Muovi Sampo saavutti paljon julkisuutta. Tässä Yle Tieteen I Love Muovi -kampanjan kamerat vierailulla kuvaamassa kunnanjohtaja Juha VIitasaarta.

Kuntamarkkinoinnin SM-semifinalistit valittu – Soini mukana

Ympäristö ja vastuullisuus korostuvat kuntien markkinoinnissa. Kunnat tekevät uudenlaisia ilmastotekoja, herättävät keskustelua ja luovat samalla myönteistä kuntakuvaa.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui tänä vuonna 47 markkinointitekoa, joista kilpailun tuomaristo on valinnut 12 työtä loppusuoralle. Mukana loppusuoralla on Soinin kunta MuoviSampo – Luonnostaan huipulla -markkinointiteollaan.

– Kunnat rakentavat nyt monilla kestävillä ajatuksilla yhteisöllisyyttä ja elinvoimaa, houkuttelevat matkailijoita ja uusia asukkaita sekä panostavat elinkeinokehitykseen, sanoo SM-kisan tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.

Tämän vuoden kilpailutöissä korostuvat ilmastonmuutoksen torjunta, energiatehokkuus, kierrätys, lähiruoka ja luontoarvot. Brändiuudistuksissa ja matkailuesitteissä tärkeitä elementtejä ovat luonnonläheisyys ja kestävän kehityksen toteuttaminen käytännössä. Kuntalaisten osallistuminen on monin tavoin esillä.

– Kuntamarkkinointi on varsin ammattimaista ja oivaltavaa. Kunnat ovat myös markkinoinnin alueella hyvin erilaisia, ja jokainen painottaa omia vahvuuksiaan omilla resursseillaan. Markkinointi ei välttämättä ole suurta ja kallista, vaan keskeistä on oikein kohdistettu ja mitoitettu, selkeä ja herättävä viestintä, Maira Kettunen sanoo.

Tuomaristo arvioi erityisesti markkinoinnin vaikuttavuutta. Hyvätkään ideat ja toteutukset eivät välttämättä vielä tuota lopullisia tuloksia asukasluvun tai elinvoiman mittareilla. Tulosten mittaaminen on myös vaikeata, sillä markkinointi on vain osa toimintaa, ja toisaalta kaikki kunnan toiminta on markkinointia.

Koko kunnan henkilöstö, yhteistyökumppanit ja asukkaat onkin monissa kampanjoissa saatu hyvin mukaan uuden idean levittämiseen.

Sosiaalinen media ja videot ovat yleisesti käytettyjä kuntamarkkinoinnin välineitä. Kunnat käyttävät käsikirjoitettuja elokuvia, dokumenttivideoita, sävellettyä musiikkia ja verkko- ja mobiilisovelluksia. Erikoisempia välineitä ovat muiden muassa kunnan tuoksu, kuosi tai lastenkirja.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tarkoituksena on kehittää kuntien ja alueiden markkinointia, levittää hyviä käytäntöjä ja nostaa esiin erilaisia kuntien vahvuuksia. Kilpailu järjestettiin nyt 14. kerran. Palkinnot jaetaan kuntamarkkinoinnin Piiri-verkoston tapahtumassa Espoossa 22. toukokuuta.

Piiri-verkosto on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointi- ja viestintäosaamisen vahvistamiseksi. Verkoston takana ovat kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry.

Kilpailun voittava työ saa Kuntamarkkinoinnin Suomen mestarin tittelin. Piirin yhteistyöyritykset osoittavat kärkisijoille palkintoina medianäkyvyyttä. Tuomaristo voi lisäksi jakaa kunniamainintoja.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun shortlista aakkosjärjestyksessä on seuraava: Boring – Helsinki Ring of Industry, KUUMA-seutu liikelaitos. Häät linnassa, Hämeenlinnan kaupunki ja Linnan Kehitys Oy. Jääkarusellifestivaali, Lohjan kaupunki. Kaupunkiveneet, Espoon kaupunki. Kylien Kolari, Kolarin kunta. MuoviSampo – Luonnostaan huipulla, Soinin kunta. Porvoon kestävän elämäntapojen kiihdyttämö, Porvoon kaupunki. RAUMA – LUPA MENESTYÄ! Rauman kaupunki. Senioriräppärit, Mainostoimisto KMG Turku / Turun seudun joukkoliikenne, Föli. Seinäjoki – avaruuden pääkaupunki, Seinäjoen kaupunki. Taivastelija Avaruuden pääkaupunkiin, Seinäjoen kaupunki, Into Seinäjoki Oy. #näkemys kaupungista, Lahden kaupunki.