Järviseudun koulutuskuntayhtymä sai keväällä ESR-rahoituksen Robocont-hankkeelle. Robotiikan oppimisympäristö Robocont esiteltiin yhteistyökumppaneille keskiviikkona livestriimin kautta.

Jami julkisti liikkuvaan robotiikan oppimisympäristö Robocontin!

Järviseudun koulutuskuntayhtymä sai keväällä ESR-rahoituksen Robocont-hankkeelle. Hankeen tarkoitus oli suunnitella ja rakentaa liikkuva robotiikan oppimisympäristö.

Näin on myös käynyt, sillä robotiikan oppimisympäristö Robocont esiteltiin eilen keskiviikkona yhteistyökumppaneille livestriimin kautta.

Julkistamistilaisuus päätettiin siirtää verkkoon aivan viime metreillä, koska Järvi-Pohjanmaalla on esiintynyt koronatapauksia ja altistumisia viime päivinä.

Rehtori Matti Väänänen kertoo, että Robocont-hankkeen tarkoituksena on lisätä teknologia-alan vetovoimaa. Alalla on paljon työpaikkoja, mutta ei vastaavasti vetovoimaa.

Koulutuskuntayhtymän johtaja, rehtori Matti Väänänen kertoo, että Robocntissa esitellään havainnollisesti myös virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta.

Julkistuksensa jälkeen oppimisympäristö kiertää etelä-pohjalaisilla yläkouluilla parin vuoden ajan tutustuttaen koululaisia uuden teknologian saloihin. Koululaisille pidetyt kurssit ovat kouluille ilmaisia hankkeen ajan.

– Robocont tarjoaa lähinnä yhdeksännen luokan oppilaille mahdollisuuden tutustua robotiikkaan konkreettisesti, päästä ohjelmoimaan robottia ja nähdä, mitä niiden tekniikka on, Väänänen luettelee.

– Kohderyhmänä ovat yhdeksäsluokkalaiset rahoittajan toiveesta, vaikka itse näkisin tämän hienoksi mahdollisuudeksi tutustua alaan jo 5-6 luokilla.

Väänänen sanoo, että itse Robocontia ei ole ostettu hankkeen rahoilla, vaan sen omistaa osakeyhtiö. Kuntayhtymä vuokraa konttia yhtiöltä ja näin omistus ei rajoita kontin mahdollista muuta käyttöä.

Kontti on rekan puoliperävaunun kokoinen, noin 14 metrinen kokonaisuus. Sen etuosassa on pieni keittiö ja yhtenäisessä, noin 50 neliöisessä tilasta löytyvät robotit. Robocont on näyttävä kokonaisuus lasiseinineen, se pitää nähdä itse.

Kontin suunnittelusta on vastannut projektipäällikkö Toni Poola, mutta suunnittelulle asetettiin paljon reunaehtoja esimerkiksi hankittavien robottien suhteen.

– Hankimme Dobot -robotteja, jotka ovat melko pieniä kooltaan, mutta ohjelmointi on sama kuin isoissa teollisuusroboteissa. Ne ovat monipuolisia pieniä vehkeitä.

– Roboteissa juuri ohjelmointi on keskeistä, miksi siis ostaa isoja robotteja, kun pienillä voi opettaa kaiken saman?

Robotteja on Robocontissa kaikkiaan kymmenen, eli vajaat 20 oppilasta voi tutustua robottien maailmana siellä samanaikaisesti.

Robocont-hankkeen tarkoituksena on lisätä teknologia-alan vetovoimaa. Alalla on paljon työpaikkoja, mutta ei vastaavasti vetovoimaa, mikä koskee osin myös insinöörikoulutusta. Jamilla robotiikka tulee vastaan kouluttautuessa lähinnä kone- ja tuotantotekniikan aloille.

– Yksi idea on, että jos yhdeksäsluokkalaiset suorittaisivat Robocontissa robotiikan kurssin, se voitaisiin hyväksilukea myös Jamin opinnoissa.

Robocontin saapumisesta omalle koululleen kiinnostuneet koulut koko maakunnan alueelta voivat ottaa yhteyttä Väänäseen. Alkuvaiheessa käydään läpi muutama koulu, ehkä päivästä kolmeen päivään per paikka, ja sitten vedetään yhteen saadut kokemukset, joiden pohjalta vierailuja jatketaan.

Tuula Jokiaho