Yrittäjä Miko Mäenpää maalaa, myllyttää, detaljoi ja pinnoittaa autoja sydämellä. Häiritseviä hologrammeja maalipintaan ei saa jäädä.

Kestävä ja kiiltävä pinta autoon Hietojalta

Yrittäjä Miko Mäenpään intohimo on tuunata ja puunata auton ulkokuori kestäväksi ja silmiä hivelevän kiiltäväksi. Hietoja Painting & Detailing on saanut valtuudet Ceramic Pro –kestopinnoitukseen, joka antaa vahvan suojan maalipinnalle.

– Kun uusi auto pinnoitetaan, se säilyttää arvonsa. Pinnoitus on hyvä myös, jos autolla ajetaan paljon ja sitä pestään usein, Mäenpää kertoo.

Asiakas saa mukaansa 1 – 3 vuoden takuukortin riippuen auton käsittelystä. Keraaminen pinnoite antaa suojan toistuvia pesuja ja vahvojakin liuottimia vastaan, Mäenpää sanoo.


Yksi Miko Mäenpään modaamista ja detaljoimista näyttelyautoista. Kuva: Jape – Jtmedia.

– Pinta on lasimainen, käsittämättömän liukas ja hieno. Siihen ei helposti tartu mikään, joten auto pysyy kauemman puhtaana.

Valtuuksien saaminen maailmanlaajuisen yhtiön tuotteeseen edellytti maahantuojan järjestämän käytännön koulutuksen suorittamista. Siihen sisältyi yhden auton pinnoitus pohjatöineen.

Detailing palauttaa auton ryhdin

Hietoja Painting & Detailing syntyi puolisen vuotta sitten, kun Miko Mäenpää osti osan isänsä Marko Mäenpään yrityksestä. Miko ehti työskennellä isän palkkalistoilla lähes kahdeksan vuotta. Isälle jäivät korjaamotoiminta ja teippaukset, kun pojalle siirtyivät auton pesut, maalaukset, kolarikorjaukset, tuulilasin vaihdot sekä detailing.

– Detailingissa panostetaan yksityiskohtiin, käsitellään kaikki, mitä autosta löytyy ja käytetään työhön niin paljon aikaa kuin auto vaatii, Mäenpää kuvailee.

Detailingiin sisältyy koneellinen kiillotus, mutta ei maalausta. Täyttö- ja meikkausaineita ei käytetä eikä maalipinnan virheille aina saa sataprosenttista näkymättömyyttä. Se on kuitenkin huomattavasti perusteellisempaa kuin fiksaus, joka tarkoittaa auton pinnallista kauneushoitoa tietyn ajan rajoissa.

– Fiksauksessa peitetään maalipinnan virheitä, detailingissa niitä poistetaan, Mäenpää vertaa.

Mäenpään työ ja harrastus kulkevat käsi kädessä. Hän on kunnostanut ja modannut omia näyttelyautoja, joita on ollut esillä esimerkiksi Helsingissä American Car Show’ssa. Ensi kesäksi pitäisi laittaa messukuntoon valkoinen Audi vuosimallia 1980. Työ on tarkoitus tehdä ”matalalla profiililla”.

– Siinä ruosteet saavat näkyä ylpeästi. Pohjasta teen niin matalan, että välillä auto iskee kipinää osuessaan asvalttiin, Mäenpää sanoo pilke silmäkulmassa.

Lisää kolarikorjauksia

Yritys työllistää Mäenpään lisäksi yhden työntekijän. Vimpelin Hietojalla sijaitsevaa hallia on remontoitu pikku hiljaa. Viimeksi on valmistunut toimisto-oleskeluhuone, jossa asiakas voi auton pesua odotellessa rentoutua kahvikupin ääressä.

Mäenpää toivoisi yritykselleen enemmän kolarikorjaustöitä.

– Minulla on sopimukset vakuutusyhtiöiden kanssa, mutta keskus ohjaa töitä isompiin autokorjaamoihin. Olen joutunut taistelemaan asian kanssa. Tämä taitaa olla yleinen ongelma pienten paikkakuntien korjaamoilla.

Mäenpäälle on kunnia-asia, että asiakkaan auto on siisti myös kolarikorjauksen ja tuulilasinvaihdon jälkeen.

– Kun auto lähtee meiltä pihalle, se on aina pesty ja omat työn jäljet on siivottu.

Anne Savela