Leevi Louhula toi Perhoon jo moneen suomalaiskaupunkiin rantautuneen pakohuonepelin.

Perhon pakohuoneessa historian havinaa

Perhossa on alkanut esiintyä vaarallista ja nopeasti leviävää tarttuvaa tautia. Kulkutauti on tehnyt tuhojaan jo Möttösessä asti, ja muutama vakava tapaus on havaittu Oksakoskella.

Perholainen Leevi Louhula on työllistänyt itsensä heinäkuun ajaksi ideoimalla Escape Room Perhon eli Perhon pakohuoneen. Pakohuonepelissä pelaajien tehtävänä on pelastaa Perho katalalta taudilta. Se onnistuu vain, jos pelaajat saavat käsiinsä Hovilan pienessä tuvassa asuvan leskirouvan Mustan kirjan. Mustassa kirjassa kerrotaan olevan parannuskeino perholaisia tappavaan tautiin.
– Mustan kirjan sivuilta löytyvät sanat, jotka lausumalla pelastaa perholaiset ja pääsee pois huoneesta eli peli päättyy, valottaa tuore yrittäjä.

Jokin ryhmä saattaa selvittää vihjeet nopeasti. Toiset saattavat jäädä jumiin johonkin tehtävään, eivätkä pysty ratkaisemaan tehtävää tunnissa.
– Tehtävien suorittaminen kysyy ryhmän jäsenten välistä yhteistyötä.

Musta kirja näyttelee pääosaa Escape Room Perhossa.

Suosittu peli

Pakohuone-peli kehitettiin Unkarissa 2010-luvun alussa. Pelin taustalla on tietokoneella pelattavat ongelmaratkaisupelit. Pakohuoneessa 2–6 hengen ryhmä lukitaan huoneeseen, josta pitäisi löytää ulos erilaisten vihjeiden avulla. Escape Room Perhossa, kuten yleensä muissakin pakohuoneissa, peliaika on 60 minuuttia.

16-vuotias Leevi sai kimmokkeen pakohuoneen perustamisesta perhelomallaan. Louhulat kävivät Seinäjoella paikallisessa pakohuoneessa.
– Olimme syömässä, kun äiti sanoi, että pakohuone voisi olla hyvä idea. Innostuin asiasta ja halusin kokeilla yrityksen perustamista.

Leevin yritys on 4H-yritys. Perhon 4H-yhdistyksessä yritysideaan suhtauduttiin myönteisesti. Nuorukainen on saanut apua myös omalta perheeltään.

Nuori yrittäjä on itse suunnitellut pakohuoneen logon.

Kuukauden valmistelut

Escape Room Perho sijaitsee Hietaniemen kylässä, Kinnulaan menevän tien varressa olevassa vanhassa hirsitalossa. Viimeksi varastona käytetty talo on Leevin mummun omistuksessa. Ennen kuin Hovila-nimisestä talosta tuli pakohuone, Leevi siivosi talon katosta lattiaan ja nikkaroi uudet ulkoportaat. Kesäkuun viimeisenä päivänä yleisölle avautunutta Escape Room Perhoa varten Leevi teki valmistelutöitä noin kuukauden verran. Pakohuonepelin Perhoon viittaava logo on Leevin suunnittelema.

– Haastavinta oli suunnittelu. Kirpputorilta löytyi rekvisiittaa. Pakohuoneessa kävi muutamia testiryhmiä ennen toiminnan alkamista.

Escape Room Perhossa on noin tusinan verran tehtäviä. Pakohuoneen yhteydessä toimii pieni kahvila. Siellä tarjottavat pullat nuori yrittäjä ja pelinhoitaja leipoo itse. Vapaapäivinä eli maanantaisin ja tiistaisin Leevi siivoaa Hovilaa, tekee 4H-yhdistyksen vaatimaa kirjanpitoa, tapaa kavereitaan, urheilee ja pelailee tietokoneella ja pleikkarilla. Tosin pelailulle on jäänyt kesällä kaikkein vähiten aikaa.

Pakohuoneen tarinalla on osin totuuspohjaa. Historiasta kiinnostunut Leevi Louhula luki Perhon kirjastossa Tutan tarinat -nimistä kirjaa, jossa kerrottiin perholaisesta noidasta. Noidaksi uskotulla miehellä oli musta kirja, jonka kirjan kirjoittaja halusi nähdä. Hän halusi, että piika varastaa kirjan. Pakohuoneen tehtävä kertoo piian tarinan.

4H-yrityksellä on Leevin siskon suunnittelemat nettisivut, joiden kautta tehdään varaukset. Kotisivujen lisäksi markkinointikeinona toimii Facebook. Escape Room Perho ei ole Leevi Louhulan mukaan mitenkään pelottava paikka. Pelihuoneeseen ei ole varsinaista ikärajaa, mutta alle kymmenvuotiaita ei päästetä keskenään pelaamaan.
– Pelin aikaraja laittaa adrenaliinin liikkeelle. Pelissä on aivopulmia ja se tarjoaa onnistumisen tunnetta, kuvailee Kaustisen musiikkilukion syksyllä aloittava Leevi Louhula.

Escape Room Perho on rakennettu vanhaan, Hietaniemen kylällä sijaitsevaan hirsitaloon.

Virpi Poikelin