Pyörän huolto talvisäilytystä varten

Älä pilaa pyörääsi pinttyneellä lialla – näin huollat pyörän talvisäilytystä varten!

Pyörää ei kannata varastoida kesän ajoreissuilta rähjääntyneenä, sillä pyörään tarttunut lika ja kura kovettuvat talvisäilytyksen aikana. Syyshuolto kannattaa, sillä pyörän huollon laiminlyönti tulee kalliiksi ja voi olla liikenneturvallisuusriskikin. Tavarataloketju Hong Kong kokosi kuusi vinkkiä, jonka avulla kesäfillaroija saa pyöränsä itse näppärästi huollettua talviunia varten.

Aurinkoiset päivät vaihtuvat hiljalleen syksyn viileyteen, ja moni pyöräilijä siirtää fillarinsa varastoon. Pyörän puhdistus ennen varastoon laittamista vaikuttaa huomattavasti siihen, minkä kuntoisen pyörän selkään kevään tullen hyppää.

MAINOS

–          Pyörästä kannattaa tietysti pitää huolta läpi ajokauden, mutta erityisen tärkeää puhdistus on silloin, kun pyörän jättää seisomaan pitkäksi aikaa. Hyvä nyrkkisääntö on tämä: jos jokin osa pyörässä liikkuu, niin se vaatii putsausta ja huoltoa, kertoo tavarataloketju Hong Kongin pyöräasiantuntija Juhani Laakso.

Pyörän huoltoa ei pidä jättää muista syyskiireistä huolimatta tekemättä, sillä huonosti hoidettu pyörä lisää onnettomuusriskiä liikenteessä. Lika ja rapa aiheuttavat esimerkiksi jarruvaijereihin korroosiota, ja hapertunut vaijeri voi jarrutustilanteessa toimia heikosti tai jopa katketa.

–          Jarrujen luotettavuus on aivan olennaista liikenneturvallisuuden kannalta. Myös huonosti hoidettu ja kulunut ketju voi ajon aikana tippua paikaltaan ja aiheuttaa kaatumisen. Lisäksi huollon laiminlyönti kuluttaa osia ennenaikaisesti, ja suuri remppa tulee kalliimmaksikin kuin huolto, toteaa Laakso.

Syyshuolto askel askeleelta

Syksyllä panostettu aika maksaa itsensä keväällä monin verroin takaisin. Pyörän saa sutjakammin takaisin kevätajoihin, kun siitä ei tarvitse jynssätä puolen vuoden ajan pintoihin kovettuneita likoja pois. Syyshuoltoon kannattaa varautua puhdistusaineella, rievulla ja valitsemalla sopiva puhdistuspaikka.

–          Kevyessä kesäajossa syntyneet liat ja roiskeet saa irti melko hyvin tavallisella astianpesuaineella. Perusteellista puhdistusta varten kannattaa kuitenkin hankkia nimenomaan pyörän puhdistukseen tarkoitettu neste tai spray. Kovassa ajossa venyneet ja kuluneet ketjut, laakerit ja vaijerit kannattaa toki tasaisin väliajoin myös vaihtaa, neuvoo Laakso.

Irrotettavat osat on syytä ottaa puhdistusta varten pyörästä irti. Pahimmat töhkät saattavat vaatia sprayn tai aineen lisäksi pyyhkimistä tai harjausta.

–          Kangas on hyvä pyörän putsausväline. Pyörän liikkuviin osiin kertyy ajon aikana yllättävän paljon maantiepölystä ja muusta liasta johtuvaa tervamaista mönjää, Laakso kuvailee.

Kerrostalossa asuvan pyöräilijän kannattaa muistaa, että useimmat taloyhtiöt ovat kieltäneet ajoneuvojen pesun ja kemikaalien käytön kellaritiloissa. Pyörän voi putsata ulkona, kunhan muistaa suojata alustan pyörästä tippuvalta lialta ja kemikaaleilta sekä siivota jälkensä. Mikäli oma osaaminen pyörän huoltotouhuissa epäilyttää, Laakso neuvoo pyytämään ensimmäisellä kerralla fillaroivaa kaveria avuksi.

–          Huoltaminen on simppeliä puuhaa, johon oppii tekemällä. Kun huollon on kerran tehnyt itse, niin sen jälkeen sen osaa aina. Jos kukaan ystävä ei ehdi apuun, niin Youtubessa on paljon videoita, jotka opastavat laittamaan pyörän itse kuntoon. Jos epäilee omia taitojaan tai sopivaa paikkaa huoltoon ei löydy, kannattaa viedä pyörä asiantuntevaan huoltopisteeseen, Laakso kannustaa.

Kuusi vinkkiä pyörän syyshuoltoon

1. Vanhat t-paidat uusiokäyttöön

Paras materiaali pyörän putsaukseen on kangas. Esimerkiksi vanhasta t-paidasta, keittiöpyyhkeestä tai lakanasta saa oivan putsausvälineen.

2. Hyödynnä pesuainetta

Lika ja vanhat öljyt sekä rasvat eivät irtoa pelkällä vedellä tai pyyhkimisellä. Keittiöstä löytyvä tiskiaine käy peruspuhdistukseen hyvin, mutta jos pyörä on hyvin likainen, kannattaa hyödyntää erikseen pyörän puhdistukseen tarkoitettua pesuainetta tai -sprayta.

3. Suojaa puhdistuspaikka

Useimmissa kellareissa ei saa käyttää kemikaaleja ja pyörästä irtoava rasva ja lika tahraavat ympäristön. Kätevin tapa putsata pyörä on viedä se ulos ja laittaa alle vanha lakana, pahvi tai muu alusta, jonka voi heittää puhdistuksen jälkeen pois.

4. Rasvaa vain kuivaan pintaan

Pyörän liikkuvat osat on syytä rasvata tai öljytä ennen varastointia, mutta vasta kun ne on putsattu ja kuivattu huolellisesti.

5. Huppu päälle ulkosäilytyksessä

Pyörä kannattaa lähtökohtaisesti varastoida aina sisätilaan, mutta jos se ei ole mahdollista, pitää pyörä suojata lumelta ja sateelta joko vettä pitävän kankaan tai suojapussin avulla. Sisätiloissa pyörää ei kannata peittää, vaikka varasto olisi normaalia huonelämpötilaa viileämpi tai kosteampi.

6. Lukitse pyörä kiinteään rakenteeseen

Parhaat lukot ovat U-lukko, taittolukko ja paksu ketju. Pyörä kannattaa lukita rungostaan – ei koskaan renkaasta – kiinteään rakenteeseen, esimerkiksi vesiputkeen. Etupyörän voi halutessaan irrottaa ja lukita samaan pakettiin.

Exit mobile version