Liikenteessä vältyttäisiin lukuisilta onnettomuuksilta ja läheltä piti -tilanteilta, jos heijastinten käyttäminen olisi yleisempää Suomessa.

Varo liikenteessä: Vain alle puolet suomalaisista käyttää heijastinta

Ifin kyselytutkimuksen mukaan vain alle puolet suomalaisista käyttää heijastinta pimeällä kulkiessaan. Liikenteessä vältyttäisiin lukuisilta onnettomuuksilta ja läheltä piti -tilanteilta, jos heijastinten käyttäminen olisi yleisempää Suomessa.

– Autoilija havaitsee heijastinta käyttävän jalankulkijan paljon kauempaa kuin ilman heijastinta liikkuvan. Lähivaloilla ajettaessa havaitseminen paranee pimeällä tiellä 25–40 metristä 130–140 metriin. Kaukovaloissa heijastimen käyttäjä näkyy jo yli 400 metrin päästä. Nämä luvut kertovat, miten suuri merkitys heijastimen käyttämisellä liikenteessä on, toteaa Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela.

– Lain mukaan jalankulkijan on käytettävä asianmukaista heijastinta pimeällä liikkuessaan. Ilman heijastinta liikkuvat jalankulkijat ja pyöräilijät vaarantavat kuitenkin ennen kaikkea oman henkensä, joten pyöräillessä kannattaa käyttää lamppua ja jalkaisin kulkiessa mahdollisimman näkyviä heijastimia, Koskela jatkaa.

Jotta yhä useampi meistä näkyisi pimeällä

If on kehittänyt kansainvälisesti tunnetun suomalaisen muotisuunnittelija Laura Juslinin kanssa Loistavaa-asusteita ja vaatteita, jotka sekä heijastavat pimeässä että ovat huippumuotia.

– Loistavaa-kampanjan tarkoituksena ei ole myydä heijastavia tuotteita, vaan tavoitteenamme on herättää niiden kautta keskustelua pimeässä näkymisen tärkeydestä. Viikon sisällä heijastinaihe onkin ollut esillä uutisissa ja somessa sekä yksityishenkilöiden että organisaatioiden nostamana.

– Jos olisimme valmistuttaneet tavanomaisia heijastimia, emme olisi saaneet nostettua heijastimen käyttämisestä puheenaihetta. Tätä niin me kuin muutkin alan toimijat olemme yrittäneet jo aiemmin useiden vuosien ajan, muistuttaa Ifin markkinointijohtaja Tuula Sirén.

Kampanjan asusteet ovat huippumuotia, mikä näkyy niiden hinnassa. Ne on valmistettu erittäin laadukkaista materiaaleista, muun muassa pehmeästä nahasta.

– Olisi mahtavaa saada aktivoitua myös sellaisia suomalaisia, jotka eivät yleensä kiinnitä heijastinta asuunsa. Muun muassa nuoret kaupunkilaiset, joista vain alle 30 prosenttia tutkimuksemme mukaan käyttää pimeällä aina heijastinta, on tällainen ryhmä, Sirén pohtii.