Alajärven keskustan osayleiskaava kaipaa pikaista päivittämistä. Kaava on peräisin 80 -luvulta ja se on jäänyt ajasta jälkeen.

Kirsi Haapa-aho kaavoituspäälliköksi Alajärvelle

Alajärven uudeksi kaavoituspäälliköksi on valittu Kyyjärven tekninen johtaja Kirsi Haapa-aho.

Kaavoituspäällikkö Pekka Isotalo on jäänyt eläkkeelle heinäkuun alussa. Isotalo on toiminut kaupungin palveluksessa 33 vuotta. Hän toimi maanmittausteknikon virassa vuoteen 2000, minkä jälkeen kunnan kaavoittajana.

Viimeiset työvuodet Isotalolla kuluivat tuulivoimakaavoituksen parissa Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueella sekä lukuisissa pienemmissä kaavoitusprojekteissa. Intohimoisena taiteen harrastajana Pekka aikoo nyt viettää eläkepäiviä kynä ja pensseli kädessään.

Uuden kaavoituspäällikön valinnan perusteena tekninen lautakunta piti koulutusta, persoonallisia ominaisuuksia ja työkokemusta. Haapa-aholla on lautakunnan mukaan hyvät edellytykset hoitaa virkaa menestyksellisesti.

Virkavaali on ehdollinen ja vahvistetaan sen jälkeen, kun valittu on ilmoittanut ottavansa viran vastaan ja toimittanut hyväksyttävän lääkärintodistuksen terveydentilastaan. Uusi kaavoituspäällikkö ottanee tehtävänsä vastaan marraskuun alkupuolella.

Siirtymävaiheessa vs. kaavoituspäällikön tehtävää on hoitanut tekninen johtaja Jouni Hänninen, joka myöntää suoraan että Haapa-ahoa odottaa Alajärvellä pöydän täydeltä töitä.

Kaavoituspäällikön paikka olisi täytetty jo aikaisemmin, mutta tuolloin neljästä hakijasta tehtävään valittu henkilö ei vastaanottanut virkaa. Niinpä hakuaikaa jatkettiin ja saatiin viisi uutta hyvää hakijaa, Haapa-aho heidän joukossaan.

Alajärveltä kotoisin oleva Kirsi Haapa-aho on saanut kokemusta kaavoittajana Ähtärin kaupungin palveluksesta ja hänellä on kaavoittajan pätevyys.

Tärkeitä kaavoituskohteita tulossa

Ensimmäisiä isoja tehtäviä uudella kaavoituspäälliköllä on Alajärven keskustan osayleiskaavan päivittäminen. Kaava on peräisin 80 -luvulta ja se on auttamatta jäänyt ajasta jälkeen.

Hänninen toteaa, että ajantasainen kaava helpottaa rakentamista, sillä nykytilanteessa rakentaminen vaatii lähes aina poikkeuslupia. – Ajantasainen kaava nopeuttaa rakentamista vastaten nykypäivän tarpeisiin.

Toinen tärkeä tehtäväkenttä tulee olemaan teollisuusalueen kaavan laajennus. Kaupunki hankkii alueelta jatkuvasti maata ja ajatuksena on, että alueen kasvaessa saataisiin yhdystie valtatielle 16 suunnilleen vanhan kaatopaikan suunnalta.

Näin saataisiin raskas liikenne pois sisääntulotieltä. Riippuen maanhankintaprosessin etenemisestä tämä voisi toteutua lähimmän 3-5 vuoden sisällä.

Tuula Jokiaho