Lukuseikkailu voisi sisältää erilaisia draamallisia vinkkaushetkiä eri kohderyhmille. Pienimmille mukana voisi olla runokylpyjä, lorutusta, satutunteja sekä vauva- ja esineteatteria.

Lukuseikkailua draaman keinoin Evijärven, Lappajärven, Perhon ja Soinin lapsille!

Aluehallintovirastot ovat myöntäneet avustuksia kirjastojen alueelliseen ja paikalliseen kehittämiseen.
Hankkeissa edistetään lukuharrastusta, lukutaitoa ja elinikäistä oppimista ja kehitetään kirjastoja aktiivisen kansalaisuuden, demokratian ja sananvapauden toimijoina ja luodaan kirjastoille uusia toimintamalleja kirjastojen vaikuttavuuteen ja saatavuuteen.

Lappajärven kunnan hallinnoimalle hankkeelle Lukuseikkailu draaman keinoin myönnettiin 16000 euroa. Hankkeen tavoitteena on Evijärven, Lappajärven, Perhon ja Soinin kunnan päiväkotilasten ja alakoululaisten lukemisen edistäminen draaman keinoin

Kirjastonjohtaja Päivi Pippola Lappajärven kirjastosta kertoo, että hanke liittyy päiväkotilasten sekä alakoululaisten lukemisen edistämiseen. Sen tavoitteena on synnyttää intoa ja iloa lukemista kohtaan, saada lapset mukaan tarinoiden maailmaan.

– Tavoitteena on Evijärven, Lappajärven, Perhon ja Soinin kunnan päiväkotilaisten sekä alakoululaisten lukemisen edistäminen draaman keinoin. Projektin kohderyhmänä olisivat päiväkotilapset sekä alakoululaiset, Pippola sanoo.

– Pyrkimyksenä on saada hankkeelle draamatyöntekijä, joka tekee entistä kiinteämpää yhteistyötä päiväkotien ja alakoulujen kanssa lukemisen edistämiseksi. Yhtenä tavoitteena on myös luoda kyselytutkimus päiväkodeille ja alakouluille siitä miten hankkeessa onnistuttiin ja millaista toimintaa ja yhteistyötä he toivovat jatkossa. Saatujen vastausten perusteella analysoitaisiin millaisia hankkeita voitaisiin jatkossa hakea ja toteuttaa yhdessä.

Suunnitelmissa on, että työntekijä suunnittelisi ja toteuttaisi erilaisia draamallisia vinkkaushetkiä eri kohderyhmille. Hetkinä voisi olla esimerkiksi 0-3 vuotiaille runokylpyjä, lorutusta, satutunteja sekä vauva- ja esineteatteria. Kaikissa toiminnoissa juoni rakentuisi hahmon kautta ja tuokiot olisivat toiminnallisia, joissa lapset otetaan mukaan.

0-6 vuotiaille tarjolla voisi olla vaikkapa nukketeatteria ja satutunteja. Satutunnit olisivat toiminnallisia, osallistavia ja leikittäviä. Elävöitetyt satutuokiot voidaan pitää niin, että kirjan hahmo tulee esittämään omaa tarinaansa.

Alakoululaisille, eli 0-6 luokkalaisille voidaan järjestää esimerkiksi draamavinkkausta rooliasuissa nostamalla esille kirjan kansien välistä löytyvät tarinat. Vinkkauksessa käytetään kuvaa, ääntä, videota, hahmoja apuna niin, että kirjan hahmot heräävät eloon ja tarina tulee toiminnalliseksi.
Alakoululuokat voisivat tehdä projektihenkilön kanssa myös draamallisia kirjavinkkaustrailereita.

– Tarkoitus on käynnistää tämä hanke elo-syyskuulla, kunhan löydämme sopivan hanketyöntekijän. Tämä on monipuolinen hanke ja työntekijän tulisi siten olla monitaitoinen ja innokas, heittäytymiskykyinen eri rooliasuihin. Myös somen ja tarinoinnin tulee olla hallussa, Pippola kertoo.

Tuula Jokiaho