Päivän liikuntahetket löytyvät arjesta

Lähes kuusi vuotta Cambridge Valmentajana toiminut Maria Yli-Sikkilä on yhteistyökumppanina Torstai-lehden Nyt liikkumaan! -kampanjassa. Kampanjalla kannustetaan lehden lukijoita liikkumaan.

Cambridge Valmentaja Maria Yli-Sikkilän mielestä liikkuminen lähtee siitä, että päättää joka päivä liikkua vähän. Kuva: Jaakko Latva-Laturi.
Cambridge Valmentaja Maria Yli-Sikkilän mielestä liikkuminen lähtee siitä, että päättää joka päivä liikkua vähän. Kuva: Jaakko Latva-Laturi.

Joskus treenin raskain osuus onkin liikkeelle lähteminen ja sohva vetää magneetin lailla puoleensa. Yli-Sikkilä opettaa omille asiakkailleen, että liikuntaa on ihan kaikkialla. – Aina kun liikutat itseäsi, se on parempi kuin et tekisi mitään, hän sanoo.

Kaikkia eivät ryhmäliikuntatunnit tai kuntosali houkuta. Se ei kuitenkaan ole este liikkumiselle. Päin vastoin! Kotona tehdä kotijumppaa, ottaa vaatetelineenä olleen kuntopyörän käyttöön, laittaa musiikin soimaan ja tanssia lasten kanssa. Ystävän kanssa voi sopia liikuntatreffit ja vaihtaa kuulumiset kävelyn lomassa.

Liikunnan ei tarvitse aina olla hikipäässä suorittamista. Eräskin Yli-Sikkilän asiakas aloitti alkuun liikkumisen vain käymällä kävellen postilaatikolla. Usein ensimmäisellä askeleella on jatkoa ajatellen se kaikista suurin merkitys.

– Mitä useammin saa itsensä liikkeelle ja lähtee tekemään edes jotain, on se parempi kuin ei tekisi mitään. Mun mielestä liikkuminen lähtee siitä, että päättää joka päivä liikkua vähän.

Liikunnan estäviin tekosyihin Yli-Sikkilällä on yksinkertaiselta kuulostava ratkaisu. – Jos on itse päättänyt mennä kohti aktiivisempaa elämää, pidä kiinni siitä päätöksestä.

Vastatakseen laihduttavien asiakkaiden tarpeisiin paremmin, Yli-Sikkilä on kouluttautunut myös Cambridge Ohjelman personal traineriksi (COPT). COPT:t ovat mestareita löytämään liikuntahetket asiakkaan omasta arjesta. He ohjaavat asiakkaan tekemään harjoitukset kotona, puistossa tai vaikkapa laivan hytissä.

Harjoitukset ovat toiminnallisia oman kehonpainolla tehtäviä treenejä, johon ei tarvita välineitä tai varusteita. Oman kehonpainolla tehtävät harjoitukset haastavat myös tasapainoa, koordinaatiokykyä ja liikkuvuutta.

Päivän liikuntahetki voi mahtua aamuun tai liikunnan voi jakaa päivän aikana lyhyempiin jaksoihin. Kun on vapaapäivä tai muuten enemmän aikaa, voi yksittäisen liikuntasuorituksen kestoa pidentää. Jos vanhempien arki-illat kuluvat kuljettaessa lapsia harrastuksiin, ei sekään ole riittävä syy jättää omaa liikuntaa väliin. – Mukavat kengät jalkaan ja happihyppely sillä aikaa, kun lapset harrastaa, Yli-Sikkilä vinkkaa.

liiku2

Liikuntasuositukset suosittavat aikuisille kuntoliikuntaa 2,5 tuntia ja lihaskuntoharjoittelua kahdesti viikossa. Lihaskuntoharjoittelun ei välttämättä tarvitse olla kuntosalitreeniä, vaan joillekin riittää reipas sauvakävelylenkki mäkisessä maastossa. – Tärkeää on, että jokainen liikkuu omaan kuntotasoonsa nähden. Ei liikunnan aina tarvitse edes tuntua miltään, kunhan liikkuu, Yli-Sikkilä näkee.

Liikunnan hyödyt ovat selviä: verenpaine laskee, kolesteroli- ja verensokeriarvot sekä ryhti paranevat, kehonkoostumus muuttuu, mieli on virkeämpi, stressinhallintakyky ja unenlaatu paranevat. Sitä kautta liikkuva ihminen saa omassa arjessaan enemmän aikaiseksi. -Kenenkään ei pitäisi eikä saisi liikkua vain siinä toivossa, että laihtuisi, se ei toimi. Joskus käy jopa niin päin, että liikunta vain lisää näläntunnetta ja suunnitellussa ruokavaliossa on hankala pysyä. Kun toivottuja tuloksia ei tulekaan, lopahtaa myös into liikkumiseen.

Liikunnan, ruokavalion ja levon tulisikin kaikkien olla hyvässä tasapainossa keskenään. Silloin voidaan ajatella, että puhutaan hyväkuntoisesta ihmisestä.
Päätyökseen Yli-Sikkilä on Cambridge Ohjelman valmentaja. Cambridge taso-ohjelman avulla hän ohjaa asiakasta jo laihdutuksen aikana kohti ravitsemussuositusten mukaisia ruokailu- ja liikuntatottumuksia. Jokaisen asiakkaan projekti räätälöidään yksilöllisesti hänen omiin tarpeisiin ja arkeen sopivaksi. Liikunta onkin sitten loistava apu saavutetun tuloksen ylläpitämisessä.

Jaana Koivukoski