-7.3 C
Alajärvi
lauantai 20.4.2024
MAINOS

Digitaalisuudesta saatiin elinvoimaa Kivitipussa

Elinvoimaa kuntiin hanke (JPYP) järjesti yhdessä SeAMKin digivaattori hankkeen kanssa mielenkiintoisen Digitaalisuudesta elinvoimaa -seminaarin Lappajärven Kivitipussa.

Tilaisuuden avasi Viivi Korkiatupa Elinvoimaa kuntiin hankkeesta. Korkiatupa kertoi, että maakuntauudistus tuo mukanaan uudenlaisia tarpeita yhteydenpidolle kuntien ja maakuntahallinnon välillä. Seminaarin teemaan sopivasti siihen osallistuttiin aktiivisesti suorana myös Soinin ja Vimpelin kunnantaloilta.

MAINOS
Digivälineiden asiantuntija, Juha-Matti Arola Digivaattori -hankkeesta.

Yksi tilaisuuden teemoista oli nimenomaan verkkokokoustaminen ja etätyön välineet, joista esitelmöi digivälineiden asiantuntija, Juha-Matti Arola Digivaattori -hankkeesta.

Arolan mukaan Etelä-Pohjanmaallakin ajetaan pitkin maakuntaa eri kokouksiin joka päivä tuntikaupalla, kallista työaikaa hukaten. Tämä on monta kertaa ihan turhaa, sillä monet kokoukset voitaisiin ihan yhtä hyvin pitää verkkokokouksena.

Verkkokokouksen valmistelut vievät yleensä hieman kauemmin aikaa, mutta se tarkoittaa usein myös sitä että niissä saadaan enemmän aikaan.

Yhteisiä dokumentteja voidaan päivittää samaan aikaan kokoukseen osallistujien kesken pilvipalveluiden kautta. Monet asiat voivat sujua verkkokokouksessa jopa tehokkaammin kuin perinteisessä ”face-to-face” kokouksessa.

Kasvotusten on silti hyvä tavata ne ihmiset kenen kanssa työskentelee ainakin projektien alkuvaiheessa, muistuttaa Arola.

Oletko sosiaalisen median innostaja vai ankeuttaja?

Liiketalouden lehtori, Saija Råtts Seinäjoen ammattikorkeakoulusta kertoi esimerkein miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää kuntien ja yritysten viestinnässä.

Sosiaalisen median kanavat kehittyvät koko ajan ja niihin tulee jatkuvasti myös uusia ominaisuuksia. Pitää uskaltaa olla kehityksessä mukana ja kokeilla rohkeasti uusia mahdollisuuksia.

Kaiken ei tarvitse olla heti valmista, vaan on tärkeää myös kokeilla mikä viestinnässä toimii ja mikä ei.

Viestintä sosiaalisessa mediassa vaatii aikaa ja viestintä olisi hyvä suunnitella alusta lähtien. Tärkeää on myös miettiä ketkä viestivät ja ovat vastuussa kunnan tai yrityksen viestinnästä some-kanavissa.

Päivityksiä pitää olla riittävän usein ja viestintää tulisi harjoittaa positiivisessa mielessä.

Alajärven kaupunginjohtaja Vesa Koivunen kommentoi että Alajärvi on vasta aloittamassa sosiaalisen median hyödyntämisen kaupungin viestinnässä. Ensimmäiseksi Alajärven kaupunki olemaan läsnä todennäköisesti facebookissa.

Saija Råtts kertoi, että nykyään esimerkiksi rekrytoinnissa käytetään nykyisin paljon LinkedIn kanavaa. Sosiaalisen median viestinnässä on syytä myös miettiä mikä kanava tavoittaa minkäkin kohderyhmän.

Nuoria saattaa tavoittaa paljon paremmin vaikkapa Instagramista ja Snapchatista. Snäpkoodit.fi sivustolta löytyy listaus Suomen suosituimmista Snapchat-tileistä.

Asiakkailta kannattaa kysyä kommentteja siitä millaista viestintää he haluavat vastaanottaa some-kanavista. Sisältö on kaikkein tärkeintä ja julkaisuja pitäisi tehdä riittävän usein, jotta asiakkaiden mielenkiinto kanavaa kohtaan säilyy.

Terveisiä Unkarista

Nykypäivän tietoliikennyhteydet ja ilmaiset verkkokokousohjelmistot mahdollistavat kokouksiin osallistumisen vaikkapa toiselta puolelta maailmaa.

Tästä saatiinkin hyvä esimerkki kun kokoukseen osallistunut Outi Myllymäki näytti seminaarin osallistujille suoraa kuvaa Unkarin Balaton-järveltä.

Mainostoimisto BSTR:llä työskentelvä Outi Myllymäki kertoi että hän aikoo työskennellä ensi talvena Espanjasta käsin. Myllymäen mukaan etätyöskentelyä voitaisiin harjoittaa Suomessa paljon enemmän.

Nykypäivänä on monia työtehtäviä jotka eivät vaadi työntekijän fyysistä läsnäoloa, vaan yhteyksiä voidaan mainiosti pitää verkossa ja puhelimitse.

Etätyöskentelyssä ei asuinpaikalla ole juurikaan merkitystä, kunhan tietoliikenneyhteydet pelaavat.

Tällöin voisi kuvitella että Järviseudullekin saadaan tulevaisuudessa uusia etätyöskenteleviä asukkaita. Upeassa luonnossa liikkuminen toimiikin hyvänä vastapainona verkko- ja päätetyöskentelylle.

Kotiseutu sykkii elinvoimaa -kuvakilpailu

Mikä on sinun lempipaikkasi kotiseudulla? Mitä et vaihtaisi tai mikä on se ihanin juttu kotipaikkakunnalla, jota kelpaa muillekin esitellä ja mistä saat omaan arkeesi elinvoimaa?

Se voi olla paikka, rakennus, ihminen, tapahtuma, yhteisö tai vaikka lemmikkieläin – oikeastaan ihan mikä vain! Nappaa kuva elinvoimastasi ja osallistu kilpailuun! Myös videoilla voi osallistua.

Postaa kuvasi tai videosi joko Facebookissa tai Instagramissa ja tägää kuvaan #elinvoimaakuntiin, #kotikunta sekä kunta, missä kuva on otettu. Kilpailu päättyy 31.1.2019.

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät