Kauppias Ulla Laakso K-market Vedosta kertoo, että moni tuskailee, mihin jouluruokien rasvat pitäisi laittaa. Kinkkutemppu ratkaisee tämän!

K-market Veto kierrättää jouluherkkujen paistinrasvat dieseliksi

Kinkkutemppu kierrättää jo viidettä joulua peräkkäin joulukinkun ja muiden jouluruokien paistinrasvat uusiutuvaksi dieseliksi.

Kekseliäs kiertotalouskampanja onnistui viime vuonna keräämään lähes 200000:n kotitalouden rasvajätteet. Tänä vuonna kotitalouksia pyritään saamaan mukaan jopa neljännesmiljoona.

– Kinkkutempulla haluamme tuoda kiertotaloutta lähemmäksi asiakkaidemme arkea ja havainnollistaa, kuinka yllättäviäkin raaka-aineita voidaan kierrättämällä hyödyntää uudelleen.

– Moni asiakkaamme myös tuskailee, mihin jouluruokien rasvat pitäisi laittaa, etteivät ne tukkisi viemäriputkia. Kinkkutemppu ratkaisee tämän pulman, sanoo kauppias Ulla Laakso K-market Vedosta.

Viime vuonna Kinkkutemppu onnistui 197000 kotitalouden voimin keräämään huimat 58500 kiloa rasvajätettä. Tänä vuonna tavoitteena on saada mukaan jopa 250000 kotitaloutta.

Käsitellystä rasvasta tehdään Neste MY uusiutuvaa dieseliä. Yhden kinkun rasvamäärästä valmistetulla dieselillä voi huristella henkilöautolla jopa kolme kilometriä.

Paistinrasvat kierrätetään pahvitölkeissä

Paistinrasva tulee tuoda keräyspisteeseen pahvisessa rasiassa kuten tyhjässä maitotölkissä. Lasi- tai metallipurkeissa rasvaa ei voi kierrättää.

Paistinrasvojen keräyspisteitä on tänä vuonna noin 350 ympäri Suomen ja niistä suurin osa sijaitsee K-ruokakauppojen yhteydessä. Kierrätykseen kelpaavat kinkun paistinrasvan lisäksi myös esimerkiksi kalkkunan, kalan tai seitanin paistinrasvat.

Paistinrasvojen palautusaika on 18.12.2020-8.1.2021 ja keräysastia löytyy tänä vuonna muun muassa K-market Vedon pihasta.

Kinkkutemppu on 15 eri toimijan yhteinen ponnistus

Suomalainen kiertotalousosaaminen on maailman kärkeä, ja Kinkkutemppu on laajuudeltaan poikkeuksellinen hanke maailmankin mittakaavassa.

Kinkkutemppu toteutetaan K-ryhmän ja 14 muun toimijan voittoa tavoittelemattomana yhteishankkeena: mukana on pieniä ja suuria toimijoita eri aloilta ja yhteiskunnan sektoreilta.

Kampanjan monivuotinen suosio onkin hieno esimerkki suomalaisesta kiertotalousosaamisesta, jossa uudenlaiset kumppanuudet ja yhteistyö ovat tärkeässä roolissa.