Tutkintoesimies Maija Känsälä ja vastuukatsastaja Kari Lappinen kertovat, että kevään koittaessa uudistuu mm. moottoripyörien käsittelykoe ja katsastuslaki.

Moottoripyörän käsittelykoe uudistui painottamaan todellisia tilanteita

Moottoripyörän käsittelykoe uudistui huhtikuun alussa. Uudessa käsittelykokeessa painotetaan aikaisempaa enemmän todellisten liikennetilanteiden hallintaa, motoristin liikenteessä tarvitsemia taitoja sekä kokeiden tasalaatuisuutta.

Ajovarma Oy:n tutkintoesimies Maija Känsälä kertoo Alajärven Ajovarmalla, että käsittelykokeen tuominen yhä enemmän käytännön tasolle on tehnyt siitä varmasti myös haastavamman, mutta uskoo sen palvelevan nyt entistä paremmin liikenneturvallisuutta.

– Nyt käsittelykokeessa on mm. haluttu varmistaa, että motoristi osaa tehdä työntöohjauksen, Känsälä sanoo.

A-luokan käsittelykoe tulee motoristille vastaan jo sillä hetkellä, kun hän aikaisintaan 16 -vuotiaana lähtee ajamaan korttia kevytmoottoripyörälle. Känsälä näkee käsittelykokeen yhtenä ajotutkinnon osana todella tärkeäksi, sillä varmistetaan moottoripyörän hallinta ennen ajokokeeseen lähtöä. Näin myös liikenteessä ajaminen on turvallisempaa.

Keskeiset muutokset käsittelykokeessa ovat seuraavat: hitaan nopeuden kaksi tehtävää yhdistetään yhdeksi hitaiden toimenpiteiden tehtäväksi ja tehtävään lisätään kaksi pakollista pysähtymistä. Samalla pujottelutehtävän reittiä muutetaan.

Pujottelussa käännösten maksimileveys nyt kaikille A- luokille sama, eli kääntöympyrän halkaisija + 1 metri, aiemmin A2- ja A- luokissa tehtävä halkaisija + 2 metriä.

Väistötehtävää muutetaan mitoitusta tarkistamalla vaativammaksi ja miniminopeuden mittauksen paikkaa muutetaan; nyt nopeudenmittaus tapahtuu tehtävän alussa kun se aiemmin oli esteen kohdalla. Myös ajovarustevaatimukset päivitetään.

Miniminopeuksien mittaamista tutkalla lisätään tehtävien mittaavuuden ja tasapuolisuuden varmistamiseksi. Ajokoeohje kokonaisuudessaan löytyy Trafin nettisivuilta.

Alajärvellä kevään käsittelykokeita aletaan suorittaa heti, kun lumet sulavat radalta. Vuosittain käsittelykokeen suorittaa useita kymmeniä motoristeja ja heistä valtaosa heti keväällä. Suurin osa on kevarikorttia hankkivia nuoria.

– Kokeeseen tulevan kannattaa tutustua siihen ennakkoon Youtubessa, josta löytyy niin A-käsittelykoe kuin ohjeet kääntöympyrän mittaamiseen.

Katsastuslaki muuttuu

Uusi katsastuslaki astuu voimaan reilun kuukauden kuluttua 20.5.

Muutokset mahdollistavat sen, että jatkossa auton voi tuoda katsastukseen milloin tahansa, esimerkiksi heti huollon yhteydessä, mikä helpottaa oleellisesti huollon ja katsastuksen yhdistämistä. – Tämän jälkeen ajoaika määräytyy aina viimeisimmän katsastuksen perusteella, kertoo vastuukatsastaja Kari Lappinen A-Katsastukselta Alajärveltä.

Myös henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit muuttuvat.

Uuden lain tultua voimaan auto on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Tämän jälkeen auto on katsastettava viimeistään kahden vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta.

Kymmenvuotiaat autot on katsastettava viimeistään vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta.

– Lakimuutos tulee voimaan siirtymäajan jälkeen, eli seuraava katsastus määräytyy vielä nykyisen lain mukaan.

– Vasta kun auto katsastetaan uuden lain voimassaoloaikana, seuraavan katsastuksen ajankohta määräytyy uuden lain mukaan, Lappinen sanoo ja arveleekin, että jos alle 10 -vuotiaiden autojen omistajat huomaavat asian, voi ruuhkia olla luvassa 20.5. jälkeen.

Yli 10 -vuotiaiden autojen omistajien, joiden katsastusaika on jo käsillä, kannattaakin vierailla katsastuksessa jo ennen lainmuutosta, jotta välttyy jonotteluilta.

Vaikka muutos varmasti alkuun aiheuttaa jälleen sekaannuksiakin, niin se tuo etuja mm. käytettyjen autojen kauppaan. Auton iästä riippuen ennen myyntiä suoritetulla katsastuksella voi saada jopa kaksi vuotta ajoaikaa, minkä moni asiakas varmasti huomioi ostopäätöksessään.

Tuula Jokiaho