvänlaatuiset kasvaimet ovat välillä pehmeitä ja välillä tiiviimpiä. Varhain löydetty rintasyöpä on aina helpompi myös hoitaa.

Pienilläkin arjen valinnoilla on merkitystä

Päivittäisiin valintoihin huomiota kiinnittämällä voi pienentää riskiä sairastua syöpään. Hyviin – tai huonoihin ‒ elämäntapoihin oppiminen alkaa jo nuorena.

Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen toteaa, että vaikka suomalaisten kasvisten syönti on lisääntynyt, on meillä silti vielä paljon petrattavaa.

‒ Kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulisi syödä vähintään puoli kiloa päivässä, ja se on aika paljon. Jos lisää pizzan päälle kourallisen paprikaa ja toisen rucolaa, saadaan vain 40 grammaa lisää. Punaisen lihan vähentäminen on yleisestikin syöpien ehkäisyssä tärkeää. Tasapainoinen, monipuolinen ruokavalio ehkäisee myös esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteja

ProMama ry:n hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaan mukaan suomalaisilla naisilla on kyllä terveystietoa, mutta on tärkeä innostaa heitä tekemään arjessaan pieniltäkin tuntuvia valintoja, jotka edistävät terveyttä ja pienentävät rintasyöpäriskiä.

‒Kävele portaat hissin sijaan, valitse omena jonkun muun välipalan sijaan. Kaikki tietävät, että pinttyneiden tapojen muuttaminen on vaikeaa, me tarvitsemme siihen muistutusta ja kannustusta. Myös tieto lisää motivaatiota: se, että jokainen voi itse vaikuttaa rintasyöpäriskiin. Toki täytyy muistaa, että terveellisistä elämäntavoista huolimatta moni sairastuu syöpään, koska syövän kehittymiseen vaikuttaa moninaiset tekijät, kuten geeniperimä. Liikunta ja terveellisestä ravitsemuksesta huolehtiminen kannattaa aina, myös sairastuessa, koska ne auttavat hoitotasapainon ja elämänlaadun ylläpitämisessä sekä vauhdittavat toipumista.

Sarkomaan mielestä järjestöt ovat tärkeässä roolissa terveystiedon ja -tuen jakajina.

‒ Hallitusneuvotteluissa yhdeksi kauden kärkihankkeeksi sovittiin aloitteestani terveyden edistäminen. Kansanterveys 2.0 -yhteisponnistukselle on huutava tarve. Olemme sitoutuneet kärkihankkeessa siihen, että tuomme terveyttä edistäviä valintoja ihmisten arkeen helposti saataville ja kannustamme niihin. Tätä työtä tehdään yhdessä järjestöjen kanssa.  Heiltä löytyy osaamista, tietoa ja taitoa jaettavaksi.

Näin pidät huolta rintojesi terveydestä:

  1.        Liiku kohtalaisella rasituksella päivittäin noin 30–60 minuuttia.
  2.        Noudata tasapainoista ruokavaliota. Suosi päivittäin hedelmiä ja vihanneksia sekä pehmeitä rasvoja, vähennä punaista ja prosessoitua lihaa sekä sokerisia juomia.
  3.        Vältä ylipainoa niin, että painoindeksisi pysyy välillä 18,5–25.
  4.        Pyri savuttomuuteen, lopeta tupakointi mieluiten kokonaan.
  5.        Rajoita alkoholin määrää korkeintaan yhteen annokseen päivässä.
  6.        Tutustu rintoihisi ja tutki ne säännöllisesti.
  7.        Mammografia on paras keino rintasyövän löytämiseen. Mammografiaseulontaan tulisi 50. ikävuoden jälkeen osallistua joka toinen vuosi.

Kysely: Rintasyöpäpotilaat tyytyväisiä hoitoonsa – yli puolet epätietoisia ravitsemusasioista

Rintasyöpään sairastuneet kokevat saavansa hyvää hoitoa mutta harva tietää, että hoitojen jälkeen olisi saatavilla psykologin tai ravitsemusterapeutin palveluja.

‒Selvitimme, miten tyytyväisiä rintasyöpään sairastuneet ovat hoitoihinsa ja niistä saamaansa tietoon. Valtaosa, 87 prosenttia vastaajista oli yleisesti ottaen tyytyväinen saamaansa hoitoon, mutta neuvonnan ja tukipalveluiden puute korostui vastauksissa, kertoo puheenjohtaja Anu Niemi Rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland ry:stä.

Reilusti yli puolet vastaajista ei ollut saanut tietoa ravitsemusterapeutin neuvontapalveluista. Yli kolmasosa vastaajista ei myöskään ollut tietoinen tarjolla olevasta psyykkisestä tuesta.

‒Harva tietää, että hoitojen aikana ja niiden jälkeen olisi saatavilla erilaisia tukipalveluita. Olisi tärkeää, että naisille tarjottaisiin mahdollisuus saada keskusteluapua tai ravitsemusterapeutin neuvontaa. Terveydenhuoltohenkilökunta on tässä tärkeässä roolissa, sanoo Niemi.

Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kertoo, että hän käy ravitsemusasioita läpi potilaan kanssa usein tämän töihin paluun yhteydessä.

-Keskustelemme erilaisista riskeistä ja mietimme, miten voimme ruokavalion avulla edesauttaa terveyttä hoitojen jälkeen. Kaikki neuvonta ja suunnitelmat tehdään aina yksilöllisesti.