Pöytä nousi ilmaan avustajan taikavoimilla.

Alajärven kirjastossa Pöhinäperjantai

Alajärven kirjastossa vietettiin Pöhinäperjantai -tapahtumaa, joka oli suunnattu 4. luokkalaisille pojille.

Tapahtuma on kirjastotoimenjohtaja Tarja Kyrönlahden mukaan osa lukemisen edistämisen projektia, johon on saatu Aluehallintovirastolta avustusta.

Sari Salo esitteli leijuvia kirja-arvosteluja.

Ilta aloitettiin katsomalla elokuva Risto Räppääjä ja Pullistelija Alareksissä ja sen jälkeen siirryttiin kirjastoon katsomaan huikea taikuriesitys.

Taikuriesitys oli mukaansa tempaava ja osallistava. Pöytäkin laitettiin leijumaan yhdessä ilmaan. Voi olla, että esitys innostaa poikia itsekin kokeilemaan taikatemppujen tekemistä.

Kirjastossa oli paikalla myös leppoisa lukukoira ja hupinurkka. Peleistä kiinnostuneilla oli mahdollisuus kokeilla erilaisia lautapelejä tai interaktiivista Mysteeripeliä.

Kirjastossa on käytössä myös Taikalattia, jonka avulla voi pelata erilaisia pelejä.

Oppiminen saa olla myös hauskaa

Myllykankaan koulun opettaja Sari Salo esitteli oppilaidensa kanssa tekemiä leijuvia kirja-arvosteluja. Leijuvat kirja-arvostelut oli toteutettu tableteilla toimivalla AR Makr sovelluksella.

Sarin mukaan nykyajan laitteilla ja sovelluksilla saadaan oppimisesta sekä monipuolisempaa että hauskempaa. Myllykankaan koululla on otettu tietotekniikka ja uudet oppimisalustat mukaan heti alusta alkaen.

Uusi opetussuunnitelma kannustaa nykyaikaisten oppimisvälineiden ja tapojen käyttöön.

Sari kertoi että oppimisesta voidaan tehdä myös liikunnallisempaa, kun tehtäviä voi suorittaa muuallakin kuin luokassa. Salo on opetustyönsä lisäksi kirjoittanut kirjat ”Peppu irti penkistä” ja ”Digihiki”, joista löytyy runsaasti ideoita toiminnalliseen ja innostavaan oppimiseen.

Sari valittiin viime vuonna Vuoden luokanopettajaksi. Luokanopettajien etujärjestön mukaan hän on kehittänyt jatkuvasti omaa työtään ja antanut lukuisia ideoitaan myös muiden opettajien käyttöön eri foorumien kautta.

Salo kouluttaa oman työnsä ohella opettajia modernien opetusmetodien käyttöön ja ensi kesänä hän lähtee kouluttamaan uusia menetelmiä myös Ruotsin puolelle.

Kai Hannulabacka