Harjoittelija Lassi Sillanpää (vas.), Ville Nahkala, Mauri Uurinmäki ja Jesse Uurinmäki palvelevat asiakkaita

Uurinmäen laajennukset valmiina

Alajärvellä toimivan kolarikorjaamon, M & A Uurinmäen, juuret juontavat 80-luvun puoliväliin ja Kortekylään, jonne Mauri Uurinmäki perusti alan yrityksen.

90-luvun alussa yrityksen toiminta siirtyi Alajärven teollisuusalueelle ja saman vuosikymmenen puolivälissä Maurin veli – nyt jo työelämästä pois jäänyt – Atso tuli mukaan yritystoimintaan.

Yritys on panostanut konttorin puolella erilaisiin ohjelmisto- ja laitehankintoihin sekä ohjelmistojen päivitykseen. Varsinaiseen kolarikorjaamoon on tehty laajennus, joka saatiin valmiiksi tänä vuonna.

Konekantaa nykyaikaistettiin. Digitaaliset mittalaitteet ovat ajanmukaiset ja löytyypä yritykseltä myös esimerkiksi autorobotti, jolla oikaistaan auton koreja.

Maalaamoon on hankittu alan viimeisintä tekniikkaa. Automaalaamossa autojen kuivatus toimii nestekaasulla.

– Nopeimmillaan auton kuivatus kestää 10–30 minuuttia, jonka jälkeen autoa saa ruveta kasaamaan. Automaalamoilta vaaditaan tänä päivänä nykyaikaista tekniikkaa. Autojen tekniikka ja turvarakenne vaativat kolarikorjaamoilta tiettyjä investointeja, kertoo toimitusjohtaja Mauri Uurinmäki.

Tekniikka kehittyy

Mauri Uurinmäen luotsaamassa yrityksessä on vuosien varrella korjattu tuhansia autoja. Yrittäjän tarkoituksena on pyrkiä palvelemaan alueen ihmisiä ja autoja.

Asiakaskunta on koostunut Alajärven ja naapuripitäjien autoilijoista ja heidän autoistaan. Yrityksissä tehdään kolarikorjauksia – kuten peltitöitä ja maalauksia – kaikille vakuutusyhtiöille. Vielä takavuosina vakuutusyhtiöiden vahinkotarkastajat kiersivät korjaamoilla. Nykyisin vahinkotarkastus toimii reaaliajassa.

– Arviot tehdään täällä meillä tietokoneella. Vakuutusyhtiöt vastaavat nopeasti. Jos asiakas on tehnyt vahinkoilmoituksen, pääsemme heti tilaamaan varaosia.

Mikäli auto kannattaa korjata kolarin jälkeen, korjaus tehdään heti. Jos korjauksen kustannusarvio on auton arvoon nähden suuri, auto menee lunastukseen. Lunastukseen menevien autojen määrä on Uurinmäen mukaan lisääntynyt autokannan vanhentuessa ja halventuessa.

Vuosien varrella kolarikorjaus on muuttunut.

– Ennen oiottiin ja pakkeloitiin autoja, nyt työ on osien vaihtamista. Nykysin kolarikorjaamoille on olemassa monia vaatimuksia.

Autot verissä

Mauri Uurinmäen perheessä ovat autot olleet vahvasti mukana. Kuudesta veljeksestä kaikki ovat – tai ovat olleet – työurallaan autojen kanssa tekemisissä.

Kolmen veljeksen eri aloilla toimivien autoalan yritysten välillä on yhteistyötä esimerkiksi autonmyynnin ja -huoltojen osalta. Mauri Uurinmäen kolarikorjaamolla, Ari Uurinmäen huoltoliikkeellä ja Leo Uurinmäen taksiyrityksellä on jopa yhteiset nettisivut.

Maurin poika Jesse seuraa isänsä ja setiensä viitoittamalla tiellä. Hän jatkaa tulevaisuudessa isänsä yrityksen toimintaa. Nuorempaa polvea edustaa myös yrityksessä työskentelevä Ville Nahkala.

– Jesseltä ja Villeltä onnistuvat autojen maalaukset ja korikorjaukset. Täällä kaikki tekevät kaikkea. Meillä on ollut myös usein harjoittelijoita – kuten nytkin.

Virpi Poikelin