Ralliautoilun SM-kauden viides osakilpailu SM Top Building ralli vei sarjan kilpailijat Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen maisemiin. Kilpailu päättyi monen käänteen jälkeen SM2-luokan hallitsevan mestarikaksikon Ville Hautamäen ja Mika Juntusen kakkossijaan.
Vielä kisan avauspäivänä perjantaina tilanne näytti erilaiselta. Hautamäki ja Juntunen olivat rallin ensimmäisellä erikoiskokeella viidensiä.
– Ajo oli todella huonoa ja jotenkin kulmikasta. Kaksi seuraavaa erikoiskoetta olivat jo ajollisesti ihan ok, mutta eroa oli aika paljon kärkeen, Hautamäki kuvaili.
Avauspäivänä luokan johtoon kiihdytti odotetusti Esapekka Lappi. Ammattikuljettaja vei kisaa selkeällä erolla muihin. Mestaruustaistelun kannalta huomion arvoista oli se, että välimatkaa Jaro Kinnusen ja Tuukka Shemeikan autokuntaan oli kertynyt 26,1 sekuntia. Myös mitaleille mielivä kaksikko Anssi Rytkönen-Juho-Ville Koskela oli edellä.
– Anssin vauhtiin päästiin jo kakkoselta alkaen hyvin, mutta Jaro alkoi olla karussa, Hautamäki kertasi.
Yön yli nukuttuaan kilpailijat jatkoivat kuuden erikoiskokeen pituisen lenkin kantahämäläisillä teillä. Mutkia ja korkeuseroja oli tarjolla ehkä jopa enemmän kuin kauden aiemmissa kilpailuissa.
Sääkin toi joukkoon oman mausteensa.
Rankka vesisade pehmensi teitä, mikä pisti kaluston ja miehistöt koville. Ankarimmin tämän kokivat Rytkönen ja Koskela. Kaksikko poistui vauhdilla tieltä päivän toisella erikoiskokeella ja vaikka matka jatkui, joutui autokunta renkaanvaihtotöihin.
Näin kärkikolmikon muodostivat Lappi, Kinnunen ja Hautamäki. Erot olivat vakiintuneet, joten edes Lapin pyörähdys viimeisellä erikoiskokeella ei muuttanut asetelmia. Vielä.
– Vauhti parani loppua kohti. Vaikka erot olivat eteen ja taakse selvät, ajettiin kuitenkin kunnolla loppuun saakka, koska silloin helposti lipsahtaa, jos alkaa liikaa varmistella, Hautamäki järkeili.
Kolmas sija näytti siis vielä maalijuhlallisuuksissa viikonlopun tuloksena. Jälkikatsastuksessa Kinnusen auton imuilman kuristin havaittiin kuitenkin sääntöjen vastaiseksi.
– Uskon kyllä, että teko ei ollut heiltä tahallinen. Kysymys on millin erosta, joten sellainen virhe voi helposti käydä, Hautamäki arveli.
Pistetilanteen kannalta ero venähti, kun Kinnusen autokunnan suoritus hylättiin. Kauden viidestä kilpailusta huonoin tulos putoaa pois. Tosin jos suoritus hylätään, sen nollatulos jää loppupisteisiin.
Siitä huolimatta mitaleita ei vielä ole jaettu.
Viimeisen osakilpailun pisteet lasketaan jokaisen loppupisteisiin. Näin jännitys säilyy syyskuun puolivälissä ajettavaan finaalikilpailuun saakka.
– Meillä on nyt 14 pisteen johto ennen viimeistä osakilpailua. Kokkolassa jaetaan kuitenkin korotetut pisteet, joten voittajalle on siellä jaossa peräti 34 pistettä. Jos me keskeyttäisimme, saattaisimme jopa jäädä kokonaan ilman mitalia, joten mitään ei ole vielä ratkaistu. Kaikki on yhä täysin auki, Hautamäki muistutti.
Niinpä taktiikka on jo tässä vaiheessa selvä. Kokkolassa ei ole varaa varmistella.
– Siellä on päästävä heti ykköseltä alkaen kunnon vauhtiin. Auto on varmasti syytä käyttää ainakin tehodynamometrissä ennen kilpailua, jotta saadaan varmistus, että kaikki tehot ovat vielä tallella, Hautamäki suunnitteli.
Hautamäen ja Juntusen kakkossija piti kaksikon edustaman Porvoon Autopalvelun tiimien mestaruussarjan kärkikamppailussa mukana.
– Jaron hylkäys oli myös tiimipisteiden kannalta harmittava juttu, koska myös hän edusti Porvoon Autopalvelua. Toisaalta eroa johtavaan tiimiin on vähän, joten sielläkin kaikki on viimeisen osakilpailun varassa, Hautamäki huomautti.