Palveluneuvoja Marianne Luoma on palvellut Alajärvellä Kelassa asiakkaita pian kymmenen vuoden ajan. Alajärvellä henkilökohtaisen palvelun saaminen on edelleenkin mahdollista ajanvarauksen kautta.

Kela palvelee Alajärvellä edelleenkin

Kansaneläkelaitoksen, eli tutummin Kelan, palvelut eivät ole loppuneet Alajärveltä, kuten niin monilta muilta paikkakunnilta on, mutta ne ovat muuttaneet muotoaan.

Muutokset ovat joillekin asiakkaille varmasti aluksi hankalia, mutta jos asiaa kysytään palveluneuvoja Marianne Luomalta Kelan Alajärven toimistolta, hän kertoo että moni asia on nyt aikaisempaa paremmin.

– Aikaisemmin toimittiin kovassa kiireessä ja yksityisyyttä asioiden hoidossa ei juuri ollut. Nyt tuntuu, että pystyn palvelemaan asiakkaita paremmin, perehtymään hänen tilanteeseensa kokonaisvaltaisesti kaikessa rauhassa.

Etelä-Pohjanmaan palveluryhmän päällikkö Merja Ala-Ikkelä kertookin, että Kelan palvelut Alajärvellä ovat muuttuneet ajanvarauksella annettaviksi.

Lokakuun alussa Kela myös muutti samaan osoitteeseen kaupungin sosiaalitoimen kanssa, mikä on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Monet asiakkaista ovat yhteisiä, joten fyysisesti samoissa tiloissa toimiminen hyödyttää kaikkia osapuolia.

Muuton yhteydessä Kelan palvelut muuttuivat ajanvarauksella toimiviksi. Ajan voi varata Kelan palvelunumeroista tai Kela.fi-sivulta. Lisäksi Alajärvellä ajanvarausta saa keskiviikosta perjantaihin.

Tämän tarkoituksena ei ole hankaloittaa asiakkaiden elämää, vaan taata jokaiselle mahdollisuus hoitaa asiansa rauhassa, niihin perehtynen henkilön kanssa niin, että kaikki asiat saadaan läpikäytyä kunnolla ja ohjattua jatkoa.

– Ajat Kelan palveluneuvojalle varataan joko verkosta tai puhelimitse. Aikoja saa alkuviikolla varaamalla vielä samalle viikolle. Seuraavalle päivälle niitä ei anneta, koska tarkoitus on että palveluneuvoja tutustuu jo ennakolta asiakkaan tilanteeseen, Ala-Ikkelä sanoo.

– Toisena vaihtoehtona on puhelinajanvaraus. Sen saa jopa seuraavalle päivälle niin, että me soitamme asiakkaalle ja hänen ei tarvitse lähteä mihinkään kotoaan. Kaikki samat asiat hoituvat puhelimessa kuin käynnilläkin.

Yksi haaste uudistusten yhteydessä on ollut se, että enää asiakkaat eivät voikaan vain kävellä sisälle Kelaan ja palauttaa sinne lomakkeitaan. Tämä ei ole enää mahdollista, ellei ole varattu aikaa, ja pelkkään lomakkeiden tai liitteiden palauttamiseen aikaa ei kannata varata. Hakemukset ja liitteet tuleekin nyt postittaa itse Kelaan osoitteella Kela, PL 30, 33056 Kela.

Marianne Luoma on työskennellyt Kelassa näissä tehtävissä Alajärvellä pian kymmenen vuoden ajan, joten asiakkaat ja heidän tarpeensa ovat tulleet hyvin tutuiksi. Yleensä henkilökohtaista neuvontaa tarvitsevalla asiakkaalla on jokin elämän muutostilanne tai useampi kerralla hoidettava asia, mutta osa myös haluaa saada palvelua kasvokkain ja varmistaa, että kaikki asiat on hoidettu oikein.

– Nykyisin asiakkaan kanssa ehditään kartoittamaan koko elämäntilanne kerralla, jotta voidaan olla varmoja että kaikki Kela-asiat ovat kunnossa, Luoma kertoo.

Rakennuksessa, jossa Kela nykyisin toimii, on myös kaupungin sosiaalitoimisto ja sisälle pääsee etuovelta kun ovi avataan sisältä käsin. – Paikalle ei kannata tulla kovin aikaisin odottamaan, mutta tulemme kyllä avaamaan kun on aika, Luoma lupaa ja toivoo, että asiakkaat käyttäisivät mahdollisuutta tavata palveluneuvoja jatkossakin yhtä hyvin hyväkseen, kuin tähän saakka.

Tuula Jokiaho