-0.9 C
Alajärvi
maanantai 29.4.2024
MAINOS

Erityisryhmien tarpeet huomioon

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on määritellyt, että ensi vuoden alusta lähtien Kela-kyytejä tai vammaispalvelulain piiriin kuuluvia taksikyytejä ei välitetä sellaisille kuljettajille, jotka eivät ole käyneet erityisryhmien kuljettajakoulutusta.

Kari Tynjälän ohjauksessa kerrattiin paarien toimintaa ja kuljettamista Keskustaksin järjestämässä erityisryhmien kuljettajakoulutuksessa.

Maanlaajuisesti erityisryhmien kuljettajakoulutus koskee 20 000 kuljettajaa, jotka saavat koulutuksen suorittamisesta merkinnän ajoluparekisteriin. Alajärvellä erityiskoulutukseen osallistui taannoin 26 yrittäjää tai kuljettajaa.

MAINOS

Suurin osa kurssilaisista oli Alajärveltä ja Vimpelistä, mutta ensi vuoden alusta vaadittavaa pätevyyttä oli lähdetty hakemaan myös Alavudelta, Lapualta ja Perhosta. Toisilla koulutettavilla oli useamman vuosikymmenen kokemus esimerkiksi liikuntavammaisten tai ikäihmisten kuljettamisesta, kun taas jotkut ovat olleet alalla joitakin vuosia tai alle vuoden.

– Tämän vuoden puolella koulutamme noin 750 kuljettajaa. Sekä yrittäjän että kuljettajan on käytävä koulutus. Lisäksi koulutamme sekä Keski-Suomessa että Satakunnassa muutaman sata henkeä, kertoo Keskustaksin toimitusjohtaja Ari Alestalo.

Asiakkaan asialla

Koulutus on laajuudeltaan seitsemän tai 21 tuntia, riippuen siitä, kuinka pitkään kuljettajalla on ollut voimassaoleva taksiajolupa.

Ari Alestalo kuvailee koulutusta syventäväksi koulutukseksi. Keskustaksista on oltu aktiivisesti yhteydessä eri erityisryhmien asioita ajaviin tahoihin ja haettu vinkkejä kohtaamiseen ja avustamiseen sekä esimerkiksi siihen, millaisia epäkohtia on koettu kuljetuksissa ja mihin asioihin kuljettajien pitäisi kiinnittää huomiota.

Alajärvellä järjestetyssä erityisryhmien kuljettajakoulutuksessa oli jakautunut neljään eri pisteeseen. Koulutuksen suunnitelleen ja siitä vastanneen Martti Rauhalan johdolla kerrattiin taksitoiminnan periaatteita ja pureuduttiin aistivammaisten kuljettamiseen liittyviä asioita.

Kari Tynjälän kanssa kerrattiin paarien kiinnittämistä ja toimimista ja tutustuttiin porraskiipijän käyttämiseen. Jorma Saarela veti puolestaan pyörätuolin kuljettaminen -osiota. Yksi ryhmä oli kullakin pisteellä noin puolentoista tunnin ajan.

Tämän jutun tekijä istutettiin kurssilaisten tapaan pyörätuoliin. Siinä pääsi kokemaan, miltä tuntuu istua pyörätuolissa, jota kuljetetaan portaita ylös ja alas sekä nostetaan taksin kyytiin. Kurssilaiset pääsivät myös itse kokemaan, millaista on istua pyörätuolin kyydissä, kurssikaverin ajaessa taksia. Näillä harjoitteilla autettiin oivaltamaan matkustajien turvallisuuden tunne.

Päivän kestäneen koulutuksen aikana puheenaiheiksi nousi esimerkiksi kuljettajien työturvallisuus etenkin talviaikaan. Martti Rauhalan mukaan kouluttajat olivat liikkeellä tarkalla korvalla ja kuuntelivat kurssilaisten omia kokemuksia.

– Hyviä ehdotuksia viedään eteenpäin. Koulutuksessa varmistettiin niitä käytänteitä, jotka ovat tällä hetkellä voimassa.

Uusiakin asioita

Erityisryhmien kuljettajakoulutusta jatketaan myös tulevaisuudessa. Kohderyhminä ovat uudet kuljettajat tai ne kuljettajat ja yrittäjät, joilta koulutus vielä puuttuu. Martti Rauhala kertoo, että koulutuslupa on voimassa vuoteen 2028.

Vimpelistä koulutukseen osallistuivat muiden muassa Toni Hannila ja Kia Tuomela. Hannila on ajanut taksia neljä vuotta. Hänellä on käytössä kaksi autoa, joista toisella voi kuljettaa pyörätuolia ja paareja. Hän vakuuttaa, että koulutus ajoi asiansa.

– Isolla porukalla vaihdettiin ajatuksia ja toimintatapoja. Mukana oli myös kuljettaja, jolla on kokemusta ambulanssissa ja palokunnassa työskentelystä. Sen näkökulman kanta oli aika kattava juttu koulutettaville.

Hannila tietää, että taksinkuljettaja menee hakemaan asiakasta yksin, kun taas ambulanssissa on mukana kaksi henkilöä. Vinkkinä saatiin, että jos tilanne näyttää taksinkuljettajalle pikkuisenkin haastavalta, kannattaa soittaa apuvoimia.

Kia Tuomela on ollut alalla kuluvan vuoden alusta lähtien. Hän kertoo Toni Hannilan kysyneen, että kiinnostaisiko lähteä alalle ja hänelle aina tarvittaessa töihin. Tuomelalla on kurssi käytynä ja Traficomin myöntämä taksinkuljettajan ajolupa.

Erityisryhmien kuljettajakoulutus kestää Kian kohdalla 21 tuntia, sillä hän on tullut alalle 1.7.2018 jälkeen. Kialle erityisryhmien kuljettajakoulutus tarjosi myös uutta.

– En ollut kertaakaan nostanut pyörätuolia autoon. Myös pyörätuolin kuljettaminen portaissa oli uusi asia. Koulutus jännitti vähän, mutta on mukavaa, että päivän aikana saa tietää vähän kaikenlaista uutta.

Virpi Poikelin

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät