Yleisöäänestyksen traktorillaan voittanut Aleksi Nahkala ja Timpan konepäivät järjestänyt Timo Vesala. Vasemmalla ensimmäinen Valmet-malli, oikealla kuusipyöräinen Valmet.

Valmeteja Vimpelissä kuin sieniä sateella

Tauno Nygård kertoi Ilpo Kivelälle hauskan Valmet-muiston 1960-luvulta.

Kuusipyöräinen Valmet, ”piikkilangankiristäjä”-Valmet ja maailman suurin Fendt-traktori olivat erikoisuuksia Timpan konepäivillä Vimpelissä. Noin 60 näyttelytraktoria olivat lähes kaikki Valmeteja. Niitä oli tuotu Vimpelin lisäksi muun muassa Alajärveltä, Lappajärveltä, Härmästä ja Vetelistä.

– Olen tyytyväinen. Ruokakippojen ja kahvikuppien määrän perustella ihmisiä on käynyt 400 – 500, Vesalan korjaamon yrittäjä Timo Vesala arvioi.

Näyttelyn vanhin vehje oli ”piikkilangankiristäjä” eli ensimmäisen protosarjan Valmet 15 vuosimallia 1951, sarjanumeroltaan 12.

– Niitä on ajettu yhtä aikaa Jyväskylän tehtaalta Vimpeliin seitsemän muutakin. Kolme on vielä jäljellä.

Maailman suurin traktori, saksalainen Fendt 1042. Monsteri asustaa Vetelissä.

Kuusipyöräinen Valmet 1502 vuodelta 1979 kuuluu harvinaisuuksiin, sellaisia on tehty vain 50 kappaletta.

Saksalainen Fendt 1042 vuosimallia 2012 on melkoinen monsteri. Maailman suurin traktori painaa 14 tonnia, joten voimaa riittää.

Yleisöäänestyksen voitti Aleksi Nahkalan Valmet 359D vuodelta 1959. Aleksi on korjannut ja tuunannut kirkkaanpunaisena kiiltelevän kaunottaren yhdessä isoisänsä Pauli Huopanan kanssa.

Timo Vesala kertoi, että kahden näyttelypäivän aikana on kuultu paljon Valmet-aiheisia tarinoita.

– Vanhat miehet ovat nojanneet traktoreihin ja muistelleet esimerkiksi, miten hyvä tämä traktori on ollut heinänniittoon, Vesala kuvaili.

Kymmenen miestä veti traktoria

Timpan konepäivillä oli näytteillä yli 50 Valmetia.

Valtavaa, uutena noin puolen miljoonan euron hintaista Fendtiä ihastelivat Tauno Nygård ja Ilpo Kivelä.
– Laitetaan tämmöinen porukalla, Nygård heitti.

– Joo, ajetaan sillä rankoja ja polttopuita, Kivelä tuumasi.

Nygård muistaa poikavuosiltaan 1960-luvun alusta, että Vimpeliin haettiin Suolahdesta kaksi pikku-Valmetia, toisen niistä osti naapurin isäntä.

– Traktori jäi kiinni, kun sillä aurattiin ensimmäistä kertaa. Se meinattiin vetää irti hevosella, mutta hevonen ei ollut ennen nähnyt traktoria ja alkoi potkia. Kymmenen miestä sitten veti Valmetin köydellä. Isä sanoi, että ”nyt alkoi töitä riittää”.

Hän muisteli, että traktoreita ihmeteltiin aikana, jolloin Vimpelissä oli vain jokunen pikku-Valmet ja Zetor.

Anne Savela