Taisto Penttilä Oy:n rekat ovat tuttu näky niin Suomen kuin Euroopankin teillä. Yrityksen toimitusjohtaja Vesa Penttilä kertoo, että perheyhtiön kymmenestä työntekijästä seitsemän sukunimi on Penttilä.

Taisto Penttilä Oy palkittiin Vuoden Yrittäjänä Alajärvellä

Alajärven Vuoden Yrittäjänä on palkittu pitkän linjan yritys Taisto Penttilä Oy.

Yrityksen perusti nykyisten omistajien Taisto -isä 70 -luvun puolivälissä. Taisto oli ajanut Osuuskaupan myymäläautoa, mutta tuon työn loppuessa oli tilalle keksittävä muuta. Niinpä hän hankki kuorma-auton ja ryhtyi hiekanajoon.

Pari vuotta kuluikin hiekanajossa, jonka jälkeen siirryttiin maatalouspuolelle ja K-maataloudesta tuli yritykselle tärkeä työnantaja. Maataloustavaran ajoja riitti ja siinä samalla perheen pojat oppivat työntekoon.

– Olimme mukana töissä ihan nuoresta saakka, muistelee nykyisin yrityksen toimitusjohtajana toimiva Vesa Penttilä. – Siihen aikaan maataloushommissa säkitkin purettiin vielä käsin ja muistan, miten niitä ei vielä yksin jaksanut nostaa, mutta yhdessä veljen kanssa se onnistui.

Työhön isänsä rinnalle tarttuivat aikanaan perheen viidestä pojasta neljä: Hannu, Vesa, Juha ja Ismo. Heistä vanhin, Hannu, lähti aikanaan omaan yritykseen. Samaan aikaan Juha tuli mukaan toimintaan. Myöhemmin Hannu on palannut uudelleen yrityksen vahvuuteen.

Veljeksistä nuorin, Asko, on ainoana poikana valinnut insinöörin koulutuksen ja ”porvarillisen ammatin”.

– Taisto Penttilä Oy on perheyhtiö, jonka kymmenestä työntekijästä seitsemän sukunimi on Penttilä, Vesa naurahtaa ja kertoo, että osa työväestä on vakituisia, osa osa-aikaisia tai tuuraajia.
Maatalousajojen jälkeen yritys alkoi ajaa Mäkelän Pellin peltiajoja. Tänä päivänä työtä tehdään kotimaan ajossa kolmella autolla ja ulkomaan ajossa neljällä.

Ulkomaanajoa aletaan Mäkelä Alulle, jonka alumiiniprofiileja kuljetetaan suuntana Ruotsi, Tanska ja Saksa.

Kotimaassa ajetaan lähinnä Ruukki Alajärven ja Ruukki Vimpelin tuotteita, kuten kattopeltejä ja seinäelementtejä.

Vuosikymmenten varrella matkat ovat suuntautuneet varsin kauaskin ja hyvinkin eksoottisiin kohteisiin. Näiden reissujen muistoista Taisto Penttilä aikanaan kirjoitti myös kirjan, jossa elävästi kuvaillaan eri kohteisiin johtaneiden matkojen vaiheita.

Suomalainen rekka ja kuski Euroopassa harvinainen yhdistelmä

Vesa Penttilä kertoo, että tänä päivänä yrityksellä on kohtuullinen tilanne kuljettajien suhteen, vaikka ihan aina heti ei sopivaa miestä ratin taakse löydy. Ala ja kuljetukset ovat sen verran spesiaaleja, että ne vaativat aina oman perehdyttämisensä.

Kaikki veljekset ajavat myös itse ja Vesakin pyrkii tekemään toimitusjohtajan töiden ohella oman osuutensa tien päällä tapahtuvasta työstä.

Alan suurimpina haasteina Penttilä kokee etenkin ulkomaan ajoissa sen, että suomalaisia kuskeja ei enää tahdo siellä olla, vaan kuskit tulevat Virosta, Puolasta ja Bulgariasta. Suomalainen kuski ja auto on Euroopassa nykyisin harvinainen yhdistelmä.

Syy tähän on yksiselitteisesti palkkatasossa ja tilanteeseen on vain pakko yrittää sopeutua.
Oman haasteensa kuljetusalalle tuo kotimaassa tiestön kunto ja talvikunnossapito, joka pakottaa varomaan kalustoa monilla paikoin.

Tiestön kunnon muutokset ovat varmasti näille Vuoden Yrittäjille tulleet tutuiksi, sillä esimerkiksi Vesa kertoo ajaneensa ammatikseen vuodesta 1985 ja parhaina vuosina kilometrejä tuli mittariin vuodessa reilusti yli 100000.

Vuoden yrittäjän tunnustuksen saamista arvostetaan Taisto Penttilä Oy:ssä paitsi huomionosoituksena yritykselle, myös koko alalle.

Tuula Jokiaho