Hyväkuntoiset renkaat ovat tärkeä turvallisuustekijä. Käytettyjä renkaita hankkiessa on syytä olla tarkkana. Kuva: Autonrengasliitto.

5 vinkkiä: Nämä kannattaa huomioida, kun ostaa käytettyjä talvirenkaita

Rengasliikkeiden etujärjestö Autonrengasliitto on arvioinut, että Suomessa myydään vuosittain noin 1,7 miljoonaa talvirengasta.

Koska laki määrää talvirenkaat moottoriajoneuvojen alle viimeistään ensimmäisenä päivänä joulukuuta, talvirenkaiden kuumin kauppasesonki on nyt. Se näkyy luonnollisesti myös käytettyjen renkaiden kaupassa.

5 tärkeintä vinkkiä käytettyjen talvirenkaiden ostamiseen

1. Tarkista kumit

Tarkista jokainen rengas silmämääräisesti: miten kuluneet ne ovat, onko viiltoja, näkyykö pullistumia tai puuttuuko nastarenkaista paljon nastoja?

Käytetyt talvirenkaat ovat luonnollisesti aina vähintäänkin hieman kuluneet, sillä jokainen ajettu metri kuluttaa renkaita. Kuluneisuus ei kuitenkaan ole suoraan ongelma.

Se on ongelma vasta, jos talvirenkaan urasyvyys on alle kolme millimetriä, nastarenkaan nastat ovat harvassa tai kumissa on viiltoja tai pullistumia.

2. Mittaa urasyvyys

Renkaan pinnassa olevien urien tehtävä on taata renkaan pito suhteessa ajettavaan pintaan. Ne ovat siksi erittäin tärkeä seikka. Lain mukaan urien syvyyden tulee olla talvirenkaissa vähintään kolme millimetriä.

Suositeltava urasyvyys on kuitenkin talvirenkaissa kuusi millimetriä. Renkaan urasyvyys kannattaa mitata vaikkapa viivaimella.

3. Ovatko renkaat kuluneet ulkoreunoistaan?

Jos rengas on kulunut huomattavasti muuta pintaansa enemmän nimenomaisesti ulkoreunastaan, siinä on todennäköisesti liian vähän ilmaa.

Liian vähäinen ilma taas voi johtua vuodoista. Huomioi siis tämä ennen ostamista.

4. Ovatko renkaat kuluneet keskiosastaan?

Jos renkaan keskiosa on huomattavan kulunut suhteessa sen ulkoreunoihin, sisällä on todennäköisesti liikaa ilmaa. Liika ilma taas kasvattaa puhkeamisriskiä.

Ilmaa saa poistettua painemittarilla esimerkiksi huoltoasemilla.

5. Vanteen ruostuneisuudellakin on merkitystä

Talvirenkaat myydään yleensä vanteiden kanssa. Koska vanteet ovat metallia ja lähellä tienpintaa jatkuvassa kosketuksessa kosteuteen, ne tavanomaisesti ruostuvat.

Ruostuminen ei yleensä ole ongelma, mutta toisaalta ruoste aina kuluttaa metallia. Ruostuneeseen vanteeseen voi tulla niin kutsuttaja väsymishalkeamia, jotka usein aiheuttavat ääntä ajaessa ja huonontavat vanteen kuormituksenkestämiskykyä.