Johannes Sipponen perehdyttää reittien ja kohteiden sähköiseen markkinointiin.

Outdoor Geopark -päivä edistää luontomatkailua

Järviseudun matkailun master planissa linjataan seudun kärkitekijöiksi luonto ja geologia.

Alueellinen yhteistyö matkailun kehittämisen parissa ulottuu Ähtäristä Evijärvelle ja Kauhavan Kortesjärvelle saakka. Yhteisenä nimittäjänä on Kraatterijärven seutu, Lappajärven ainutlaatuinen syntyhistoria ja alueelle suunniteltava geopark.

Alueen matkailutoimijat ja ulkoilureittien ylläpitäjät kutsutaan yhteiseen teemapäivään Lappajärven Kivitippuun perjantaina 27.3. kello 9 alkaen.

Aamupäivän aikana esitellään seudulla meneillään olevia hankkeita ja tulevia suunnitelmia. Esillä ovat ainakin Geopark, Kraatterijärven opaastussuunnitelmat ja Masterplanista käytännön toimiin -hanke sekä OutdoorLeader, ehkäpä kuullaan myöskin geokätköreiteistä.

Puheenvuoro on myös Kraatterijärven toimijoilla ja kuulumisia toivotaan jokaisesta alueen kunnasta ja kaupungista: mitä suunnitelmia on meneillään ja mitä toiveita yhteistyölle asetetaan.

Omakustanteisen lounaan jälkeen kuullaan esittely luontomatkailun digitaalisesta alustasta, Outdooractivesta, josta saapuu meille kertomaan Johannes Sipponen Ellare Oy:stä.

– Outdooractive on Euroopan suurin luontomatkailualusta, joka mahdollistaa matkailullisen tiedon (reitit, käyntikohteet, nähtävyydet, majoitus, tuotteet yms.) tuottamisen ja jakamisen omiin ja kansainvälisiin kanaviin.

– Tuotettu sisältö näkyy Outdooractiven laajassa kansainvälisessä verkostossa ja lisäksi esim. alueen yrittäjät, yhdistykset ja kunnat pystyvät näyttämään tuotetun tiedon suoraan omilla sivuillaan.

– Näin karsitaan turhaa päällekkäistä työtä, kun laajasti näkyvää sisältöä hallinnoidaan yhteistyössä yhdestä paikasta. Outdooractiven avulla voi myös toteuttaa näyttävän ja helppokäyttöisen matkailusivuston alueellisena yhteistyönä. Outdooractive on Visit Finlandin strateginen markkinointikumppani Keski-Euroopan luontomatkailumarkkinoilla.

Tilaisuudessa kuullaan, miten Kraatterijärven alue ja sen eri toimijat voisivat hyödyntää Outdooractivea. Sähköisiä sovelluksia on markkinoilla useita, mutta nyt saadaan perusteellinen selko tästä vaihtoehdosta.

– Tavoitteena on päästä jollain aikataululla valitsemaan koko aluetta parhaiten palveleva sovellus, johon kaikki voivat sitoutua täydentämään omilla kohteillaan ja palveluillaan – yhteinen näkyvyys on markkinoinnin perusedellytys.

Päivän ohjelma lounasta lukuunottamatta on maksuton ja avoin kaikille toimijoille, reittien, kohteiden ja tapahtumien suunnittelijoille ja ylläpitäjille ja kaikille luontomatkailun harrastajille.

Tarjoilun vuoksi toivotaan ilmoittautumisia Aisaparin kotisivun uutisesta löytyvässä linkissä, facebook-tapahtumassa tai p. 040 023 9359.