Vältä turhat riskit – kiinnitä turvavyö oikein

Mainos[adrotate banner="3"]

Turvavyö on autossa matkustavan tärkein turvalaite. Vyö on myös kiinnitettävä oikein ja riittävän napakasti. Liikenneturva muistuttaa myös, että apukuskin paikalla istuessa ei kannata nostaa jalkoja kojelaudalle.

Autoillessa voi vähentää riskejä huomattavasti ja pienentää mahdollisen onnettomuuden aiheuttamia vammoja omalla toiminnalla. Kuljettaja voi varautua äkkinäisesti tuleviin liikennetilanteisiin ennakoimalla, mutta myös matkustajat voivat hallita riskejä esimerkiksi käyttämällä aina turvavyötä.

MAINOS

Turvavyö on automatkustajan tärkein turvalaite. Valtaosa suomalaisista käyttääkin turvavyötä autossa, mutta myös sillä on suuri merkitys, että on kytkenyt vyön oikein ja riittävän napakasti.

– Turvavyön lantio-osa on kiristettävä lonkkaluiden päälle, eikä vyö saa olla kierteillä tai löysällä. Olkanauhan on puolestaan kuljettava keskellä olkapäätä, ei kainalon alla tai selän takana. Talvisin paksummat takit on syytä riisua tai ainakin nostaa takkia lantiolta, jotta vyö ei jäisi löysälle, kertaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossi.

Törmäystilanteissa oikein ja napakasti kiinnitetty turvavyö pitää ihmisen istuimellaan ja estää häntä iskeytymästä auton koviin sisäosiin. Takapenkilläkin on käytettävä turvavyötä – sekä matkustajan itsensä että etupenkillä istuvien turvallisuuden takia.

– Törmäystilanteessa ilman turvavyötä takapenkillä matkustava voi aiheuttaa viisinkertaisen kuolemanriskin turvavyötä käyttävälle etumatkustajalle. Ilman turvavyötä sinkoutuu äkkipysähdyksessä paikaltaan jo alhaisissa nopeuksissa, muistuttaa Rossi.

Jalat pois kojelaudalta

Jos turvavyötä käyttää väärin tai ei ollenkaan, voi hengenpelastajaksi tarkoitetusta turvatyynystä tulla hengenvaarallinen. Jotta auton turvatyynyt toimisivat suunnitellusti, tulee turvavyön olla oikeaoppisesti kiinni.

– Lasten kanssa liikkuvien on muistettava sekin, että selkä menosuuntaan kiinnitettävää turvakaukaloa tai -istuinta ei saa kiinnittää etupenkille, jos se on varustettu turvatyynyin, Rossi huomauttaa.

Tien päällä näkee myös ajoittain autoja, joissa matkustajana apukuskin paikalla istuva on nostanut jalkansa rennosti kojelaudalle. Tapa voi synnyttää pahaa jälkeä mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

– Testasimme syksyllä Autovahinkokeskuksessa turvatyynyjen toimintaa. Testinuken avulla kokeilimme sitä, millaista jälkeä syntyy, jos pitää jalkoja kojelaudalla onnettomuuden sattuessa. Tässä asennossa jalat ovat suoraan räjähtävän turvatyynyn päällä. Matkustaja liikkuu eteenpäin samalla, kun turvatyyny laukeaa jopa 300 kilometrin tuntinopeudella kojelaudasta, selvittää Rossi.

Edellinen artikkeliKaisa Lampimäki jatkaa Lehtimäen Ratsastajien johdossa
Seuraava artikkeliKalatalousalueiden määrä vähenee sadalla