Oiva Peltokangas ja Mikael Oja odottavat runsaasti yleisöä 24.8. järjestettävään Menkijärvi Meetingiin. Kuvassa myös MiG-23 MLD hävittäjä.

Menkijärven ilmailutapahtuma kasvaa entisestään

Menkijärvi Meeting -tapahtuma kokosi vuosi sitten jo ensimmäistä kertaa järjestettäessä runsaasti ilmailusta kiinnostunutta väkeä Menkijärven lentokentälle ihmettelemään ja hakemaan uusia kokemuksia ilmailun ihmeellisestä maailmasta.

Oiva Peltokangas lennättää yleisöä kuumailmapallolla.

Tapahtumaa koordinoivan Paavo Kujalan mukaan tänä vuonna lauantaina 24.8. järjestettävään tapahtumaan on panostettu viime vuotista enemmän ja tarjolla on yleisölennätyksiä sekä lentokoneilla että kuumailmapalloilla.

Myös erilaiset vanhat autot ja moottoripyörät ovat tapahtumassa esillä. Oiva Peltokangas tuo paikalle kaksi isompaa kuumailmapalloa, joilla pääsee korkeuksiin ihmettelemään Järviseudun kaunista luontoa.

Peltokangas toivoo, että tuulet olisivat tapahtumapäivänä suosiollisia, sillä tuulen ollessa yli neljä metriä sekunnissa yleisölennätyksiä ei voida suorittaa.

Mikael Ojan MiG-23 MLD esittelyssä

Naton koodinimellä ”Flogger” tunnettua MiG-23:ta siirretään kentällä.

Mikael Oja on pitkän linjan lentokoneharrastaja, jonka innostus lentokoneisiin syntyi jo pikkupoikana. Aluksi hän kiinnostui Suomen ilmavoimille hankituista ranskalaisista Fouga Magister koneista ja englantilaisista Folland Gnat hävittäjistä.

Aika nopeasti kiinnostus kuitenkin suuntautui neuvostohävittäjiin, joista Mikael Oja ahmi kaiken mahdollisen ja mahdottomankin tiedon.

Ensimmäiset neuvostovalmisteiset Mig-21F torjuntahävittäjät hankittiin Suomelle vuonna 1962. MiG-21 oli aikansa mittapuulla huippuhävittäjä, joka kykeni kaksinkertaiseen äänennopeuteen ja lähes 20 kilometrin operointikorkeuteen.

Mikael Ojan mukaan monet hävittäjiin liittyvät tekniset keksinnöt ovat monien yllätykseksi tulleet juuri venäläisten kehitystyönä. Sotilaskoneen hankkiminen vaatii melkoista diplomatiaa ja oikeita kontakteja, ehkä hieman hullunrohkeuttakin.

Ihan kaikkein viimeisimpiä teknisiä herkkuja ei voi ostaa edes rahalla, vaan ne ovat sotasalaisuuksia.

Muutoinkin tällaiseen harrastustoimintaan liittyy vähintäänkin mystisiä piirteitä ja ihan kaikesta ei välttämättä ole järkevää edes kertoa. Mikael Ojan Menkijärvelle tuoma MiG-23 MLD palveli aikanaan Afganistanin sodassa.

Tulevaisuudessa MiG-21:n puikkoihin

Eeli Kantokoski on rakentanut talven aikana Migiinsä dieselkoneella toimivan ”rullausmoottorin”.

Eeli Kantokoski on remontoinut MiG-21 hävittäjää.

Koneella pääsee myöhemmässä vaiheessa huristelemaan kentällä 25 kilometrin tuntivauhtia ja kaavailuissa on että ”lennonjohto” voisi antaa samalla radiolla ohjeita ohjaajalle.

Vaikka koneella ei tietenkään ilmaan pääse, niin hävittäjän ohjaimissa pääsee kyllä MiG-lentäjän tunnelmiin. Kovin isot kaverit eivät ohjaamoon mahdu, sillä hävittäjien ohjaamot on suunniteltu varsin ahtaasti.

Tarkoitus on myös, että jos kone on ohjautumassa väärään paikkaan voisi lennonjohto pysäyttää koneen kauko-ohjatusti.

Kantokosken MiG-21 on palvellut aikanaan Puolassa. Suomessa viimeiset MiG-21 koneet poistuivat käytöstä vuonna 1998.

Nuoria kaivataan mukaan

Tapahtumaa järjestävät aktiivit kuuluttavat erityisesti nuoria mukaan toimintaan. Mikael Ojan mukaan kaikki vanhojen koneiden parissa rassailevat alkavat olla jo vanhoja ukkoja.

Kipinä lentokoneharrastukseen voi syntyä helposti kentällä, kun tulee katsomaan mitä kaikkea paikalta löytyy.

Ainakin lentosimulaattorin uskotaan kiinnostavan nuoria. Lentoharrastuksessa on todella paljon toimintoja, joihin tarvitaan myös kenttähenkilöstöä eli työtä riittää, vaikka ei olisikaan kaipuuta ilmojen teille.


Kai Hannulabacka