Lakis-areenalla pohdittiin Vimpelin kehitystarpeita

SDP:n Vaasan vaalipiirin kansanedustajat Kim Berg ja Matias Mäkynen yhdessä Pohjanmaan SDP:n toiminnanjohtaja Johanna Aution kanssa tutustuivat kiertueellaan Vimpelin maisemalliseen Lakis-areenaan. Vimpeliä edustamassa olivat muun muassa kunnanhallituksen puheenjohtaja Hannu Särkinen sekä kunnanjohtaja Sam Leijonanmieli.
Mainos[adrotate banner="3"]

SDP:n Vaasan vaalipiirin kansanedustajat Kim Berg ja Matias Mäkynen eduskunnasta ovat olleet kattavalla kuntakiertueella jo kesäkuun alusta saakka, kiertue käsittää yhteensä 40 pohjalaiskuntaa. Viikko sitten maanantaina miehet rantautuivat Järviseudulle tutustuen alueen yrityksiin, vaihtaen kuulumisia ja käyden keskustelua alueen kehitystarpeista kuntien edustajien kanssa.

Kiertue Järviseudulla alkoi Evijärven kunnantaloon tutustuen, jossa vierailijat jututtivat lyhyesti paikallista kuljetusyrittäjää. Tämän jälkeen kierros jatkui Lappajärvelle yritysvierailulle Lappajärven Konetyöstöön tutustuen. Seuraavana vuorossa oli Vimpeli, jossa oli päädytty kokoontumaan kunnantalon sijasta maisemalliselle Lakis-areenalle.

MAINOS

Vimpelin kunnasta edustamassa olivat muun muassa kunnanjohtaja Sam Leijonanmieli, kunnanhallituksen puheenjohtaja Hannu Särkinen sekä Lakiksen toimitusjohtaja Jouni Niemelä.

Lakis-areenan ällistyttävän kehityspolun esittelyn Lomakouherosta 6000 tunnin talkootyöllä Vimpelin upeaksi pitopaikaksi jälkeen Sam Leijonanmieli aloitti keskustelun nostaen jo kauan puhututtaneen ja kunnostamistaan odottaneen Alajärveltä Pyhälahdentienä ja Vimpelissä Lakaniementienä tunnetun 7421 tien kunnostustoimenpidelistan kärkeen Vimpelin osalta.

Vimpelin edustajat pohtivat huolissaan, kuinka Ruukin ja Keiteleen sahan vilkastunut rekkaliikenne ja henkilöautolla työmatkansa taittavat kärsivät eniten tilanteesta, eikä onnettomuuksiltakaan tieosuudella ole vältytty.

He totesivat myös vakavina, että paikkaa paikan päälle-systeemi ei yksinkertaisesti enää ole toimiva eikä riittävä keino huoltaa tietä. Kunnostuksen arvioidaan syövän 1,6 miljoonaa euroa ja lisärahoitusta kaivattaisiin kipeästi, jotta kunnostus voitaisiin käynnistää ja saada tiestä käyttäjilleen turvallinen.

Leijonanmieli kertoi kansanedustajille myös Vimpelin kunnan tavoitteista ja saavutuksista opintojen ja asumisen osalta. Yhtenä tavoitteena olisi, että varhaiskasvatuksesta lukioon kaikki olisivat saman tuottajan alla Jamin pysyen todennäköisesti kuitenkin omana yksikkönään. Hän totesi kansainvälisillä lukio-opiskelijoilla tyhjien aloituspaikkojen täyttämisen edistävän pitkälle sitä, että lukio pystytään pitää omalla paikkakunnalla.

– Vimpelin lukio oli viime vuonna Etelä-Pohjanmaan paras. Lukio paikkakunnalla on mielestäni pitovoima, jos se lähtee niin voi sanoa, että se on lopun alkua, Leijonanmieli pohti vakavissaan.

Vimpeli on myös panostanut menestyksekkäästi integraatiomalliin. Edellytykset mallin hyödyntämiselle ovat olleet paikkakunnalla erinomaiset muun muassa senkin vuoksi, etteivät kaikki puhu englantia.

– Jännä, kun etelä-pohjalaisia pidetään usein sellaisina rasisitisina ja sisäänpäin kääntyneinä. Olen sanonutkin, että Helsingistä pitäisi tulla katsomaan tätä meidän integraatiotoimintaa. Täällä on tosi hyvin otettu kaikki vastaan ja kaikki oppinut kielen ja päässeet harrastuksiin mukaan, Leijonanmieli naurahtaa tyytyväisenä.

Särkinen kertoi havainneensa myös positiivisen ongelman Vimpelissä. Toisin kuin vielä neljä vuotta sitten Vimpelissä löytyi paljon tyhjillään olevia vuokra-asuntoja, nyt kaikki kunnan vuokra-asunnot ovat täyttyneet, eikä tyhjiä asuntoja ole tarjota. Vaarana toki on, että potentiaaliset paikkakunnalle muuttajat päätyvätkin naapurikuntien asukkaiksi, ja uusia asuntoja olisikin pikaisesti tarvetta rakentaa.

Kierros jatkui tämän jälkeen vielä Alajärvelle, jossa Berg ja Mäkynen kävivät Hoisko CLT:llä vierailulla, tapasivat kunnanedustajia ja päättivät päivän yleisötilaisuuteen, jossa eduskunnan kansanedustajia oli mahdollisuus käydä tapaamassa ja jutustelemassa heidän kanssaan maailman menosta.

Annika Brander

Edellinen artikkeliHärmän Liikenne panostaa tilausliikenteeseen vähäpäästöisellä ja tasokkaalla kalustolla sekä ammattitaitoisin kuljettajin
Seuraava artikkeliNeljä haastatteluun