Romutuspalkkion suosio jatkuu

Romutuspalkkiokokeilulle myönnetty viiden miljoonan euron lisärahoitus näyttää loppuvan lähiaikoina – reilusti ennen vuoden loppua. Kokeilu on mahdollistanut kaiken kaikkiaan noin 8000 pieniruokaisen uuden auton hankinnan ja vauhdittanut selvästi autokannan uusiutumista.

Romutuspalkkiokokeilu on saanut suomalaiset innostumaan kierrätyksestä ja uusien polttoainepihien autojen hankkimisesta. Autoalan tilastojen mukaan lokakuun loppuun mennessä palkkiota oli hyödynnetty jo yli 6500 auton hankinnassa.

– Uusien autojen myynti on vauhdittunut melko tasaisesti eri puolilla Suomea. Alueellisesti romutuspalkkiota on hyödynnetty suhteellisesti eniten Lapissa, Keski-Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla. Suhteellisesti vähiten palkkiota on hyödynnetty Uudellamaalla”, sanoo Trafin tietojohtaja Juha Kenraali.

Pienet autot suosiossa

Romutuspalkkiota on hyödynnetty eniten pienien autojen hankinnassa. Kolmen kärjessä ovat Toyota Yaris, Ford Fiesta ja Hyundai 120. Vuoden 2015 aikana ensirekisteröityjen henkilöautojen kolmen kärjessä ovat sen sijaan Skoda Octavia, Nissan Qashqai ja Volkswagen Golf. Romutuspalkkio selkeästi kohdistui pienten autojen hankintaan.

Romutuspalkkiolla hankitun uuden auton CO2-päästö on ollut keskimäärin 107,9 g/km. ”Luku on merkittävästi pienempi kuin kaikkien vuoden 2015 syyskuun loppuun mennessä ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2-päästöjen keskiarvo 124,9 g/km”, Kenraali lisää. Kokeilun suurin hyötyjä on ympäristö, mutta autokannan uusiutuminen parantaa myös liikenneturvallisuutta.

Autoala arvioi ennen kampanjan alkua, että romutuspalkkio lisäisi tänä vuonna uusien autojen kauppaa 3000–5000 kappaletta. Ennuste ja kokeiluun liittyvät odotukset ylittyivät reilusti.

Romutuspalkkiokokeilun aikana 1.7.–31.12.2015 kuluttaja on saanut 1500 euron alennuksen uudesta autosta romutettuaan yli kymmenen vuotta vanhan auton ja ostettuaan tilalle uuden auton, jonka CO2-päästöt ovat enintään 120 g/km tai jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), metaani (maa- tai biokaasu) tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi).

Valtion osuus romutuspalkkiosta on ollut tuhat euroa ja autoalan osuus 500 euroa yhtä uutta autoa kohden.