VM Carpet kasvoi menestyjäksi

Harri Viita-ahon luotsaamalla VM Carpetilla on tänä vuona aihetta juhlaan. 50-vuotiaan perheyrityksen tuotanto saa uutta potkua toimintaansa esimerkiksi nuorille suunnittelijoille suunnatusta suunnittelukilpailuista, jonka voittajatyö pääsee ensi vuoden mallistoon.
Mainos[adrotate banner="3"]

Lappajärvellä toimivalla VM Carpetilla on aihetta juhlaan koko vuoden. Arto ja Aila Viita-aho perustivat mattokutomon 50 vuotta sitten Karvalaan, jossa toimii tänä päivänä oman alansa eturivin suomalainen osaaja.

Yritys on viettänyt pääjuhlaa Lappajärvellä ja järjestänyt kaksipäiväisen asiakaspäivätapahtuman. Syksyllä vietetään avoimien ovien päivää, johon kutsutaan niin oman kylän asukkaat kuin muutkin kuntalaiset.

MAINOS

Yrityksessä on tehty sen toiminnan alkumetreistä alkaen räsymattoja. Sittemmin materiaalirepertoaari on laajentunut esimerkiksi villaan, sisaliin, paperinaruun ja polyesteriin. VM Carpet työllistää tällä hetkellä 32 henkilöä. Aila ja Arto Viita-ahon viidestä lapsesta kolme on mukana yrityksen toiminnassa.

Uutta ideointia

VM Carpet kutsui taannoin etenkin nuoria suunnittelijoita suunnittelemaan uusia kuoseja mattoihin. Yhteistyökumppanina on Young Finnish Design Oy -yritys, jolla on kontakteja nuoriin tekstiilialan suunnittelijoihin ja opiskelijoihin.

Yrityksessä oltiin positiivisesti yllättyneitä, kun suunnittelukilpailuun tuli peräti 91 työtä. Töiden suunnitelmat eli eräänlaiset mallitilkut olivat esillä asiakaspäivänä. Tekijät ovat anonyymejä ja esiintyivät vain nimimerkeillä. Loimen ja kuteen materiaali oli sen sijaan kerrottu tarkasti.

Asiakaspäivään osallistuneet eri vierailijat saivat antaa äänensä kolmelle mielestään parhaalle työlle. Kolme eniten ääniä saanutta menevät loppukilpailuun. Kesän aikana Lappajärvellä kudotaan kolmesta eniten ääniä saaneesta työstä matot.

– Loppukilpailu on Habitare-messuilla, jossa arvovaltainen tuomaristo valitsee voittajan. Voittanut työ pääsee ensi vuoden mallistoon, kertoo toimitusjohtaja Harri Viita-aho.

Jos mattotrendien kärkikaartia oli aikaisemmin harmaa ja nykyisin beige ja greige, loistaa kilpailutöiden prototyypeissä värien kirjo. On oranssia, punaisen eri sävyjä, mustavalkoista, raitaa ja muitakin kuvioita. Suunnittelukilpailu saattaa hyvinkin toimia sisustuksen trendsetterinä.

– Meillä ei ole palkkalistoilla omia suunnittelijoita. Käytämme useita ammattisuunnittelijoita, joista useat jo tietävät meidän käytäntömme.

Panostus jatkuu

Viiden vuosikymmenen ikään edennyt perheyritys on panostanut viiden viime vuoden aikana projektipuolen kehittämiseen ja v ahvistamiseen, joita jatketaan edelleen. Yrityksessä uskotaan, että julkisiin rakennuksiin – kuten kouluihin ja hotelleihin – tarvitaan mattoja.

Tähän puoleen on Harri Viita-ahon mukaan tarkoitus panostaa enemmän. Yrityksen vahvuutena on asiakkaan toiveiden ja mittojen mukaan tehtävät tuotteet, jotka voidaan toteuttaa ja toimittaa nopealla aikataululla.

VM Carpetin liikevaihdosta hieman alle kymmenen prosenttia tulee ulkomaanviennistä, joka on kuluvan vuoden aikana kehittynyt ja kasvanut. Vientiä tehdään muiden muassa Tanskaan, Ruotsiin, Japaniin, Kiinaan ja Koreaan.

– Yhdysvallat on aika hyvässä kasvussa. Meillä on Yhdysvalloissa suomalaislähtöinen maahantuoja, joka helpottaa toimintaamme huomattavasti. Maahantuoja hoitaa jakelun ja markkinoinnin, kertoo Harri Viita-aho.

Virpi Poikelin

MAINOS
Edellinen artikkeliNestorille komea kalasaalis!
Seuraava artikkeliVille Hautamäen sarjajohto vahvistui Joensuussa