0.3 C
Alajärvi
perjantai 26.4.2024
MAINOS

Alajärven kauppiailla ilonaiheita ja monta haastetta

Alajärven kaupan tila ja haasteet nostettiin esille Alajärven Yrittäjät ry:n alaisen Kaupan kehittämisryhmän koollekutsumassa info- ja ideointitilaisuudessa.

Illan aikana keskusteltiin vilkkaasti myös esimerkiksi kaupungin imagosta, hankkeista, viihtyvyydestä, koulutuksesta ja kaavoituksen tarjoamien mahdollisuuksien vaikutuksesta kaupungin keskustan ilmeeseen.

MAINOS

Kaupan kehittämisryhmän kutsua oli noudattanut parikymmentä henkilöä. Illan aikana käytiin keskustelua hyvässä hengessä ja asioista puhuttiin suoraan.

Tilaisuuden pohjaväre oli positiivinen: vaikka kokonaisvaltaisesti alajärveläisliikkeillä meneekin ihan mukavasti, työsarkaa riittää. Tapahtumat ovat olleet tärkeitä kauppiaille ja kaupoille.

Kun yhdessä tekemisen kulttuuri löydetään, sillä saadaan paljon aikaiseksi ja vetovoimaa ennen kaikkea lähialueille.

Hyviä signaaleja

Alajärvi on Joensuun mukaan hyvä paikka yrittää ja tehdä kauppaa. Kaupungilla on kohtuullisen vahva asema lähialueilla.

Alajärven pelastaa Lauri Joensuun mukaan kohtuullisen matala kulurakenne. Kauppiaille tarjottavat vuokratilat ovat edullisia ja sitä kautta pystytään pitämään kilpailukykyä yllä.

Kaupan kehittämisryhmän puheenjohtaja Lauri Joensuu toi tilaisuuteen viestiä, jonka mukaan Alajärvellä on vahva asema kaupan keskittymänä ja myös lähikuntien asukkaiden ostospaikkana.

Häntä harmittaa kuitenkin Kauppakadun nykyilme tyhjine liiketiloineen. Tosin monen muunkin kaupungin Kauppakaduilla on tyhjiä liiketiloja ja yksittäiset liikkeet ovat kadonneet. Lauri Joensuu toivoo tulevasta osayleiskaavasta muutosta tilanteeseen.

– Toivon Kauppakadulle pienkerrostaloja ja asukkaita ja kaavan kautta muutosta nykytilanteeseen.

Kaupan kehittämisryhmää kolme vuotta luotsannut Lauri Joensuu näkee uhkakuvana ikääntymisen ja sen, että lähialueen kunnista vähenee väki pikkuhiljaa.

Hän totesi kauppiaiden olevan todella riippuvaisia koko alueesta, jotta kauppapalvelut saadaan pidettyä. Toiveissa on saada Alajärvelle lisää väkeä ja nuoria perheitä, joiden eteen sekä yrittäjien että kaupungin on tehtävä lujasti töitä.

– Kaupunki on tehnyt hyvää alustavaa työtä ulkoisen imagon rakentamiseen, mutta työtä pitää edelleen jatkaa.

Haasteita riittää

Alajärveläisten erikoisliikkeiden asiakkaista noin puolet tulee lähikunnista. Lähikuntien näivettyminen ovat alajärveläisen kaupan haasteita.

Sekä mahdollisuutena että uhkana koettu nettikauppa kiinnostaa etenkin nuorempaa sukupolvea. Japo Euronicsin Jukka Salmenautiolla on yksi idea kivijalkakauppojen aseman säilymiseen tulevaisuudessa.

– Alakouluikäiset pitäisi opettaa asioimaan kivijalkakaupoissa. Lapsille voisi näyttää, mitä kaupasta löytyy. Vanhemmat ovat tässä avainasemassa. Tavaran saa yhtä nopeasti liikkeestä kuin nettikaupan kautta.

Myös kilpailutus puhutti yrittäjiä ja kaupungin edustajia. Lähes 15 vuotta rautakauppayrittäjänä toiminut Matti Ahonen kertoo olevansa pahoillaan siitä, etteivät paikalliset alan toimijat pääse osaksi kaupungin isoja rakennusprojekteja.

– Kun jokin hanke toteutetaan, sen toteuttavat muut kuin alajärveläiset. Kustannuslaskenta, tarjouslaskenta ja hankita ovat pääkallonpaikalla. Vaikka me kysytäänkin, meille ei anneta mahdollisuutta.

– Muualta tulevilla rakentajilla ei ole lupa shoppailla täällä. Monitoimihallityömaalla oli nuori mestari, joka asioi meillä ahkerasti, mutta isot linjat vedettiin muualla.

Kaupunginjohtaja Vesa Koivunen totesi, että kaupungin puolella täytyy tiivistää keskusteluja vuoden hankkeista ja siitä, mitä tarvitaan.

– Johtoryhmässä ja kaupunginhallituksessa on ollut puhetta siitä, että mahdollisimman paljon pyritään käyttämään oman paikkakunnan palveluita.

– Isoista hankkeista aidosti harmittaa se, että monitoimihallin seinät ovat Ruotsista. Hankkeiden juoksevat tavarat ostetaan Alajärveltä, eikä niitä lähdetä hakemaan Seinäjoelta.

Virpi Poikelin

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät