Härmän Liikenne panostaa tilausliikenteeseen vähäpäästöisellä ja tasokkaalla kalustolla sekä ammattitaitoisin kuljettajin

Härmän Liikenteen liikenne-esimies Johannes Herttola ja myyntipäällikkö Iina Peura kertovat, että uuden Alajärven toimipisteen myötä panostaminen tilausliikenteeseen alueella lisääntyy.
Mainos[adrotate banner="3"]

Härmän Liikenne Oy on avannut Alajärvelle toimipisteen, joka on kotipaikka Kauhavan jälkeen yrityksen neljäs sellainen toimipiste, jossa on oma esimies.

Panostus Alajärvelle on mittava. Aikaisemmin kalustoa säilytettiin vuokratiloissa. Nyt on hankittu halli Kuopiontien varrelta, tehty siihen pintaremonttia ja laajennettu piha-aluetta.

MAINOS

Panostuksen mahdollisti se, että vuonna 2017 kahdella autolla käynnistyneet koululaiskuljetukset ovat nyt laajentuneet nelivuotiseksi, kahdeksan autoa ja kuljettajaa työllistäväksi, sopimukseksi.

– Tämä sopimus mahdollisti toimipisteen avaamisen ja nyt voimme panostaa alueella myös tilausliikenteeseen, liikenne-esimies Johannes Herttola ja myyntipäällikkö Iina Peura kertovat.

Härmän Liikenteellä on kuskeja kaikkiaan sata ja samoin sata autoa. Autojen huollot tehdään Seinäjoella omassa korjaamossa. Huoltoja tehdään ennakoiden ja vaikka lähtöjä vuodessa on paljon, niin hyvin harvoin lähtö ei toteudu teknisten vikojen vuoksi. Ja jos niin tapahtuu, vara-auto on nopeasti saatavilla.

Enemmän ongelmia aiheuttavat huonoina talvina keliolosuhteet, sillä koululaiskuljetuksia ei ajeta tiellä, jotka vaarantavat kyytiläisten turvallisuuden.

Alajärvellä kaupungin tiet ovat hyvin hoidettuja, mutta ELY:n ylläpitämillä teillä on enemmän ongelmia. Jos tie on liukas tai auraamaton, eikä sinne ole turvallista ajaa koululaisia hakemaan, kuljettaja ilmoittaa asiasta viipymättä minulle.

– Minä taas otan yhteyttä kyseisen koulun rehtoriin, joka tiedottaa oppilaiden vanhemmille siitä, ettei linja-autoa tänä aamuna tule.

Härmän Liikenteen busseissa käytetään nastarenkaita niissä bussissa, jotka ajavat pikkuteillä, mutta silti kuljettajan pitää aina arvioida onko tie turvallinen asiakkaiden, kuljettajan ja autonkin kannalta.

Tilausliikenteeseen panostetaan

Härmän Liikenteen autoja Alajärvellä ajavat kahdeksan vakinaista kuljettajaa ovat kokeneita ja ammattitaitoisia alajärveläisiä. Tällä hetkellä ajot muodostuvat lähinnä koululaiskuljetuksista ja kasvua haetaan tilausliikenteen puolelta.

– Tilausliikenteessä pystymme tarjoamaan ryhmille valmiita paketteja tai aivan mitä tahansa, mitä halutaan. Meillä on matkatoimisto-oikeudet, joten meiltä saa halutessaan koko paketin lähelle tai kauas.

Kalustossa on valittavana eri kokoluokkia 13 paikkaisesta aina 61 paikkaiseen saakka. Kaikki Alajärvellä olevat autot ovat päästöluokitukseltaan Euro 6 -luokan autoja, joten niillä voidaan tehdä matkat myös naapurin Ruotsin kuin Keski-Euroopankin kaupunkeihin, joissa on asetettu päästörajat dieselkäyttöisille autoille kaupunkien keskustoissa.

Autoihin voidaan tankata asiakkaan toivoessa Neste My uusiutuva Dieseliä, jolla voidaan vähentää merkittävästi autoilun CO2e-päästöjä. Kahta koululaislinjaa Alajärvellä ajetaan pelkästään sillä jo ihan siksi, että Härmän Liikenteen toiminnassa vastuullisuus on ollut mukana kaikissa toimissa jo pitkän aikaa.

– Neste My uusiutuva Diesel on asia, jota tilausajopuolella monet asiakkaat kysyvät. Seinäjoen Peliveljet ajavat kaikki pelireissunsa sillä, Peura mainitsee.

Yrityksen vastuullisuustyö on muutoinkin pitkällä. Toiminta on sertifioitu yli kymmenen vuotta sitten ja matkailun vastuullisuussertifikaatti saatiin pari vuotta sitten.  

– Vastuullisuuden lisäksi kilpailuvalttejamme tilausliikenteessä ovat laatu ja luotettavuus sekä uudentasoinen kalusto, jolla matkaa on mukava taittaa.

Alalle kaivataan tekijöitä

Härmän Liikenteellä kuljettajatilanne on toistaiseksi kohtuullinen, koska yrityksellä on hyvä maine työnantajana.

Silti alan yleinen haaste työvoiman saatavuudessa huolestuttaa, koska iso joukko kuljettajia on jäämässä lähivuosina eläkkeelle ja nuoria tulijoita alalle ei ole riittävästi.

– Moni nuori mieltää linja-auton kuljettajan palkkauksen huonoksi, mutta peruspalkka on aivan sama kuin rekkakuskilla, Peura kertoo.

– Ja linja-autossa kuorma kävelee itse kyytiin ja kyydistä pois, Johannes Herttola naurahtaa kannustaen nuoria tutustumaan ammattiin!

Linja-autonkuljettaja voi tehdä hyvin erilaisia työtehtäviä koululaiskuljetuksista reitti- ja tilausliikenteeseen.

– Jos joku kuljettaja haluaa jotain tietynlaista ajoa, pyrimme sitä hänelle järjestämään, Peura lupaa ja toivoo, että alalle saataisiin myös lisää naisia.

– Naiset sopivat alalle hyvin ja meillä on tällä hetkellä Seinäjoella kymmenkunta naista kuljettajina ja mielellään palkataan lisääkin!  

Tuula Jokiaho

Edellinen artikkeliTommi Siirilältä lentopallon huippuopetusta!
Seuraava artikkeliLakis-areenalla pohdittiin Vimpelin kehitystarpeita