Lappajärven Värjäämön talousvastaava Tiina Kujala (vas.), markkinointisuunnittelija Matleena Saukko ja tuotantojohtaja Mikko Puro iloitsevat yrityksen saamasta, kolmannesta Avainlippu-tunnuksesta.

Kolmas Avainlippu Lappajärven Värjäämölle

Neljä vuosikymmentä toimineen Lappajärven Värjäämö Oy:n luonnonmateriaalien värjäystoiminnalle on myönnetty Avainlippu-tunnus.

Avainlippu ei ole nelikymmenvuotiaalle yritykselle uusi asia, sillä Lappajärven Värjäämön paperinaru ja Ella-ontelokude ovat saaneet Avainlippu-tunnukset Suomessa tuotetusta ja Suomessa työllistävästä palvelusta. Merkin myöntäjänä toimii Suomalaisen Työn Liiton johtokunnan nimeämä Avainlippu-toimikunta.

Luonnonmateriaalien värjäystoiminta on tuottanut Lappajärven Värjäämölle jo kolmannen Avainlippu-tunnuksen.

Lappajärven Värjäämön luonnonmateriaalien värjäystoiminnan saamaa tunnustusta perustellaan sillä, että värjäystoimintaa tehdään suomalaisella asiantuntemuksella ja ammattitaidolla.

Entuudestaan Avainlippu-tunnus on myönnetty yrityksen valmistamalle paperinarulle ja Ella-ontelokuteelle. Paperinarjen laaja valikoima valmistetaan Lappajärvellä ja värjätään Värjäämössä. Ella-ontelokude valmistetaan Kaustisella ja Vimpelissä.

Lappajärven Värjäämössä värjätään erilaisia tekstiilimateriaaleja kehräämöiden, kutomoiden ja langanvalmistajien tarpeisiin. Kuusi henkilöä työllistävässä yrityksessä harjoitetaan myös erilaisten askartelu- ja kudontamateriaalien vähittäis- ja tukkukauppaa.

Lisäksi Värjäämöllä on lähialueilla toimivia alihankkijoita, jotka tekevät tuotteiden eri työvaiheita.

Lappajärven Värjäämön tehtaanmyymälästä mattojen kutojat, käsityönharrastajat ja myös askartelusta kiinnostuneet voivat hankkia sekä tarvikkeita että vinkkejä ja ideoita.

Yrityksellä on tuotantotilojensa yhteydessä toimivan tehtaanmyymälän lisäksi myös nettikauppa, joka on toiminut kymmenkunta vuotta. Lappajärven Värjämöllä on oma Filona-tuotemerkki, josta juontaa verkkokaupan nimi filona.fi

Erotutaan joukosta

Tuotantojohtaja Mikko Puro kertoo, että ensimmäisenä Lappajärven Värjäämö haki Avainlippu-tunnusta Ella-ontelokuteelle. Tähtäimessä oli hankkia tunnus laajemmalti yrityksen tuotteille.

– Prosessi on sen verran pitkällinen, haimme Avainlippu-tunnusta pala kerrallaan. Hakemusta varten piti kerätä ja toimittaa monta eri asiaa. Tieto tunnustuksen saamisesta tuli pari kuukautta hakemuksen jättämisen jälkeen.

Mikko Puro sanoo Avainlipun olevan tärkeä asia – ja jopa elinehto – Lappajärven Värjäämölle.

– Me toimimme sellaisella markkina-alueella, joka kilpailee ulkomaantuonnin ja ulkomaisten verkkokauppojen kanssa. Me tuotamme ja työllistämme Suomessa ja sitä kautta tunnustus on meille tärkeä.

Puron mukaan Avainlippu-tunnuksellaan Lappajärven Värjäämö erottautuu Kiinan verkkokaupoista.

– Olemme aina halunneet korostaa kotimaisuutta ja suomalaista työtä. Meidän vahvuuksiamme ovat nopea toimitus, laadukkaat tuotteet, pitkä kokemus, jonka kautta toimitaan sekä uusien mallien ja värien helppo saatavuus.

Markkinointisuunnittelija Matleena Saukko arvelee Avainlipun olevanmerkittävä asia myös Lappajärven Värjäämön kuluttaja-asiakkaille suomalaisen työn ja laadun arvostuksen näkökulmasta.

– Meille on tärkeää, että tuotteemme ovat laadukkaita ja hyviä. Värjäystoimintaa tekemässä on ammattitaitoiset ja kokeneet työntekijät.

Tiedostavat kuluttajat

Mikko Puro toteaa ihmisten olevan tänä päivänä kiinnostuneita siitä, mistä langat ovat peräisin, kuinka ne on värjätty ja tuotettu.

– Tunnustus kertoo sen, että tuotteemme täyttää eurooppalaiset ja suomalaiset laatukriteerit. Voidaan olla huolettomia sen suhteen, että tuotteemme on turvallisesti tuotettu.

Matleena Saukko huomioi puolestaan, että avainlipulla on merkitystä myös niille asiakkaille, jotka värjäyttävät tuotteitaan Lappajärven Värjäämössä.

– Asiakkaat haluavat suomalaista työtä ja viedä tätä eteenpäin omissa tuotteissaan.

Lappajärven Värjäämö Oy:ssä pohdittiin taannoin visuaalisen ilmeen uudistamista. Uudistus toteutettiin samaan aikaan kuin uusimman Avainlippu-tunnuksen saaminen. Syyskuun aikana käyttöön otettu logo on värjäämölle sopivan värikäs. Mikko Puro kertoo, että Avainlippu aiotaan tuoda voimakkaasti esille yrityksen ja sen tuotteiden markkinoinnissa.

Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu kertoo, että Suomalaisen Työn Liiton avainlipputoimikunnan myöntämiä Avainlippu-tunnuksia on 4 470. Avainlipun saaneita yrityksiä on 3 600 eli yhdellä yrityksellä voi olla Lappajärven Värjäämön tapaan useamman Avainlippu-merkin käyttöoikeus. Hakemuksia Avainlippu-toimikunta saa vuosittain 500–2 000: tunnuksen saa aina kolmeksi vuodeksi kerrallaan ja tämä vaikuttaa hakemusten määrään.

– Viime syksynä tehdyssä tyytyväisyyskyselyssä 92 prosenttia Avainlippu-yrityksistä kertoi, että tunnus tukee yrityksen ja sen palveluiden myyntiä.

Virpi Poikelin